Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@05:38:11 GMT

کاربردهای صنعتی فرایند اسمز معکوس

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۵۴۵۷

کاربردهای صنعتی فرایند اسمز معکوس

شناسایی فرایند اسمز معکوس به عنوان یک کشف علمی کاربردی به سیصد سال گذشته برمی گردد. ولی ارزشمندی این فرایند در دهه های اخیر با صنعتی سازی فرایند اسمز معکوس برای شیرین سازی آبهای شور برای تأمین آب آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی مشهود شده است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت مهندسی فرآیند و انرژی فران، فرایند اسمز معکوس، الهامی از فرایند طبیعی اسمز در طبیعت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسمز طبیعی، حرکت خود به خودی مولکول های حلال در یک بافت طبیعی از غلظت بالاتر و از طریق یک غشای نفوذپذیر به محلول پیرامونی است. ولی اسمز معکوس، فرایند انتقال جرم میان دو محلول با غلظتهای مختلف و از غلظت کمتر به غلظت بیشتر با اعمال فشار از طریق غشای نیمه تراوا است. اسمز معکوس در جهت عکس فرایند اسمز طبیعی یا مستقیم بوده که به صورت طبیعی و بدون اعمال فشار انجام می شود.

شیرین سازی آبهای شور برای تأمین آب آشامیدنی

در دهه های اخیر تغییرات آب و هوا، گرمایش کره زمین، افزایش جمعیت و توسعه صنعتی ملازم افزایش فزاینده تقاضای آب در نقاط مختلف دنیا بوده است. منابع محدود آب شیرین تجدید پذیر و افزایش تقاضا، کمبود آب را به عنوان یک چالش جدی در برخی نقاط دنیا مطرح کرده است. این معضل در بسیاری از مناطق کره زمین، شیرین سازی آبهای شور، خصوصاً دریاها را برای جبران این کمبود اجتناب ناپذیر نموده است.

در آب شیرین کن های دریایی اسمز معکوس، آب دریا با فشار بالا از غشای نیمه تراوا یا ممبران عبور داده می شود. بخشی از آب خام ورودی به دلیل فشار بالا در جهت معکوس پدیده اسمز طبیعی از غشا عبور کرده و یونهای محلول آن کاهش یافته یا اصطلاحاً شیرین می شود. با کاسته شدن آب شیرین از آب خام ورودی به غشا، غلظت یونهای محلول در جریان عبور نیافته، افزایش می یابد. در حقیقت طی این فرایند آب دریا به دو جریان آب شیرین و آب خیلی شور تقسیم می شود که آب خیلی شور مجدداً به دریا بازگردانده می شود.

یکی از مزیتهای فناوری اسمز معکوس در شیرین سازی آبهای شور، کیفیت آب تولیدی است. غشاهای اسمز معکوس امکان جداسازی ذرات با اندازه یک نانومتر و کمتر از آن را دارند. لذا در فرایند اسمز معکوس امکان عبور هیچگونه آلودگی بیولوژیکی، میکربی و ویروسی به آب شیرین وجود ندارد. البته هیچگاه ریسک آلودگی آب شیرین تولیدی در آب شیرین کن ها به صفر نمی رسد. زیرا در صورت بهره برداری و نگهداری نامناسب، امکان نشت آب شور ورودی به آب تولیدی و انتقال پاتوژن ها به آب شیرین وجود دارد. به این دلیل پایش مداوم و آنلاین، معیارهای کیفی آب شرب در خروجی فرایند اسمز معکوس ضروری است.

عدم شوری و عاری سازی آب از پاتوژنهای بیماری زا، شروط لازم برای تولید آب آشامیدنی است. ولی کیفیت غذایی آب آشامیدنی تولیدی نیز از منظر سلامتی انسانها حایز اهمیت است. یکی از شاخص های مهم کیفیت آب شرب، ترکیبات معدنی موجود در آب است. آب آشامیدنی یکی از منابع اصلی تأمین مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است. تعداد عناصر معدنی ضروری برای متابولیسم و سلامت بدن انسان، متجاوز از 21 عنصر است. کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، آهن، روی، برن، ید، سلنیم و .... عناصر معدنی هستند که کمبود آنها در بدن انسان در میان مدت و بلند مضر است.

در آب شیرین کن های اسمز معکوس، بخش تصفیه نهایی وظیفه متعادل سازی ترکیبات معدنی آب آشامیدنی را به عهده دارد. در بخش تصفیه نهایی، پکیج تزریق مواد شیمیایی، ترکیبات و نمکهای مورد نیاز بدن انسان را با غلظت مشخص به آب می افزاید.

تصفیه آبهای شور چاه برای مصارف کشاورزی

کاهش منابع آب شیرین تجدیدپذیر و برداشت غیراصولی از چاه های آب منجر به کاهش سطح آبهای زیر زمینی و شوری آنها در بسیاری از مناطق ایران شده است. فناوری اسمز معکوس توانایی شیرین سازی آب چاه های شور البته با رعایت ملاحظات مربوط به آبهای زیر زمینی و اخذ مجوزهای لازم در این زمینه را دارد.

آب مناسب برای آبیاری محصولات کشاورزی با توجه به نوع محصول باید حائز معیارهای کیفی باشد که علاوه بر محافظت از خاک، افزایش کیفیت و حاصلخیزی محصول را نیز به دنبال داشته باشد. آبیاری محصولات کشاورزی توسط منابع آبی مختلف، نتایج مختلفی را به دنبال دارد.

استفاده از آب شور چاه در آبیاری گیاهان، منجر به تجمع شوری در خاک ناحیه ریشه گیاه می شود. ریشه گیاه با استخراج آب با خلوص بالاتر و باقی گذاردن نمکهای محلول در حوالی ریشه گیاه، مسبب شوری خاک در طول زمان می شود. به همین دلیل با افزایش عمق خاک، شوری خاک نیز افزایش می یابد. با افزایش شوری خاک ناحیه ریشه، میزان کیفیت و کمیت محصول گیاه کاهش پیدا می کند. این افزایش شوری در صورتی که از حد تحمل گیاه تجاوز کند، منجر به خشک شدن گیاه یا پوشش گیاهی می شود.

دستگاه تصفیه آب کشاورزی  شرکت مهندسی فران با بهره گیری از فرایند اسمز معکوس، شوری آب را تا مقادیر مورد پذیرش گیاه کاهش می دهد. البته تنها معیار پذیرش کیفیت آب آبیاری، شوری نیست. ضریب جذب سدیم(SAR)  یکی دیگر از شاخصهای سنجش کیفیت آب آبیاری محصولات کشاورزی است. این شاخص نسبت یونهای سدیم به یونهای کلسیم و منیزیم را در آب نشان می دهد. وجود یونهای کلسیم و منیزیم در خاک منجر به تشکیل کلوییدهای مناسب در خاک شده و تشکیل خاک توده ای با ساختار مناسبی را به دنبال دارد. ولی نسبت بالای یونهای سدیم به کلسیم و منیزیم منجر به تشکیل خاک پراکنده می شود. خاک توده ای دارای نرخ نفوذ آب بالا و خاک پراکنده ضریف نفوذ آب پایینی دارد.

شرکت مهندسی فرایند و انرژی فران

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب شيرين كن فرایند اسمز معکوس شیرین سازی آب آب آشامیدنی بدن انسان کیفیت آب آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۵۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم

تین نیوز

آزاد راه مراغه- هشترود یکی از مهمترین پروژه های جاده ای آذربایجان شرقی است که شمارش معکوس برای اتمام آن به صدا درآمده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی در حضور بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه مراغه - هشترود باید در روز مقرر افتتاح شود.

 

حجم ویدیو: 36.44M | مدت زمان ویدیو: 00:01:59 دانلود ویدیو آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • شمارش معکوس برای اتمام آزادراه مراغه- هشترود+ فیلم
  • حمایت از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی در کشور حمایت می‌شوند
  • حمایت ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی حمایت می‌شوند
  • حمایت معاونت علمی از طرح‌های شیرین‌سازی آب و مدیریت پساب‌های صنعتی
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • ببینید | خون‌شوری از کوچه‌ها
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین