Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:57:44 GMT

افزایش کوچ ماشینی عشایر/ کوچ زمینی باید احیاء شود

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۹۴۳۷

افزایش کوچ ماشینی عشایر/ کوچ زمینی باید احیاء شود

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر گفت: کوچ ماشینی یکی از دلایل ورود زودهنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی بوده به طوریکه کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است.

جواد زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده است و عشایر باید تقریباً از ۳۰ فروردین از عرصه های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خردادماه وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می شود.

وی کوچ ماشینی را یکی از دلایل ورود زودهنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی عنوان کرد و افزود: کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است.

زنگنه ادامه داد: کوچ پیاده یا کوچ زمینی بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می کشد در حالیکه کوچ ماشینی یک روزه صورت می گیرد و عشایر دام خود را با کامیون به مناطق ییلاقی حمل می کنند.

وی تصریح کرد: باید برای احیای کوچ پیاده عشایر به منظور حفظ مراتع و منابع پایه و جلوگیری از ورود پیش از موعد دام به عرصه های مرتعی تلاش کنیم همچنین سازمان امور عشایر ایران و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی علوفه، جو و آب شرب را در راستای تأخیر کوچ عشایر تأمین کند.

رئیس اداره منابع طبیعی ملایر گفت: کمبود آب در مناطق قشلاقی برای شرب دام و انسان، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره برداری از مناطق ییلاقی و استفاده ازعلوفه های تازه از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر است.

وی خاطرنشان کرد: عدم امکان اطراق و توقف عشایر در مسیر ایل راه ها در مناطق ییلاقی و تبدیل مراتع میان‌بند به بزرگراه ها، شهرک های صنعتی، ویلاها و اراضی کشاورزی به عنوان یکی دیگر از دلایل کوچ زود هنگام به شمار می رود.

وجود ۲۰۸ سامانه روستایی و ۲ سامانه عشایری در ملایر

این مقام مسئول در بخش دیگری با بیان اینکه شهرستان ملایر ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۱۳۸ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهند، به وجود ۲۱۰ سامانه عرفی مرتعی اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد ۲۰۸ سامانه روستایی و دو سامانه عشایری مربوط به روستای علی آباد دمق و قلعه آقا بیگ است.

زنگنه بیان کرد: مراتع از نظر کیفی در سه سطح شامل مراتع قشلاقی، مراتع ییلاقی و مراتع میان‌بند، درجه بندی می شوند و از اهداف بلندمدت اداره منابع طبیعی رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است.

وی افزود: با توجه به اینکه عشایر در فصول سرد سال به مراتع قشلاقی کوچ کرده و در آن مراتع به چرای گوسفندان خود می پردازند و در فصول گرم سال که آن مراتع قابلیت چرا ندارند، به مراتع ییلاقی کوچ می کنند، در هنگام کوچ از دیگر مراتع برای چرای دام های خود استفاده می کنند و شهرستان ملایر جزء مراتع میان‌بندی است که بیشترین خسارت و آسیب را در این میان متحمل می شود.

زنگنه با اشاره به اینکه مراتع این شهرستان حدوداً تا ۱۵ اردیبهشت قابلیت چرا ندارند و چرای زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع می شود، مطرح کرد: تعدادی از عشایر با هجوم به مرز ورودی شهرستان به صورت غیرمجاز وارد می شوند و خسارات جبران ناپذیری را وارد می کنند.

وی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از این امر هر ساله دو اکیب ثابت و سیار از این اداره به منظور کنترل این امر فعالیت دارند چراکه ورود دام عشایر به استان همدان و شهرستان ملایر معمولاً در ۱۵ اردیبهشت از مناطق قشلاق عمدتاً خوزستان، صورت می گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به منظور کنترل کوچ عشایر امسال از ۱۰ فروردین ماه دو اکیپ ثابت و سیار اقدام به کنترل کرده اند همچنین در این زمینه فرمانداری و بخشداری ها اقدامات حمایتی را انجام داده اند، دادستان نیز دستورات لازم را به فرماندهی انتظامی شهرستان صادر کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها منابع طبيعي مراتع کوچ عشایر شهرستان ملایر مناطق ییلاقی کوچ ماشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۹۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: امسال هدف‌گذاری صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری مرمت و بهره‌برداری از ۱۰۰ بنای تاریخی در سطح کشور است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، شهاب طلایی شکری صبح امروز در حاشیه بازدید از ابنیه تاریخی شهر تاریخی استرآباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان گلستان علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، یکی از استان‌های تاریخی و با هویت است اما متأسفانه در سال‌های گذشته به حوزه میراث‌فرهنگی استان به‌عنوان یکی از مزیت‌ها توجه نشده است.

وی یادآور شد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) نخستین بافت تاریخی ثبت ملی شده کشور است که بیش از 90 سال پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طلایی شکری افزود: متأسفانه با وجود تقدم ثبت ملی این اثر تاریخی ارزشمند در حوزه بافت‌های تاریخی سطح کشور، اما ساماندهی و احیا آن به نسبت سایر بافت‌های تاریخی عملیاتی نشده است.

وی بیان کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) بافتی متنوع، خاص و پویا است که فضای کالبدی و درونی آن و حتی آیین‌های میراث ناملموس خاص این شهر تاریخی سبب شده به بافتی متمایز و شاخص تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور یادآور شد: تبلیغات و معرفی ظرفیت‌ها یکی از نیازمندی‌های شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برای جذب گردشگر و همچنین ورود سرمایه‌گذاران است که در این بخش مدیریت شهری می‌تواند در کنار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقش مهمی در راستای تبلیغ و تدوین بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که تعدادی از بناهای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در مالکیت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، گفت: در این سفر مقرر شد صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در سال جاری تعدادی از ابنیه بافت تاریخی را با مشارکت بخش خصوصی احیا و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

طلایی شکری خاطرنشان کرد: در سال جاری هدف‌گذاری صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واگذاری مرمت و بهره‌برداری از 100 بنای تاریخی در سطح کشور است که امیدواریم این هدف‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال محقق شود.

وی تصریح کرد: برخی از بناهای مورد تملک صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در استان گلستان باگذشت سال‌ها هنوز در بخش دسترسی و انشعابات ساماندهی نشده که سبب شده تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این ابنیه رغبتی نداشته باشند.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تأکید کرد: نیاز است تا شهرداری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای این بناهای تاریخی که در بافت شهری و یا پیرامون مناطق شهری قرار دارند سازوکار دسترسی و زیرساخت‌های اولیه را ایجاد کنند تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این بناها راغب شوند.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • قم قطب صنعت کفش ماشینی کشور
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • تشکیل کمیته تدوین سند احیاء ربع رشیدی تبریز
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان