Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، آئین رونمایی ازکتاب «دیپلماسی بازی‌های دیجیتال؛ مفهوم‌شناسی، جایگاه و ارزیابی» که با حضور مولفان آن، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر نصراللهی رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امروز تکنولوژی‌های ارتباطی از قالب‌های رسانه‌ای قدیمی نظیر رادیو، تلویزیون و مطبوعات فراتر رفته و این‌گونه نیست که کنشگران مختلف درعرصه‌های ملی و بین المللی برای پیشبرد اهداف، ادامه حکمرانی، حفظ قدرت و گسترش آن در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی صرفا محدود به استفاده از این رسانه‌ها باشند. بلکه امروز بازی‌های دیجیتال به‌عنوان یک رسانه بسیار جذاب، فراگیر، چالشی، چندوجهی و فراملی صد‌ها میلیون نفر از سراسر جهان را درگیر خود کرده است.

رئیس دانشکده ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز بازی دیجیتال صرفا سرگرمی نیست و کنشگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تلاش می‌کنند تا از ظرفیت سرگرمی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند.

نصراللهی گفت: کاربران بازی امروز فقط نوجوانان و جوانان نیستند، بلکه پژوهش‌ها و آمار‌های ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که افراد میانسال و سالمند هم درگیر انجام بازی هستند و زمان زیادی از مصرف رسانه‌ای خود را صرف بازی می‌کنند.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد بازی‌های دیجیتال و سرعت رشد آن گفت: با اطمینان می‌توان گفت که بازی‌های دیجیتال یکی از ابزار‌های مهم و تاثیرگذار رسانه‌ای و از ابزار‌های جنگ نرم است که نتیجه رساله دکترای شریفی نیز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از بازی ندای وظیفه در همین راستا استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید

معرفی شرکت‌های بازی‌ساز خلاق در شبکه ایران کالا

اکبر نصراللهی با تاکید بر کم توجهی مسئولان نسبت به صنعت بازی کشور افزود: از رسانه بازی می‌توان برای پیشبرد دیپلماسی در حوزه مسائل بین‌المللی استفاده کرد و امروز دیپلماسی فقط به اتاق‌ها و پشت در‌های بسته محدود نمی‌شود. زمینه سازی افکار عمومی در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه که با بازنمایی آن از طریق ساخت و انتشار بازی شکل گرفت نیز تاکیدی بر این نکته است.

حامد نصیری معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با اشاره به دوره جدید فعالیت نشر بنیاد که به همت «دایرک» آغاز شده است، گفت: بنیاد در ابتدای شروع کار خود اقدام به تاسیس نشر خود کرد و کتاب‌هایی با رویکرد فنی بازی‌های منتشر شد. در دوره مدیریت قبلی روند فعالیت نشر بنیاد متوقف شد. اما در این مدت نیز کتاب‌های مختلفی در حوزه مطالعات بازی با حمایت بنیاد و توسط ناشران دیگر منتشر شد. تا اینکه از سال گذشته فعالیت انتشارات بنیاد با تمدید مجوز نشر آن از سرگرفته شد تا بتوانیم آرشیو‌های اطلاعاتی موجود در بنیاد و حمایت‌های انجام شده از پایان‌نامه‌ها را به چاپ برسانیم.

فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی که این کتاب براساس رساله دکترای او شکل گرفته است نیز در این جلسه ضمن معرفی فصل‌های مختلف این کتاب گفت: این کتاب در ۷ مقوله اصلی به تحلیل دیپلماسی بازی‌های دیجیتال که در آمریکا تولید شده پرداخته است. نکته مهم اینکه این پژوهش نیاز به یک نظریه علمی داشت که نظریه شرق‌شناسی ادوارد سعید و امپریالیسم فرهنگی چهارچوب مفهومی و نظری این پژوهش را شکل داد.

وی افزود: روش پژوهشی این کار هم مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی است و در ۷ فصل مفهوم بازی‌های دیجیتال، واژه شناسی و تحلیل بازی‌های دارای بار ایدئولوژی سیاسی و فرهنگی را مورد بررسی قرار داده است.

پیگیری دیپلماسی از روش‌های غیرمعمول

سیدمحمدعلی سیدحسینی معاون حمایت بنیاد نیز در این جلسه گفت: به نظر می‌رسد که توجه به رسانه بازی کمک می‌کند ما اهداف جدی‌تری فراتر از سرگرمی دنبال کنیم. موضوع کتاب نیز نشان می‌دهد که مسئله دیپلماسی را از روش‌های دیگری غیر از روش‌های مرسوم می‌توان دنبال کرد و رسانه بازی یکی از ابزار‌های دیپلماسی است که با توجه به تعاملی بودن آن و ایجاد حس غوطه‌وری در مخاطب از تاثیرگذاری زیادی نیز برخوردار است.

وی افزود: تلاش‌های زیادی در عرصه بازی‌های دیجیتال در ایران انجام شده است و بازی‌های خوبی داریم که در عرصه بین‌المللی حائز رتبه شده‌اند. اما توجه استراتژیک مسئولان و نهاد‌های حاکمیتی به این رسانه، به بارورتر شدن آن کمک می‌کند.

سیدحسینی تصریح کرد: استعداد‌های بسیار خوبی در صنعت بازی ایران وجود دارد که حتی در شرایط تحریم و محدودیت‌های ناشی از آن، باز هم بازی‌های ایرانی توانسته‌اند در عرصه‌های جهانی بدرخشند. حمایت از این صنعت می‌تواند به گسترش و توسعه آن کمک کند تا هم به لحاظ اقتصادی منافع خوبی را کسب کنیم و هم از نظر فرهنگی به ابزار انتقال فرهنگی به کشورمان تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازی رایانه ای بنیاد ملی بازی های رایانه ای فناوری اطلاعات بازی های دیجیتال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۸۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی: آرایش دشمن رسانه‌ای است

ایسنا/ایلام رئیس شورای اطلاع رسانی دولت گفت: آرایش رسانه‌ای دشمنان به گونه‌ای است که هم به نقاط ضعف و هم به نقاط قوت ما حمله می‌کنند و امروز در جنگ نفس‌گیری در روایت‌سازی و مدیریت پیام هستیم.

« سپهر خلجی » امروز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان ایلام با بیان اینکه هنر روایت در بیان مطالب و مفاهیم بسیار مهم است که می تواند تاثیر گذاری بیشتری و بهتری در جامعه مخاطب داشته باشد، اظهار کرد:  باید تلاش شود که روایت درست و صحیح برای مخاطبان و اقشار مختلف مردم ارائه شود.
وی گفت: سینمای هالیود در واقع صنعتی بود که آمریکایی ها برای روایت قدرت، سبک زندگی و هیمنه خود پایه گذاری کردند و بر اساس همین صنعت روایت گری تلاش کردند که افکار عمومی جهان را مهندسی کنند و آمریکا به عنوان کشوری که در جنگ ویتنام بدترین جنایات را انجام داده، با صنعت سینما تلاش کرد که مدافع حقوق بشر جلوه داده شود و امروز نیز تلاش می کند که در غزه نیز به همین گونه عمل کند.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای دشمنان به گونه ای است که هم به نقاط ضعف و هم به نقاط قوت ما حمله می کنند، اربعین برای ما یک نقطه قوت و بی نظیر است که به آن نیز حمله می‌کنند و  اینکه امروز جنگ نفس‌گیری در روایت سازی داریم و درگیر جنگ مدیریت پیام هستیم.
خلجی تأکید کرد:  امروز تمرکز دشمن بر جنگ در حوزه اقتصادی است و همین موضوع را هم در عرصه رسانه پیش می‌برد و ما امروز به عنوان کارگزاران و مسولان مأموریت داریم که همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در عرصه جهاد تبیین وارد عمل شده و پای کار باشیم چراکه هدف دشمنان در جنگ رسانه‌ای ناکارآمد جلوه دادن نظام است و  وظیفه ما ایجاد امید و اعتماد افزایی در سطح جامعه است.
وی گفت : قبل از این دولت روزانه ۷۰۰ الی ۸۰۰ کشته کرونایی داشتیم، مدارس تعطیل بود، تورم نزدیک به ۶۰ درصد بود و امروز همین عامل تورم ۶۰ درصدی، مدعی است، دولت قبل یک زمین سوخته را تحویل دولت کنونی داد و این دولت تورم ۶۰ درصدی را امروز به ۴۰ درصد کاهش داده که این میزان در فروردین ماه این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافته است.

 وی گفت: در دولت قبل قطعی های مکرر برق داشتیم، نفت فروش نمی رفت امروز یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به فروش می‌رسد و  دامن زدن به حاکمیت دوگانه، رشد منفی در حوزه مسکن از دیگر مشکلاتی بود که در دولت قبل وجود داشت، اگر یک رویارویی با با کشورهای متخاصم در دولت گذشته داشتیم آیا فکر می کردید که چنین منسجم در مقابل دشمن ایستاده، عملیات وعده صادق اجرا شود، امروز در حوزه فضایی و دانش بنیان ها کشور رشد داشته است، در حوزه سیاست خارجی و ارتباط بین المللی نیز ارتباط کشور توسعه یافته است.

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: مسیری که دولت پیش گرفته مسیر خدمت و کار برای مردم است و وظیفه ما این است که روایت‌گری درست و صحیحی داشته باشیم و باید تلاش کرد روند عقب ماندگی را جبران کنیم و کشور نیاز به خدمت دارد.

خلجی گفت : سه مقوله تبیین، اعتماد سازی و رفع شبهه، وظیفه همه مدیران و اصحاب رسانه در راستای تبیین فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده در کشور است و  این حجم از کار در این دولت انجام شده است که حتما باید در حوزه روایت گری و به ویژه روایت‌گری مقایسه ای کار شود.

وی تاکید کرد: هر مدیر دستگاه اجرایی مسئول مستقیم اطلاع رسانی است و حوزه اطلاع‌رسانی از دستگاه اجرایی و نظام اداری تصویر سازی می‌کند و اگر مدیران دلسوز هستند باید بخش اطلاع رسانی را در دستگاه اجرایی خود تقویت کنند و باید یک درصد مشخصی از این همه حجم عملیات و کارها، طرح و پروژه های انجام شده به حوزه اطلاع رسانی اختصاص یابد و  باید همه پروژه ها دارای پیوست اطلاع رسانی بوده و در این زمینه هزینه شود که مردم از این اقدامات و طرح ها آگاه شوند.

خلجی تصریح کرد: تصویرسازی درست از میزان خدمات و ارائه تصویر درست از فعالیت ها و اقدامات انجام شده از جمله توانمندی‌های روابط عمومی‌ها باید باشد که خدمات دولت و نظام برای مردم تبیین شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • نمایشگاه گرافیک رایانه ای در ایوانکی
  • عفو بین‌الملل جواب شوخی کلوپ را داد! (عکس)‏
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • خلجی: آرایش دشمن رسانه‌ای است
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • آموزش ۵ هزار نفر در سیستان و بلوچستان در حوزه اقتصاد دیجیتال
  • وقتی «فرهنگ» در میدان «دیپلماسی» قد عَلَم می‌کند
  • شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟