Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، نظام ویژه مرمت و احیا به‌صورت مجزا از نظام فنی مهندسی ساختمان تا اندازه ای دارای اهمیت است که مدیران و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی به ویژه بخش مرمت بناها و بافت ها اسقرار این نظام را هدف و آرزوی خود عنوان می‌کنند.

 استفاده از مصالح و فرآورده‌های ساختمانی و کالاهای تأسیسات و تجهیزات مکانیکی و برقی استاندارد در طرح‌های مرمت و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی و همچنین نیاز به بهره‌مندی از حداکثر توان فنی و مهندسی کشور، حمایت از ابتکارها، خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در پدیدآوری طرح‌های مرمت و احیا، انتخاب فناوری مناسب و زمینه‌سازی برای بومی کردن آنها، استقرار و نهادینه کردن نظام فنی اجرایی مرمت را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سید هادی احمدی رویینی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی کشور در نشست شناخت و تحلیل نظام های فنی و اجرایی به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با اشاره به اینکه بر طبق قانون، نظام فنی و اجرایی اختصاصی بناها و محوطه‌های تاریخی باید تدوین و تنظیم میشد، گفت که «پیش از این قرار بود سازمان برنامه اقدام به تدوین این نظام نامه فنی کند که ما با آن مخالفت کردیم زیرا باید مرجع تدوین و ترسیم این نظام نامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد. با وجود محدودیت‌های موجود، تدوین این نظام نامه را برعهده گرفتیم و از تمام دانشگاه های مرتبط درخواست همکاری دادیم، تا اینکه دانشگاه شهید بهشتی همکار ما در تدوین این نظام نامه شد.»

مرمت یک بنای تاریخی و میراث فرهنگی با ساختمان‌سازی متفاوت است

احمدی رویینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نظام ویژه فنی اجرایی مرمت آثار فرهنگی تاریخی، گفت: این نظام هم برای دولت و هم برای مردم و مالکان بناها برنامه‌ریزی شده است. در حال حاضر نظام فنی اجرایی ساختمان (نظام مهندسی) وجود دارد و همه از آن استفاده می‌کنند.

 مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور تصریح کرد: اگر فردی برای ساخت یک واحد خانه یا آپارتمان اقدام کند طبق ضوابط مصوب ابلاغی باید مهندس عمران، مهندس تاسیسات و معمار را با صلاحیت مشخص انتخاب کند و با آنها قرارداد ببندد، همچنین باید مجوزهای لازم را از نهادهای مرتبط دریافت و بر اساس نقشه مصوب و ضوابط شهرسازی، ساختمان خود را بنا کند که این موارد در چهارچوب نظام فنی مهندسی کشور قرار می‌گیرد.

وی افزود: به دنبال این هستیم که حوزه میراث‌فرهنگی و مرمت‌ها، نظام ویژه فنی اجرایی خود را داشته باشد و با ضوابط فنی و اجرایی با آپارتمان‌سازی تفاوت داشته باشد؛ ترتیب و روند خاصی پیش‌بینی شود چرا که یک کار عمرانی مانند ساختمان‌سازی با مرمت یک بنای تاریخی و میراث فرهنگی متفاوت است و باید بر اساس همین تفاوت‌ها، ضوابط فنی و اجرایی اختصاصی آن پیش‌بینی و به صورت قانونی لحاظ شود.

احمدی رویینی با اشاره به برخی تفاوت‌های فنی و اجرایی یک طرح عمرانی با یک طرح مرمتی اظهار داشت: قیمت یک مترمکعب خاک برداری در یک طرح ساختمان‌سازی با یک طرح مرمت میراث فرهنگی بسیار متفاوت است و فهرست بهای خاص خود را دارد؛ یک متر مکعب خاکبرداری در طرح‌های میراث‌فرهنگی با ابزار و وسایل بسیار دقیق برداشت می‌شود حال آنکه در طرح های عمرانی با بیل مکانیکی و با بیل دستی خاک‌برداری می‌شود. از همین نوع تفاوت‌ها در اجرای طرح‌ها، ضرورت استقرار مجزای یک نظام ویژه فنی اجرایی در این حوزه  ضروری است.

هر مهندس و شرکت عمرانی نباید و نمی تواند پیمانکار مرمت بنای تاریخی شود

احمدی رویینی بیان کرد: نرخ و قیمت نقاشی ساختمان در یک واحد آپارتمانی حدود مترمربعی چندهزار تومان است و یک ساعت هم شاید طول نکشد در صورتی که نرخ مرمت و حفظ یک مترمربع نقاشی دوره صفوی در یک بنای تاریخی، شاید صدمیلیون تومان شود و گاهی کارشناس مرمت بر روی آن حتی تا یکسال کار می‌کند.  

وی اظهار داشت: در نظام فنی اجرایی مرمت باید مشخص شود چه کسی با چه مشخصات علمی و تجربی صلاحیت دارد در یک بنای تاریخی کاری انجام دهد. با استقرار این نظام، هر مهندس عمران یا شرکت مهندسی ساختمان که دانش و تخصص و تجربه در حوزه اجرای طرح‌های میراث فرهنگی ندارد، نمی تواند پیمانکار طرح‌های تخصصی مرمت در این حوزه شود، بلکه وزارتخانه مشخص می کند که چه کسی با چه تخصص علمی و اجرایی می تواند در زمینه مرمت شرکت تاسیس کند.

 مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور افزود: وزارت میراث‌فرهنگی بر مبنای نظام فنی اجرایی مرمت، صلاحیت‌های شرکت ها، پیمانکاران مرمت و حتی ترکیب کارشناسان آنها را تشخیص و تایید خواهد کرد و از آن مهمتر تعیین می کند که کدام پیمانکار توان و تخصص و دانش مرمت کدام بنا را دارد.

وزارت میراث فرهنگی برای هر بافت تاریخی کشور طرح تدوین می کند

احمدی رویینی تاکید کرد: نظام فنی اجرایی مرمت، کارشناسان و شرکت‌های پیمانکار را بر اساس توانمندی، تخصص و تجربه سطح‌بندی و درجه بندی می‌کند زیرا هر پیمانکاری نمی‌تواند مثلا تخت جمشید را مرمت کند. حتی یک فرد و مالک حقیقی برای تعمیر و مرمت خانه تاریخی شخصی خود، باید از پیمانکاری که مشخصات و صلاحیت تایید شده او در نظام فنی اجرایی درج شده، استفاده کند. 

وی گفت: در حال حاضر فقط بخشی از ترتیبات و روندهای مرمت  آن هم در قالب نظام مهندسی کشور وجود دارد، اما همین هم باید به یک نظام جامع و ویژه و مختص میراث‌فرهنگی تبدیل شود.

 مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور توضیح داد: وزارت میراث فرهنگی برای هر بافت تاریخی در نقاط مختلف کشور طرح و ضوابط ویژه همان بافت را تهیه و تدوین و مشخص می‌کند در آن محدوده تغییر کاربری‌ها باید چگونه باشد و یا این که اصلا امکان‌ و یا ظرفیت وجود دارد که این امر شامل نظارت بر طرح مرمت‌های خانه های تاریخی و بومگردی‌ها و تغییر کاربری‌ها می‌شود.

برچسب‌ها علی‌اصغر مونسان محمدحسن طالبیان تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی بوم گردی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی اصغر مونسان محمدحسن طالبیان تخریب بنای تاریخی علی اصغر مونسان محمدحسن طالبیان تخریب بنای تاریخی میراث فرهنگی بوم گردی بنای تاریخی اخبار کنکور وزارت میراث فرهنگی محوطه های تاریخی تاریخی کشور یک بنای تاریخی نظام نامه فنی و اجرایی نظام ویژه بافت ها طرح ها یک طرح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۵۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح امروز سه شنبه در گفت و گویی رسانه ای اظهار کرد: با صدور مجوز فصل پنجم کاوش از سوی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، هیأت باستان‌شناسی به منظور کاوش علمی و نجات‌بخشی در محل محوطه تاریخی جوبجی حضور یافت که به دنبال آن، کاوش کاملاً علمی باحضور کارشناسان متخصص باستان‌شناس و مرمت‌گر انجام شد که حاصل این کاوش‌ها کشف تعدادی تابوت بود که در بعضی از آن‌ها بقایای اسکلت انسانی وجود داشت.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان ادامه داد: از همین‌رو، با حضور کارشناس مرمت‌گر در هیأت، اقدامات علمی و مرمتی اولیه روی تابوت‌ها و اسکلت‌ها انجام شد و سپس با ساماندهی اصولی، همه تابوت‌ها به منظور اقدامات بعدی از جمله مستندنگاری و مرمت، به کارگاه و آزمایشگاه پایگاه میراث‌جهانی منتقل شدند که در محیط آزمایشگاهی و کاملاً علمی مطالعات و اقدامات حفاظتی انجام شد و در حال حاضر نیز این تابوت‌ها در انبار قرار دارند و به محض راه‌اندازی موزه باستان‌شناسی رامهرمز، همه اشیاء و تابوت‌ها به موزه رامهرمز انتقال خواهند یافت.

او افزود: از آغاز کار دولت سیزدهم، حفظ و حراست از اموال و اشیای ملی در اولویت کار میراث‌فرهنگی قرار گرفته و در سال جدید هم به منظور ساماندهی این تابوت‌ها و نیز اشیا و اموال فرهنگی پنج شهرستان دیگر، تأمین اعتبار انجام داده‌ایم.

حسینی با اشاره به ویدیوی منتشر شده در خصوص نابودی اسکلت های کشف شده در جوبجی گفت: بعد از گذشت پنج سال دوباره این فیلم که در زمان خود پاسخ داده شده بود را بازپخش شده است.

او افزود: در هر هیأت کاوش باستان‌شناسی حداقل یک نفر مرمت‌گر و یک نفر استخوان‌شناس وجود دارد که اقدامات و موارد حفاظتی اولیه را روی اشیاءِ مکشوف انجام می‌دهند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان بیان کرد: اشیا و اموال حاصل از کاوش‌های جوبجی در محل استاندارد و مخزن امن قرار دارند، بخش از کشفیات هم در مجهزترین آزمایشگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور توسط کارشناسان مرتبط و مجرب در دست بررسی هستند.

کد خبر 6092965

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان