Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@15:28:30 GMT

تکلیف FATF پس از رفع تحریم ها روشن می شود

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۵۹۶۲۷

تکلیف FATF پس از رفع تحریم ها روشن می شود

به گزارش جماران، روزنامه شرق نوشت: محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به نزدیک‌بودن انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: اگر رقابت‌های انتخاباتی به‌درستی شکل نگیرد، می‌تواند به منافع ملی آسیب بزند؛ از جمله اینکه عده‌ای بخواهند با گره‌زدن معیشت مردم به تصویب لوایح FATF بهره‌برداری انتخاباتی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحالی‌که مجمع تشخیص مصلحت نظام به بهانه کرونا از تشکیل جلسه بررسی لوایح باقی‌مانده از «اف‌ای‌تی‌اف» تاکنون سر باز زده است، محمدجواد ایروانی، گفته است بررسی این لوایح بعد از رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد؛ بنابراین قرار نیست تا پایان به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات وین این لوایح بررسی شوند.

این در حالی است که پیش از این، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه چه تحریم باشد چه نباشد، با دو لایحه FATF ارتباط خاصی پیدا نمی‌کند، گفت: تصویب این لوایح موجب کم‌شدن بار فشار مالی و ارزان‌ترشدن هزینه تعاملات تجاری با کشورهای خارجی می‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری درباره اینکه مخالفان تصویب لوایح مرتبط با FATF بحث تحریم‌های اقتصادی، رفع این تحریم‌ها و شرط تحفظ (حق شرط) را مطرح کردند، تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که چه تحریم باشد چه نباشد، با این دو لایحه ارتباط خاصی پیدا نمی‌کند. وی ادامه داد: زمان تحریم برخی کشورهای دوست و همسایه علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه بانکی، به ‌دلیل وضعیت ایران در FATF از کارکردن با ما محذوریت داشتند و این وضعیت مانعی برای همکاری این کشورهای دوست و همسایه با ما بود.

در همین رابطه مدیر کل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی نیز گفته است:‌ از منظر کارشناسی برای مقابله با قاچاق ارز، پیوستن به کارگروه ویژه اقدام مالی «FATF» یک ضرورت است.

سیدعبدالمجید اجتهادی اظهار کرد: پذیرش توصیه‌های FATF برای مبادلات مالی، مقابله با قاچاق ارز، مقابله با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم تأثیرات مثبت دارد. او ادامه داد: موافقان و مخالفان پذیرش FATF دغدغه‌هایی دارند که بیشتر مواضع سیاسی است اما از نظر کارشناسی، پیوستن به FATF موجب شفافیت می‌شود. اجتهادی افزود: در قراردادهای بین‌المللی منافع عمده کشورها دیده می‌شود و اگر این‌طور نباشد، کشوری حاضر به پذیرش شرایط نمی‌شود. مدیر کل پیشگیری و نظارت بر قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی توضیح داد:‌ برای مقابله با قاچاق ارز باید ارزی که وارد کشور می‌شود، منشأ قانونی مشخص داشته باشد در غیر این صورت می‌تواند منبعی برای تأمین عملیات تروریستی قرار گیرد. وی اضافه کرد: پذیرش FATF منافع دارد اما ممکن است مضراتی هم در پی داشته باشد که بیشتر بحث‌های سیاسی است و نباید بهانه دست دشمنان بدهیم.

در این بین محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: تسکین موقت مشکلات معیشتی مردم از طریق دسترسی به منابع ارزی و واردات گسترده هنر نیست؛ بلکه هنر در اقتصاد مقاومتی است و مسئولان دولتی باید به ‌طور مستمر در جهت ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور گام بردارند. او با اشاره به تصویب ارز چهارهزارو 200 تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: دولت باید با ساماندهی نظام تأمین و توزیع، این کالاها را بدون ایجاد دغدغه به مردم برساند. ایروانی تأکید کرد: عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین‌المللی تحریم‌های ثانویه است.

وی افزود: اقدامات مقابله‌ای FATF فعلا در حد توصیه‌ مراقبت بالابودن ریسک به کشورهاست اما با پذیرش دو کنوانسیون بین‌المللی پالرمو و CFT کشور با الزامات سازمان ملل و شورای امنیت مواجه خواهد بود. طبق بررسی‌های دقیق کارشناسی قراردادن کشور در فهرست کشورهای غیرهمکار با ریسک بالا (لیست سیاه) توسط FATF حدود ۱۲ درصد فرایند تبادل پول را گرا‌ن‌تر می‌کند که از این میزان کمتر از دو درصد به طرف‌های خارجی می‌رسد؛ بنابراین اساسا بررسی تصویب لوایح FATF بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن موضوعیت پیدا می‌کند.

او ادامه داد: طبق آمارها و گزارش‌ها، ایران در سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات داشت که اینها شامل دورزدن تحریم هم می‌شود؛ بنابراین در صورت تصویب لوایح FATF و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، کشور در دورزدن تحریم‌های ظالمانه دشمنان دچار مشکل می‌شود.

در واقع دشمن با استفاده ابزاری از FATF به‌ دنبال هوشمندسازی و نقطه‌زن‌کردن تحریم‌ها در جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران است. این در حالی است که اگر قرار به رفع تحریم‌ها باشد، دورزدن تحریم‌ها هم موضوعیت نخواهد یافت و به تبع آن تنها راه مبادله پولی و بانکی با دنیا مستلزم پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی و خروج از لیست سیاه این گروه است.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 FATF ایران لوایح FATF سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 رفع تحریم ها تصویب لوایح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۹۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد

ستاره‌شناسان به تازگی دنباله‌داری را کشف کرده‌اند که وقتی سال آینده در آسمان نمایان شود می‌تواند از بسیاری از ستاره‌ها درخشان‌تر باشد.

به گزارش ایسنا، اخترشناسان دنباله‌دار جدیدی را کشف کرده‌اند که پتانسیل آن را دارد که خبر مهم سال آینده باشد. اگرچه این دنباله‌دار که C/۲۰۲۳ A ۳ یا «سوچینشان-اطلس» (Tsuchinshan–ATLAS) نامیده می‌شود هنوز بیش از ۱۸ ماه تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به زمین و خورشید باقی مانده است، اما در حال حاضر در رسانه‌های اجتماعی سر و صدا به پا کرده است و مقالات خوش‌بینانه‌ای درباره اینکه چگونه می‌تواند منظره‌ای تماشایی ایجاد کند نوشته شده است.

معرفی دنباله‌دار سوچینشان-اطلس

هر ساله، چند ده دنباله‌دار جدید کشف می‌شود. دنباله‌دار‌ها گلوله‌های برفی هستند که در مسیر‌های بسیار طولانی به دور خورشید حرکت می‌کنند. اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها آنقدر ضعیف هستند که با چشم غیر مسلح نمی‌توان آن‌ها را مشاهده کرد. اما شاید یک دنباله‌دار در سال آینده به لبه دید با چشم غیر مسلح نزدیک شود.

گاهی اوقات، یک دنباله‌دار بسیار درخشان از راه می‌رسد. از آنجا که دنباله دار‌ها اجرامی با زیبایی زودگذر و گذرا هستند، کشف یک دنباله‌دار درخشان همیشه هیجان‌انگیز است.

دنباله‌دار سوچینشان-اطلس مطمئنا یک گزینه مناسب است. این دنباله‌دار که به‌طور مستقل توسط ستاره‌شناسان رصدخانه کوه بنفش در چین و سامانه آخرین هشدار برخورد زمینی سیارک کشف شد، در حال حاضر بین مدار مشتری و زحل، در فاصله یک میلیارد کیلومتری زمین قرار دارد و به سمت داخل در حال حرکت است و در مداری حرکت می‌کند که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ آن را به فاصله ۵۹ میلیون کیلومتری از خورشید می‌رساند.

این حقیقت که این دنباله‌دار در حالی که بسیار دور است پیدا شده، بخشی از دلیل هیجان ستاره‌شناسان است. اگرچه در حال حاضر نور آن بیش از حد ضعیف است که با چشم غیر مسلح بتوان دید، اما برای جرمی بسیار دور از خورشید درخشان است؛ و مشاهدات نشان می‌دهد که مداری را دنبال می‌کند که می‌تواند به آن اجازه دهد واقعا تماشایی شود.

دستور العملی برای عظمت دنباله‌دار

وقتی دنباله‌دار‌ها به خورشید نزدیک‌تر می‌شوند، گرم می‌شوند و یخ‌های سطح آن‌ها بخار می‌شود. این گاز که از سطح دنباله‌دار فوران می‌کند، گرد و غبار را با خود حمل می‌کند و هسته را در ابری غول‌پیکر از گاز و غبار که گیسو نامیده می‌شود، می‌پوشاند و سپس توسط باد خورشیدی، گیسو از خورشید دور می‌شود و در نتیجه یک دُم مستقیما به سمت خورشید قرار می‌گیرد.

هر چه یک دنباله دار به خورشید نزدیک‌تر شود، سطح آن داغ‌تر و فعال‌تر می‌شود. از نظر تاریخی، اکثریت درخشان‌ترین و دیدنی‌ترین دنباله‌دار‌ها مدار‌هایی را دنبال کرده‌اند که آن‌ها را به خورشید نزدیک‌تر از مدار زمین کرده است.

به نظر می‌رسد که این دنباله‌دار هسته بزرگی دارد که آن را درخشان‌تر می‌کند و به اندازه کافی روشن است که بتوان آن را تا این اندازه دور از خورشید کشف کرد. قرار است یک برخورد بسیار نزدیک با ستاره ما داشته باشد و سپس تقریبا مستقیم از بین زمین و خورشید عبور کند و تنها دو هفته پس از حضیض یعنی نزدیک‌ترین حالتش به خورشید به فاصله ۷۰ میلیون کیلومتری از ما برسد. هر چه یک دنباله‌دار به زمین نزدیک‌تر شود، برای ما درخشان‌تر خواهد بود.

نفرین پیشگویی

پیش‌بینی رفتار دنباله دار‌های تازه کشف شده یک بازی خطرناک است. برخی ممکن است دیدنی و جذاب باشند، در حالی که برخی پیش‌بینی‌ها شکست می‌خورند.

برای مثال، دنباله‌دار کوهوتک در سال ۱۹۷۳ را در نظر بگیرید. این دنباله‌دار مانند سوچینشان-اطلس، به‌طور غیرمعمولی دور از خورشید کشف شد و در مداری نزدیک به ستاره ما حرکت می‌کرد. ستاره شناسان به مردم وعده «دنباله دار قرن» را دادند و پیش بینی کردند کوهوتک می‌تواند به اندازه کافی درخشان شود که در روز روشن دیده شود.

اما کوهوتک همانطور که به سمت خورشید می‌چرخید، روشن شد، اما آهسته‌تر از حد انتظار. به جای اینکه در روز روشن قابل مشاهده باشد، فقط به اندازه درخشان‌ترین ستاره آسمان روشن شد و پس از حضیض به سرعت محو شد. اگرچه این هنوز هم نمایش خوبی بود، اما دنباله دار قرن نبود. به دلیل تبلیغات زیاد، بسیاری به کوهوتک لغب یک ناامیدی تماشایی را دادند.

این احتمال وجود دارد که سوچینشان-اطلس، مانند دنباله دار کوهوتک، برای اولین بار به درون منظومه شمسی نزدیک شود. ما هنوز مطمئن نیستیم، اما اگر اینطور باشد، ممکن است کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد تماشایی باشد.

وقتی همه چیز به هم می‌ریزد

این می‌تواند حتی بدتر نیز باشد. دنباله دار‌ها مستعد فاجعه هستند. آن‌ها اغلب تکه تکه می‌شوند، از هم می‌پاشند و به طرز شگفت انگیزی متلاشی می‌شوند. آن‌هایی که برای اولین بار وارد منظومه شمسی داخلی می‌شوند، به طور ویژه‌ای شکننده هستند.

برای مثال زمانی که دنباله‌دار سوان (SWAN) کشف شد، امیدوارکننده به نظر می‌رسید و تصور می‌شد در ماه مه سال ۲۰۲۰ با چشم غیر مسلح دیده شود. اما با نزدیک شدن به خورشید، ناگهان درخشان شد، سپس شروع به محو شدن کرد. در زمانی که باید درخشان‌ترین حالت آن می‌بود، تماما ناپدید شد و در مقابل چشمان ما از پاشید.

آیا سوچینشان-اطلس ارزش انتظار را دارد؟

ما به طور قطع نمی‌دانیم که دنباله‌دار سوچینشان-اطلس تماشایی خواهد بود یا خیر. ممکن است از هم بپاشد و کمتر روشن شود، یا ممکن است ما را غافلگیر کند؛ و حتی می‌تواند بیش از حد انتظار روشن شود و یک منظره شگفت‌انگیز در آسمان صبح در اواخر ماه سپتامبر و اوایل ماه اکتبر سال ۲۰۲۴ ایجاد کند.

اما ما نمی‌دانیم. ما اولین نکات را در ماه‌های آینده دریافت خواهیم کرد. با ردیابی نحوه درخشان شدن ستاره دنباله‌دار در حین حرکت آن به سمت خورشید، اولین نشانه‌های خود را در مورد سرنوشت واقعی آن به دست خواهیم آورد و بنابراین فعلا باید منتظر بمانیم.

دیگر خبرها

  • ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده درباره توافق یا حمله به رفح تکلیف روشن می‌شود
  • ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود
  • گزارش جالب دویچه‌وله؛ روش های دور زدن تحریم ها ازسوی ایران و روسیه | چین در ظاهر هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند؛ در عوض...
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • روش‌های تمیز کردن فرش روشن
  • فرهاد قائمیان تکلیف ساخت فیلم درباره امام رضا(ع) را روشن کرد
  • پس‌لرزه عروسی دختر در هتل گران | تکلیف خودتان را از حیث اقتصادی روشن کنید | چرا همیشه صحبت شما و فرزندانتان است؟
  • دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق