Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@03:48:34 GMT

تاثیر عصاره اسپند در کاهش اشتها و وزن

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۷۹۸۳

تاثیر عصاره اسپند در کاهش اشتها و وزن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در طب سنتی استفاده از اسپند به منظور لاغری توصیه شده است. با توجه به این‌که در خصوص اثرات این گیاه بر اساس روش‌های علمی، اطلاعات کافی وجود ندارد، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای آزمایشگاهی، تاثیر این گیاه دارویی را در موش‌های آزمایشگاهی، بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه ۲۸ سر موش صحرایی را به صورت تصادفی در چهار گروه تقسیم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به سه گروه از موش‌ها به مدت شش هفته روزانه عصاره متانولی اسپند (دوز‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن) خورانده شد و یک گروه نیز به عنوان گروه کنترل، دارونما دریافت کردند.

برای بررسی تاثیر عصاره اسپند، غذای مورد مصرف موش‌ها اندازه‌گیری شد. همچنین پژوهشگران وزن موش‌ها را پیش از شروع آزمایش و هر هفت روز پس از شروع اندازه‌گیری کردند. در پایان آزمایش نیز میزان قند خون، کلسترول، تری‌گلیسرید، HDL و LDL و همچنین هورمون‌های انسولین، T۳ و T۴ موش‌ها اندازه‌گیری شد.

مشاهدات این آزمایش نشان داد که میانگین افزایش وزن، مصرف غذا و سطح سرمی هورمون T۳‌در موش‌هایی که عصاره اسپند با دوز ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای کیلوگرم (بالاترین دوز دریافتی) دریافت کرده بودند، به طور معنی‌داری کاهش یافته بود. در صورتی که میزان کلسترول در این گروه افزایش یافته بود.

در این مطالعه قند خون در تمامی گروه‌های دریافت‌کننده عصاره اسپند، کم‌تر از گروه کنترل بود. همچنین میزان HDL در تمامی موش‌های دریافت‌کننده عصاره اسپند افزایش یافته بود.

بیشتر بخوانید

خواص جالب اسپند دود کردن

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: از آن‌جا که میزان مصرف غذا در موش‌های مصرف‌کننده عصاره اسپند به طور معنی‌داری کاهش یافت، عصاره متانولی دانه گیاه اسپند، ممکن است از طریق کاهش اشتها موجب پیشگیری از افزایش وزن در موش‌ها شده باشد.

با توجه به این‌که این مطالعه یک مطالعه مقدماتی و آزمایشگاهی است، بررسی‌های بیشتری برای تایید نتایج آن مورد نیاز است.

در انجام این مطالعه اسماعیل ملاشاهی و حمیدرضا کازرانی؛ پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «اثرات متابولیک عصاره متانولی اسپند در رت‌های تغذیه‌شده با رژیم غذایی معمولی» در مجله افق دانش دانشگاه علوم پزشکی گناباد، منتشر شده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طب سنتی خواص اسپند کاهش وزن کاهش اشتها موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۷۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی کرمی فوق تخصص مهندسی ژنتیک در خصوص تأثیرات میکروپلاستیک‌ها در سلامتی انسان، بیان کرد: متأسفانه نتایج تحقیقات بیانگر وجود میکروپلاستیک‌ها در تمام بافت بدن انسان‌ها از جمله خون، کبد، کلیه، ادرار، دستگاه گوارش و از همه دردناک‌تر در جنین است و علاوه بر تأثیر در اختلالات هورمونی وارد یک عرصه بسیار خطرناکی همچون تغییر جنسیت، نازایی و تغییر هورمون‌ها شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین میکروپلاستیک‌ها در بروز سرطان‌ها، سندروم‌های متابولیک و اختلال در حوزه میکروبیوم معده اثرگذارند که تأثیرات جبران ناپذیری بر دستگاه گوارش و اختلال در تمام نواحی بدن دارند.

کرمی گفت: به واسطه استفاده گسترده کشاورزان از پلاستیک این میکروپلاستیک‌ها به چرخه غذایی وارد شده و باید اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گیرد که در صورت عدم به‌کارگیری اقدامات لازم نسل آینده با بحران‌های همچون نازایی و انواع سرطان‌ها رو به رو خواهند شد.

وی با اشاره به ظرفیت صدا و سیما در راستای اطلاع رسانی گسترده، بیان کرد: رسانه‌ها به عنوان مرجع فرهنگ سازی و اشاعه خبر توانایی اطلاع رسانی برای تمامی اقشار به خصوص کشاورزان و همگام سازی مردم را جهت کاهش یا حذف پلاستیک را دارند.

کرمی با اشاره به اقدام مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و چند نهاد دولتی و اقتصادی دیگر در خصوص کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: این حرکت خوب و تأثیرگذار است اما باید ادامه دار باشد و به لحاظ قانونی دارای پشتوانه باشد تا بتوان به هدف کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی نزدیک تر شد.

کد خبر 6094500

دیگر خبرها

  • حد کم کردن وزن چقدر است؟
  • کمبود این ویتامین سبب لاغری می‌شود
  • فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن
  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • حد کم کردن وزن کجاست؟ نگاهی به شیوه‌های مرسوم در کاهش و تثبیت وزن
  • اسلام هراسی پای شهردار مسلمان لندن را هم گرفت
  • به چه نانی نان کامل می‌گویند؟/ تاثیر نان‌های کامل در لاغری
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین