Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/البرز رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص عوارض واکسن استرازنکا گفت: وقتی در هر ۱۰۰ فرد مبتلا به کرونا احتمال مرگ دو نفر وجود دارد و از طرف دیگر از ۲۵۰ هزار نفر دریافت کننده واکسن استرازنکا احتمال لخته شدن خون در یک نفر وجود دارد بین این دو باید انتخاب کرد بنابراین در بخشی از اروپا با وجودی که این عارضه را می‌دانند تزریق این واکسن در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصطفی قانعی روز چهارشنبه یکم اردیبهشت در حاشیه مراسم رونمایی از ۹ محصول جدید در حوزه مقابله با کرونا که در مرکز  رشد زیست فناوری انستیتو پاستور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: سال اولی که درگیر بیماری کرونا شدیم سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که کیت‌های تشخیص کووید رو به اتمام است و بعد از آن پس از فراخوان ستاد توسعه زیست فناوری، کشور به کیت پی سی آر دسترسی پیدا کرد و چندین شرکت کار تولید را در داخل شروع کردند. پس پیشرفت‌هایی در شرایط نگهداری کیت حاصل و سپس شرکت‌های بیشتری کار تولید را شروع کردند.

قانعی با اشاره به دستاوردهای این پیشرفت، خاطرنشان کرد: با افزایش تولید کیت امکان تشخیص بیماری در افراد هم بیشتر شد و نتیجه اینکه هر چه تعداد تشخیص بالاتر می‌رود میزان مرگ و میر نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه چالش دیگری که در خصوص کیت‌های تشخیص وجود داشت زمان مورد نیاز برای پاسخگویی بود، گفت: پس از افزایش تولید کیت، اقداماتی برای تشخیص سریع صورت گرفت و از دو ماه پیش با ورود کیت‌های تشخیص سریع، تشخیص کووید در یک روستا بدون تکنسین هم امکان‌پذیر شده است.

قانعی افزود: یکی از چالش‌هایی که در روزهای نخست شیوع کرونا با آن مواجه بودیم ارسال نمونه‌های تشخیص از سراسر کشور به تهران بود که این ما را با یک چالش مدیریتی مواجه کرده بود اما اکنون بیش از ۹۰ آزمایشگاه در کشور وجود دارد که نه فقط کووید بلکه دارای تکنیک شناسایی مولکولی ویروس شده‌اند و این را می‌توان از دستاوردهای کرونا دانست چون تا پیش از کرونا ما در کشور چنین قابلیتی نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کشور چند تولید کننده خوب کیت داریم و با اضافه شدن واحد جدید می‌توانیم ظرفیت صادراتی هم پیدا کنیم البته وزارت بهداشت زمانی اجازه صادرات می‌دهد که انبارها پر شده باشد.

قانعی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید ما بیش از نیاز روزانه است و مساله اصلی این است که به سرعت این تولیدات از تولیدکنندگان خریداری و پول آن پرداخت شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در ادامه به وضعیت واکسن‌ در کشور کشور هم اشاره و اعلام کرد: فاز سه واکسن برکت از امروز شروع می‌شود و امید می‌رود اگر نتیجه فاز سه در میانه راه هم مناسب باشد این واکسن بتواند تا پایان خرداد ماه مجوز ورود به بازار را اخذ کند و اولین واکسن باشد.

وی افزود: واکسن‌های دیگری هم هستند که مجوز کمیته اخلاق را گرفته‌اند و امید می‌رود این واکسن‌ها هم سه تا چهار ماه آینده  مجوز ورود به بازار را بگیرند. واکسن پاستور مشترک ایران و کوبا، واکسن سیناژن مشترک با استرالیا، واکسن گامالیا مشترک با روسیه و واکسن اسوتنیک وی ، واکسن‌های مشترکی هستند که امید می‌رود تا مهرماه وارد بازار شوند و اگر سه تولید کننده قبلی با این چهار واکسن مشترک را در نظر بگیریم حدود هفت شرکت در مهرماه آماده است.

وی افزود: علاوه بر اینها واکسن دانشگاه بقیه‌الله و واکسن البرز مشترک با داروسازی اسوه هم تا مهرماه آماده دریافت مجوز از کمیته اخلاق هستند.

قانعی خاطرنشان کرد: در مجموع با یک سبد از ۹ واکسن در مهرماه روبرور هستیم و امیدواریم جمع این تولید کنندگان بتوانند ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز کشور را تولید کنند و با توجه به ظرفیت روزانه واکسیناسیون، انتظار داریم تا اسفند یا قبل از آن واکسیناسیون را انجام داد.

وی درباره موارد و احتمال لخته شدن خون در واکسن استرازنکا هم گفت: در واکسن همیشه یک فرمول وجود دارد که براساس میزان عوارض آن قابل قبول بودن آن سنجیده می‌شود مثلاً وقتی در واکسنی یک در یک میلیون  عارضه جدی دیده شود یا  وقتی ۷۰ درصد اثر بخشی داشته باشد آن واکسن رد نمی‌شود. واکسن استرازنکا که در کشور در حال استفاده استدر یک گروه سنی پایین مخصوصا خانم‌ها شانس لخته شدند خون در یک نفر از ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد.

وی افزود: ما بین دو امر مخیر نیستیم؛ وقتی در هر ۱۰۰ فرد مبتلا به کرونا احتمال مرگ دو نفر وجود دارد و از طرف دیگر از ۲۵۰ هزار نفر دریافت کننده واکسن استرازنکا احتمال لخته شدن خون در یک نفر وجود دارد بین این دو باید انتخاب کرد بنابراین در بخشی از اروپا با وجودی که این عارضه را می‌دانند تزریق این واکسن در حال انجام است.

قانعی تصریح کرد: ما در گذشته و قبلا که واکسن‌های دیگر تزریق می‌شد هم این مسائل را داشتیم اما رسانه نداشتیم ولی الان یک مرگ هم رخ دهد موضوع منعکس می‌شود و این ترس و وحشت ایجاد می‌کند به طوری که الان ۴۰ درصد مردم در آمریکا از واکسن استقبال نمی‌کنند.

این مسئول ادامه داد: برای اینکه زنجیره کرونا قطع شود باید ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند و اگر  از واکسن اقبال عمومی صورت نگیرد شانس قطع شدن زنجیره وجود ندارد.

وی توضیح داد: هدفگذاری در واکسیناسیون به این صورت است که در سال اول قصد این است که تعداد مرگ و میرها کاهش یابد، سال دوم مردم بستری نشوند و سال سوم ابتلا کم شود و در سال‌های بعد ریشه‌کنی صورت گیرد به عنوان نمونه ریشه کنی بیماری سرخک ۳۰ سال طول کشید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی همه باهم علیه کرونا واکسن استرازنکا نفر وجود لخته شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۰۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید، در جمع خبرنگاران بیان کرد: جهش در تولید کالا و تجهیزات در کنار افزایش تولید محصولات پتروشیمی از برنامه‌های صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ است و به این منظور برنامه‌های مختلفی ترسیم شده که حرکت دانش‌بنیان‌ها در مسیر جهش تولید کالا و تجهیزات، یکی از آن‌هاست.

وی ادامه داد: این موضوع با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی مطرح و تأکید شده است که کالاهای مورد نیاز خود را با استفاده از توان داخلی تأمین کنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابی در ساخت داخل باشیم، البته تا جایی که آسیبی به برنامه تولید وارد نشود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: جهت‌گیری‌ها در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های صنعت پتروشیمی نیز به‌سمت کالاها و تجهیزات دانش‌بنیان است که پیش از این در خارج سفارش‌گذاری می‌شد.

شاهمیرزایی با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت برای رفع ناترازی بنزین با توجه به افزایش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزیر نفت و سیاست دولت، صنعت پتروشیمی وارد این حوزه می‌شود تا به‌جای صادرات، از متانول تولیدی صنعت پتروشیمی با فرایند MTG بنزین تولید شود.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی متانول‌سازها برای تولید بنزین، افزود: معافیت‌ها و مشوق‌هایی برای این واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهایی برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها و سازوکارهای لازم برای سرمایه‌گذاری تولید بنزین از متانول انجام شده است، زیرا ظرفیت تولید متانول در کشور بالاست و زنجیره این محصول توسعه نیافته است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم به‌طور ویژه در زمینه تکمیل زنجیره محصولات برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده است.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هلدینگ‌هایی همچون پتروفرهنگ و شستان که واحدهای متانولی بیشتری دارند باید بخشی از ظرفیت خود را برای تولید دیگر محصولات زنجیره آماده و برنامه‌ریزی کنند، گفت: بخشی از واحدهای MTP و MTG در قطب پارسیان در مجاورت قطب عسلویه احداث خواهند شد.

وی از راه‌اندازی واحد PDH پتروشیمی رجال به‌عنوان نخستین PDH کشور تا اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سایر طرح‌های PDH نیز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمایه‌گذاران به‌دنبال این هستند که صرفه اقتصادی این طرح را افزایش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشیمی به‌طور رسمی صادر شده است، افزود: طرح‌های برنامه هفتم توسعه به‌طور میانگین حدود ۳۷ درصد پیشرفت دارند.

شاهمیرزایی راهبرد اصولی دولت سیزدهم را تکمیل زنجیره ارزش به‌منظور پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع هیدورکربوری اعلام و بیان کرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشیمی پس از بازنگری‌های انجام‌شده لغو شد و طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش جایگزین آن‌ها شدند.

وی گفت: همچنین طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدینگ‌ها ابلاغ و مجوزهای لازم صادر شده است که با جدیت پیگیر اجرای آن‌ها هستیم.

کد خبر 6093293 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • راه‌اندازی نخستین PDH کشور در سال ۱۴۰۴
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • «طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند
  • کاهش ۸ درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی طی سال گذشته
  • افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیر نفتی خراسان رضوی
  • افزایش توان صادراتی زنجیره مرغ مازندران
  • سرمایه‌گذاری ۱۵۰ همتی در صنعت و معدن خراسان رضوی
  • زنجیره تامین گوشت مرغ مازندران رو به رشد است