Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@03:03:25 GMT

گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۶۸۴۲

گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور است، گفت : افزایش قیمت تضمینی این محصول از سوی دولت موجب ایجاد انگیزه و رغبت در میان کشاورزان برای تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه اکنون زمان برداشت گندم در مناطق گرمسیری است، گفت : افزایش هزار تومانی قیمت تضمینی گندم به نفع کشاورزان است و در آغاز فصل برداشت خوبی خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

او افزود: اگر این افزایش قیمت در زمان کاشت محصول اعمال می‌شد کشاورزان بیشتری تمایل به کشت گندم داشتند و منجر به افزایش تولید این محصول می‌شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گندم را کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور دانست و افزود: این محصول باید به نسبت تورم زیادی که بقیه محصولات داشته اند، قیمت گذاری شود.

او ادامه داد: باید گندم حداقل کیلویی ۶ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد چرا که هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت چند برابر شده است.

او افزود: در گذشته در کنار خرید تضمینی گندم شاهد کمک‌های یارانه‌ای دولت در بخش کود و سموم بودیم، اما الان این کمک‌ها برداشته شده و با ارز نیمایی پرداخت می‌شود.

مرادی با اشاره به هزینه ۹ هزار تومانی واردات گندم برای دولت گفت: چه اشکال دارد مابه تفاوت واردات به کشاورز داخلی پرداخت شود تا با انگیزه بیشتری به تولید محصول بپردازد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: اگر به دنبال خودکفایی هستیم باید کشاورز از کشت گندم رضایت داشته باشد.

او افزود: الان هر کیلو جو در بازار ۶ هزار تومان قیمت دارد در نتیجه اگر قیمت گندم پایین‌تر از جو باشد حتی ممکن است کشاورز به جای جو از گندم برای تغذیه دام هایش استفاده کند.

مرادی نتیجه گیری کرد که در مقایسه با قیمت جو باید قیمت گندم هفت هزار تومان باشد.

او گفت: اگر قیمت گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل کشور باشد و تعادلی بین قیمت تضمینی و هزینه‌ها وجود نداشته باشد ممکن است کشاورز به جای تحویل گندم به سیلو‌ها وسوسه شود و محصولش را به قیمت بالاتری به دلال تحویل دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: با تغییر ترکیب اعضای شورای تعیین قیمت تضمینی گندم اتفاقات خوبی برای سال ۱۴۰۱ در راه است.

مرادی گفت: در گذشته تمام اعضای تصمیم گیرنده در خصوص خرید تضمینی دولتی بودند و به نسبت تورم سالیانه تا ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌کردند در حالی که الان هزینه‌ها خیلی زیاد شده است.

او افزود: اما قرار است برای سال آینده شورایی ۹ نفره متشکل از بخش دولتی، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و کشاورزان در خصوص نرخ خرید تضمینی تصمیم گیری کنند.

مرادی در خصوص وضعیت بارش‌های کم امسال و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی ادامه داد: ۳۰ درصد مزارع استان آبی و ۷۰ درصد دیم هستند و به طور متوسط از هر هکتار زمین دیم یک و نیم تن و از هر هکتار زمین آبی چهار و نیم تن محصول برداشت می‌شود.

او گفت: برداشت محصول از مزارع دیم خسارت جدی می بیند .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اتاق بازرگانی محصولات کشاورزی محصول کشاورزی گندم و جو قیمت تضمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • خرید تضمینی ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان فارس
  • خرید تضمینی گندم در فارس به ۶۰ هزار تن رسید
  • برداشت گندم از مزارع کرمانشاه آغاز شد
  • بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • خرید بیش از ۷۷۰ هزار تن گندم در خوزستان+فیلم
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت