Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:45:34 GMT

آب سدهای سبلان و احمد بیگلو مشگین‌شهر رهاسازی شد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۸۶۳۳

آب سدهای سبلان و احمد بیگلو مشگین‌شهر رهاسازی شد

اکبر صمدی روز چهارشنبه به ایرنا افزود: باتوجه به کم بارشی اول بهار و با  هماهنگی‌های بعمل آمده با شرکت آب منطقه ای استان اردبیل مقدار یک هزار و ۵۰۰لیتر در ثانیه از آب سد سبلان و مقدار ۵۰۰لیتر دیگر نیز از سد احمد بیگلو رهاسازی شد.

وی اضافه کرد: این مقدار آب با جاری شدن دررودخانه‌های قره سو و مشگین چای به صورت سنتی اراضی زراعی و باغات واقع شده در حاشیه این ۲ رودخانه را سیراب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صمدی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از۶۱ میلیون مترمکعب آب در پشت سدسبلان و۱۱میلیون متر مکعب در پشت سد احمد بیگلو ذخیره سازی شده است، افزود: امسال میزان آب ذخیره شده درسد سبلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود بیست میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به  خشکسالی اول بهار و محدودیت منابع آبی از کشاورزان و باغداران خواست در مصرف آب صرفه‌جویی کامل داشته باشند.

 حجم مخزن سد سبلان ۱۰۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که برای آبیاری پنج هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده و اجرای شبکه آبیاری مدرن موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری در باغات و مزارع منطقه خواهد شد.

تا کنون ۱۶ کیلومتر از شبکه اصلی پایاب این سد به اتمام رسیده و شبکه‌های درجه ۲ ، سه  و چهار نیز در سطح سه هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب در حال اتمام می‌باشد.

سد احمد بیگلو نیز امسال برای نخستین بار آبگیری شده وظرفیت نهایی آن ۲۷میلیون متر مکعب می‌باشد. آب این سد برای بهره‌مندی حدود سه هزار هکتار از اراضی پایاب در نظر گرفته شده است .

سد سبلان در بخش مشگین شرقی بر روی رودخانه قره ‌سو و سد احمد بیگلو در بخش قصابه بر روی رودخانه مشگین چای احداث شده است.

برچسب‌ها مشگین شهر استان اردبیل آبیاری شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشگین شهر استان اردبیل آبیاری مشگین شهر استان اردبیل آبیاری شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی اخبار کنکور سد احمد بیگلو سد سبلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۸۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، علی یوسف‌زاده ظهار کرد: امسال تکمیل آخرین ابنیه فنی شامل نصب یک دستگاه پل خاص با یک دهانه ۴۴ متری ، آسفالت لایه دوم و نصب علایم ایمنی و خط‌کشی ۲۰ کیلومتر اول از مسیر سه‌راهی سربند - مشگین‌شهر با تامین منابع مالی مورد نیاز جزو برنامه کاری این اداره کل می‌باشد.
وی با اشاره به احداث ۲۰ کیلومتر دوم سربند –مشگین‌شهر افزود: در ۲۰ کیلومتر دوم این مسیر همزمان با عملیات خاکی ، ابنیه فنی در سطح ۶.۵ کیلومتر اول اجرا می‌شود.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل با قدردانی از تلاش‌های پیمانکار و عوامل اجرایی این طرح اظهار کرد: با وجود بدهی اداره کل راه و شهرسازی به پیمانکاران ، عملیات اجرایی پروژه سربند- مشگین‌شهر با یک هزار میلیارد ریال فعال بوده و در صورت تامین منابع مالی و تخصیص اعتبار لازم ، با تکمیل و بهره‌برداری این طرح شاهد افزایش ایمنی تردد در این مسیر خواهیم بود.
یوسف‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین با ۱۷۸ نفر نیروی انسانی در این طرح فعالیت دارند ، افزود: جاده سربند – پارس‌آباد و سربند- مشگین‌شهر از جاده‌های حادثه‌خیز استان است که با تلاش پیمانکاران در مراحل اجرا و تکمیل قرار گرفته و انتظار می‌رود با اختصاص اعتبارات به‌موقع تمام طرح‌های بزرگراهی شمال استان شتاب بیشتری بگیرد.
وی هزینه احداث هر کیلومتر بزرگراه را ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برنامه اصلی احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان است تا با تکمیل آنها ایمنی جاده‌ها ارتقا یافته و از میزان تصادفات جاده‌ای کاسته شود.

دیگر خبرها

  • رهاسازی حق آبه کشاورزان سلماس از سد اول خرداد
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • سه میلیون متر مکعب روان آب در سدهای خراسان جنوبی ذخیره‌ شد
  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • هشدار به نشر دهندگان اخبار کذب
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند