Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:36:20 GMT

اسانس شوید راهکاری برای کاهش دردهای پس از زایمان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۸۳۹۹

اسانس شوید راهکاری برای کاهش دردهای پس از زایمان

بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که اسانس شوید می‌تواند در کاهش دردهای پس از زایمان موثر باشد و عملکرد ضد درد آن سریع‌تر از داروی مفنامیک اسید است.

به گزارش ایسنا، پس از زایمان تغییرات آناتومیکی، هورمونی و فیزیولوژیکی که در دوران بارداری ایجاد شده‌اند، به حالت قبل از حاملگی بر می‌گردند و یکی مشکلاتی که در روند این بازگشت به وجود می‌آید، دردهای پس از زایمان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دردها شبیه دردهای زایمان هستند و معمولا سه تا چهار روز و به ندرت تا یک هفته پس از زایمان ادامه پیدا می‌کنند.

درد پس از زایمان ممکن است مانع شیردهی موفقیت‌آمیز شود و توانایی مادر برای مراقبت از نوزاد را کاهش می‌دهد. همچنین درد شدید پس از زایمان می‌تواند خطر بروز افسردگی پس از زایمان را افزایش دهد. به همین دلایل کنترل درد پس از زایمان اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در بازگشت زن به زندگی طبیعی اثرات قابل توجهی داشته باشد.

برای کنترل این دردها روش‌های مختلفی عنوان شده است. یکی از گیاهانی که برای کاهش درد مطرح می‌شود گیاه شوید است. با توجه به اهمیت کنترل درد پس از زایمان، پژوهشگران در مطالعه‌ای تاثیر استفاده از عصاره شوید را در کاهش درد بعد از زایمان بررسی کردند و تاثیر آن را با داروی مفنامیک اسید مورد مقایسه قرار دادند.

برای انجام این مطالعه ۱۰۸ زن که در بیمارستان رازی اهواز به روش طبیعی زایمان کرده بودند و از درد متوسط تا شدید بعد از زایمان شکایت داشتند، به صورت تصادفی به دو گروه ۵۴ نفره تقسیم شدند. برای یک گروه هر شش ساعت تا چهار بار اسانس شوید و برای گروه دیگر به همان میزان مفنامیک اسید (داروی مسکن متداول در بیمارستان) تجویز شد.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که اسانس شوید همانند مفنامیک اسید در کاهش طول مدت درد موثر است. همچنین مشخص شد که اسانس شوید سریع‌تر از مفنامیک اسید می‌تواند دردهای پس از زایمان را کاهش دهد.

از محدودیت‌های این مطالعه می‌توان به تاثیر عوامل روانی در آستانه درد، تفاوت‌ها فردی و عینی نبودن درد اشاره کرد.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند اسانس شوید به دلیل داشتن اثری مشابه مفنامیک اسید در کاهش مدت درد بعد از زایمان و همچنین شروع زودهنگام اثرات ضد دردی آن نسبت به مفنامیک اسید، می‌تواند برای تسکین درد بعد از زایمان مورد مصرف قرار گیرد.

در انجام این مطالعه فاطمه خیریت، میترا تدین نجف آبادی، پروانه موسوی، محمد حسین حقیقی‌زاده و فروغ نامجویان؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین‌ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه اثر اسانس شوید و مفنامیک اسید بر مدت درد بعد از زایمان: کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده» در مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زایمان درد بعد از زایمان مفنامیک اسید کاهش درد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان امروز (یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه) در نشست قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به سیر نزولی جمعیت استان و کند شدن شیب آن اشاره کرد و گفت: کاهش جمعیت و بحرانی شدن آن در آینده نه چندان دور همچنان در صدر اولویت است و باید با رویکرد بلند مدت به این بحران نگاه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش بیش از ۱۰ ساله پیرامون کاهش زایمان به صورت سزارین افزود: علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته و اقدامات ترویجی پیش از زایمان، همچنان بالغ بر ۷۰ درصد زایمان‌ها در استان به صورت عمل سزارین انجام می‌شود که سهم بخش خصوصی در این حوزه بیشتر است.

دکتر آشوبی با بیان به اینکه سزارین نخست زا در گیلان یک تا ۳ درصد طی سال‌های اخیر افزایش داشته است، تصریح کرد: ترویج و در پیش گرفتن زایمان طبیعی بدون درد در این استان ضروری است و لازم است متخصصان زنان و زایمان و همچنین بیهوشی در این زمینه همکاری مجدانه و مجاهدانه داشته باشند.

او همچنین از اجرای موفق طرح نفس در گیلان خبر داد و گفت: کنترل سقط جنین و مداخله در مهار بی ضابطه آن، کاری بزرگ بود که همه دغدغه‌مندان و آینده نگران حوزه جمعیتی در آن به ویژه بسیج جامعه پزشکی مشارکت فعالانه و قابل تحسین دارند.

در نشست قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گیلان پیرامون اقدامات و برنامه‌های پیشنهادی و اختصاصی هفته ملی جمعیت در استان گیلان گفتگو و بر ضرورت اهتمام هر چه باشکوه‌تر برگزارشدن برنامه‌های هفته جمعیت در سطح استان تأکید شد.

همچنین آخرین وضعیت استان گیلان در حوزه زایمان طبیعی و سزارین و اقدامات صورت گرفته در جهت افزایش ترویج به زایمان طبیعی و کاهش سزارین نیز گفتگو و الزامات قانونی و هدف‌گذاری استان در این شاخص مورد ارزیابی قرار گرفت.

کنترل سقط جنین و تلاش همه جانبه در جهت اجرای طرح نفس بسیج جامعه پزشکی و توفیقاتی که اجرای این طرح در استان گیلان داشته، از دیگر محور‌هایی بود که امروز در نشست قرارگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

در این نشست اعضای قرارگاه دانشگاهی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده نیز هر کدام به بیان توانمندی‌ها و چالش‌های حوزه خود و همچنین راهکار‌هایی جهت برون رفت از معضل جمعیتی اشاره کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • پله نوردی باعث افزایش طول عمر می شود
  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • زایمان سزارین در گیلان همچنان پیشتاز است
  • رابطه استفاده از آسانسور با کاهش عمر
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • داروهای سوزش معده خطر میگرن را افزایش می دهند