Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کرمان یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر تغذیه درست داشته باشیم روزه می تواند خیلی برای بدن ما مفید باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی بشود و مشکلی ایجاد نمی کند و می توانیم فریضه دینی و واجبمان را انجام داده و از فواید آن نیز بهره مند بشویم.

"سحر فلاحی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا درباره تغذیه در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با توجه به اینکه ماه رمضان در فصل بهار و روزها طولانی قرار گرفته، بعضا افرادی نگران هستند مبادا گرسنگی طولانی مدت موجب تضعیف سیستم ایمنی بدنشان شده به ویژه در روزه اولی ها که خانواده ها ممکن است نگران باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: روزه از نظر پزشکی و تغذیه ای فواید بسیاری برای سلامتی دارد و فرصت خوبی است که بدن خود را بازسازی کند و در طول ماه مبارک سوخت و ساز بدن مقداری کمتر شده و به سیستم های دیگر رسیدگی می کند که این امر در تقویت سیستم ایمنی اثر می گذارد.

فلاحی افزود: اینکه می گوییم روزه موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود در صورتی است که اصول تغذیه ای آن رعایت شود یعنی روزه را با گرسنگی اشتباه نگیریم و در طول ماه بدن ما دچار فقر و کمبود مواد مغذی نشود که در این صورت نمی توان گفت روزه برای بدن ماه فایده ای داشته است.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: اگر تغذیه درست داشته باشیم روزه می تواند خیلی برای بدن ما مفید باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی بشود و مشکلی ایجاد نمی کند و می توانیم فریضه دینی و واجبمان را انجام داده و از فواید آن نیز بهره مند بشویم.

وی درباره تغذیه در افطار بیان کرد: برای باز کردن روزه به دلیل اینکه در طول روز دستگاه گوارش گرسنگی طولانی تحمل کرده، باید آرام آرام مواد غذایی را در اختیارش قرار بدهیم و بهتر است روزه را با مایعات ولرم مثل چای کمرنگ یا شیر و دمنوش های مورد علاقه که خیلی داغ نباشند، باز کنیم. ضمن اینکه نباید از آب سرد استفاده کرد تا دستگاه گوارش بیش از حد تحریک نشود.

فلاحی گفت: در وعده افطار می توان با قندهای طبیعی مانند خرما، کشکمش، مویز، توت خشک و ... روزه را باز کرد و اگر خواستند از زولبیا و بامیه در حد معمول و مجاز استفاده کنند. مصرف بیش از حد این مواد در ماه رمضان توصیه نمی شود زیرا باعث اضافه وزن و چاقی می شود و چون چربی و نشاسته خیلی زیاد و قند ساده دارند، باعث سوءهاضمه و مشکلات گوارشی برای افراد شده و به دلیل اینکه قند خیلی زیادی دارد با مصرف زیاد آنها، قند خون بالا می رود و بدن می خواهد قند را کاهش بدهد و بلافاصله بعد از خوردن آن اُفت قند خون شدید و باعث ایجاد ناخوشی در افراد می شود.

این کارشناس ارشد رژیم درمانی بیان کرد: بهتر است با قندهای طبیعی و آب ولرم و شیر گرم روزه را باز کرده و 10 دقیقه یک فرصت به دستگاه گوارش بدهند تا خود را بازسازی بکند و بعد از آن افطار را میل کنند.

وی ادامه داد: افطار بهتر است وعده خیلی سبک مانند صبحانه باشد که شامل نان و پنیر همراه با سبزی و گردو یا سوپ سبک که حبوبات زیاد نداشته و چرب و پرادویه نباشد، میل کنند.

فلاحی اظهار کرد: بعد از افطار فاصله یک تا دو ساعته نیاز است و بعد باید شام میل شود، به ویژه در نوجوانان برای اینکه دچار کمبود مواد مغذی نشوند، بهتر است وعده شام و افطار ادغام نشود و دو ساعت بعد از افطار شام بخورند.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان توصیه می شود در وعده شام، طبق معمول از غذاهایی که پروتین بیشتر و پرنشاسته هستند، استفاده نشود و سعی کنید مرغ و ماهی به صورت بخارپز و کبابی بدون نان و سوپ و آش های رقیق و یا حلیم را در ای وعده مصرف کنید تا دستگاه گوارش دچار مشکل نشود و هم دچار اضافه وزن نشوید.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: در دوران کرونا کم تحرکی وجود دارد و در ماه رمضان به دلیل اینکه افراد برای اینکه خیلی انرژی از دست ندهند فعالیت های بیرون از منزل را کمتر می کنند(که کار درستی است) می تواند موجب اضافه وزن شود و اگر تغذیه مناسب نداشته باشیم این اضافه وزن را تشدید می کند.

 وی افزود: روزه داران عزیز باید بین افطار تا قبل از خواب مصرف یکی دو واحد میوه را داشته و از شربت هایی که خیلی شیرین نیستند مثل عرق نعناع، گلاب، خاکشیر و تخم شربتی استفاده کنند تا آب بدن تامین شود.

فلاحی در ادامه با اشاره به وعده سحری اظهار کرد: ممکن است برخی افراد به سحری اهمیت ندهند در حالی که حذف این وعده موجب ضعف خیلی شدید می شود و توان فکری و فیزیکی روزه دار در بعدازظهر از دست می رود و فرد انرژی ندارد نمی تواند استفاده لازم از فرصت ماه مبارک رمضان و برکات معنوی این ماه را ببرد.

وی افزود: بهتر است سحری مانند نهار یک غذای کامل شامل همه گروه های غذایی از جمله پلو و خورشت(خورشت کم چرب و کم نمک)، ماست کم چرب و دوغ های خانگی کم نمک باشد و روزه داران حتما به وعده سحری اهمیت بدهند.

فلاحی با بیان اینکه برخی برای اینکه سحر بیدار نشوند، قبل از خواب غذای سنگین می خورند در حالی که وعده سحری خیلی مهم است و باید بیدار شوند، گفت: پرخوری در سحر درست نیست زیرا بعد از چند ساعت طبیعتا معده خالی می شود و گرسنگی سراغ فرد می آید و پرخوری موجب می شود بدن انرژی زیادی دریافت کند و فرد در طول روز و اوایل صبح خستگی و بیحالی و ضعف دارد.

وی تصریح کرد: باید در وعده های افطار و سحری مصرف سبزیجات داشته باشیم که بیش از 90 درصد آنها آب است و آب خیلی خوبی به بدن می رسانند و هرچه در افطار و سحر و بین این دو وعده، سبزیجات و میوه مصرف کنیم خیلی به بدن کمک می کند.

فلاحی افزود: بین افطار و سحر باید مایعات مصرف کنیم تا بدن دچار کم آبی نشود زیرا کم آبی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: نکته مهم این است که در ماه رمضان بیش از حد بی تحرک نباشیم و یک تا دو ساعت بعد از شام بهترین ساعت برای فعالیت بدنی است تا دستگاه گوارش فرصت هضم غذا را داشته و فعالیت بدنی موجب جلوگیری از چاقی و همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

وی درباره روزه داری افراد دارای دیابت، فشارخون و بیماران خاص اظهار کرد: لازم است این افراد برای روزه داری با پزشک مشورت کنند و اگر بتوانند مصرف دارو را بین افطار تا سحر داشته باشند، می توانند روزه بگیرند و در ماه رمضان از قند ساده استفاده نکنند و حبوبات را که قند پیچیده تری دارد و می تواند به تنظیم قند کمک کند، مصرف کنند و در این صورت می توانند روزه بگیرند.

فلاحی بیان کرد: افراد دیابتی که قند خونشان کنترل شده(نه اینکه قندشان در طول روز بالا و پایین می شود) می توانند روزه بگیرند و عدد قند خون کنترل شده بستگی به فرد دارد و در مجموع در هر فرد دیابتی بهتر است در هیچ کدام از ساعات روز بیشتر از 140 نباشد.

وی تصریح کرد: افراد دیابتی که روزه می گیرند حتما باید در طول روز قند خونشان را چند مرتبه چک کنند تا دچار افت قند خون نشوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی دانشگاهی تغذیه روزه داری ماه رمضان 1400 سیستم ایمنی بدن می شود تقویت سیستم ایمنی کارشناس ارشد دستگاه گوارش ماه رمضان داشته باشیم طول روز اضافه وزن قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۵۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند

به گزارش پارس نیوز، سیتروئن C5 Aircross توسط سایپا به شکل مونتاژی به بازار ایران عرضه می‌شود. در حال حاضر مشخصات این خودرو برای عرضه در بازار ایران از سوی سایپا اعلام نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به بازار ایران راه پیدا کند که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۷۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را به تولید برساند.

امکانات رفاهی Citroen C5 Aircross 

از امکانات رفاهی این خودرو نیز می‌توان به سامانه استارت/ استاپ، ترمز پارک برقی و اتوهولد، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کلاستر دیجیتالی، جک برقی صندوق عقب به‌همراه سنسور پایی،، باز و بسته کردن و تنظیم آینه‌های جانبی به‌شکل برقی و متصل به گرم‌کن، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف اول همراه با سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها و دوربین 360 درجه با حالت نمایش 3D اشاره کرد.

​امکانات ایمنی سیتروئن ایرکراس سی ۵

این خودرو از امکانات ایمنی متعددی نظیر سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)، هشت ایربگ ایمنی، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش (ESP)، ترمز اضطراری خودکار (AEB)، رادار هشدار تصادف از جلو (FCW)، سیستم نور بالای اتوماتیک (IHC)، کروز کنترل هوشمند تطبیقی (ACC)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW) و سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین (LCA) بهره می‌برد.

 

منبع: گجت‌نیوز

دیگر خبرها

  • پایان تحقیقات درباره اتوپایلوت تسلا پس از 13 تصادف مرگبار
  • برای عمر طولانی‌تر از پله‌ها بروید
  • سیستم خودران تسلا در ۱۳ تصادف مرگبار دخیل بوده است
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سایپا سیتروئن C۵ Aircross را در ایران مونتاژ می‌کند
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • نقص سیستم خودران تسلا دردسرساز شد