Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@22:29:49 GMT

بارداری تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به کرونا ندارد

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۶۸۸۶۷

مدیر سلامت، جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بارداری به هیچ‌وجه باعث افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود لذا روند بهبودی در زنان حامله‌ مبتلا به کووید ۱۹ همانند دیگر افراد کرونایی است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز چهارشنبه به نقل از دکتر محمد احمدیان گزارش داد: البته دوره بالینی و عوارض بیماری کووید ۱۹ در زنان باردار، که مراحل شدید این بیماری را سپری می‌کنند، می‌تواند در مقایسه با وضعیت زنان بیمار غیرباردار بدتر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی آگاهی در مورد بیماری کووید ۱۹ را به منظور مراجعه، تشخیص و درمان به‌هنگام و مناسب را بسیار مهم توصیف و بیان کرد: بر این اساس زنان باردار با شروع علایم حتی خفیف ابتلا به کرونا، باید با فوریت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: زنان باردار می‌توانند برای دریافت مشاوره به منظور آگاهی و برخورداری از مراقبتهای پیش از بارداری، دوران بارداری، حتی تا ۴۲ روز پس از زایمان و همچنین دریافت اطلاعات در خصوص بیماری کووید ۱۹ در دوران بارداری، با سامانه تلفنی ۴۰۳۰ این دانشگاه تماس بگیرند.

وی ادامه داد: از اوایل سال گذشته همزمان با شیوع بیماری کرونا سامانه تلفنی ۴۰۳۰ برای پاسخگویی به مادران باردار از طرف اداره سلامت مادران وزارت بهداشت راه اندازی شده است.

دکتر احمدیان گفت: در این سامانه کارشناسان و کارشناسان ارشد مامایی شاغل در حوزه بهداشت به صورت شبانه روزی و در ۳ نوبت کاری، پاسخگوی سوالات مادران در خصوص مراقبت های پیش از بارداری، دوران بارداری و تا ۴۲ روز پس از زایمان و همچنین دریافت اطلاعات در خصوص بیماری کرونا در بارداری هستند.

وی بر این نکته که "بارداری باعث افزایش ابتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود" تاکید و بیان کرد: با وجود اینکه درصد مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹ بهبود می یابند اما در بیمارانی که در مراحل شدید بیماری هستند، دوره بالینی و عوارض بیماری نسبت به افراد غیر باردار می تواند بدتر باشد.

این پزشک مسوول افزود: شایعترین علامت ابتلا به کووید-۱۹ در بارداری در مراجعه کننده سرپایی شامل سرفه، گلودرد، خستگی مفرط، درد عضلانی، تب، سردرد، اختلالات بویایی و چشایی، تنگی نفس، آبریزش بینی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال و ضعف عمومی است.

دکتر احمدیان گفت: همچنین فاکتورهای خطر همراه، برای ابتلا یا بروز بیماری شدید در بارداری شامل سن ۳۵ و بالاتر، چاقی، فشارخون بالا و دیابت و غیره است.

وی به شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا اشاره و به زنان باردار توصیه کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری در مادران باردار از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چنانچه زمان مراقبت های دوران بارداری فرا رسیده است، لازم است ابتدا تلفنی با پایگاه، خانه بهداشت‌ و یا مطب هماهنگ و سپس حضور پیدا کنند.

مدیر سلامت جمعیت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: همچنین مادران در صورت مشاهده هر گونه علائم خطر بارداری، کاهش حرکات جنین و یا علایم بیماری کووید ۱۹، تلفنی با مرکز خدمات جامع سلامت منطقه خود و یا سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت کنند و در صورت لزوم به مرکز خدمات جامع سلامت خود یا مراکز منتخب کووید ۱۹ مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیماری کووید ۱۹ دوران بارداری زنان باردار کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۶۸۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد

مدت‌هاست که مشخص شده است قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌های کشاورزی می‌تواند تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

به گزارش مدیسن نت، تحقیقات تازه ژنتیکی اکنون افرادی را که ممکن است آسیب پذیرترین وضعیت در این خصوص داشته باشند نشان می‌دهد.

تیمی در دانشگاه کالیفرنیا، اطلاعات ژنتیکی ۸۰۰ بیمار پارکینسونی را که در مرکز کشاورزی آن ایالت، زندگی و کار می‌کنند، بررسی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که بسیاری از این افراد حداقل یک دهه قبل از ابتلا به این بیماری در معرض ۱۰ آفت کش مورد استفاده در محصولات پنبه قرار داشتند و برخی از بیماران تا سال ۱۹۷۴ در معرض این بیماری بودند.

آن‌ها انواع ژن‌های مرتبط با لیزوزوم‌ها، بخش‌هایی از سلول‌ها که ضایعات سلولی را تجزیه می‌کنند، تقویت کردند.

دکتر «برنت فوگل»، استاد نورولوژی و ژنتیک انسانی، توضیح داد که اختلال در عملکرد لیزوزومی مدت‌هاست با ظهور پارکینسون مرتبط است.

این مطالعه نشان داد که انواع مرتبط با فرآیندهای لیزوزومی در بیمارانی که مدت طولانی در معرض آفت کش‌ها قرار داشتند بیشتر بود.

به نظر می‌رسد که این گونه‌های ژنی با عملکرد مناسب پروتئین تداخل داشته باشند. به گفته محققان، این نشان می‌دهد که دفع نابهنجار ضایعات در سلول می‌تواند یکی از دلایل زمینه‌ای پارکینسون باشد که در کنار قرار گرفتن طولانی در معرض آفت کش‌ها رخ می‌دهد.

همانطور که ترکیبات سمی- از جمله پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین، که مدت‌ها با پارکینسون مرتبط است- در سلول‌های مغز ساخته می‌شوند، می‌توانند در آنچه که به نام اجسام لویی در بافت‌ها شناخته می‌شوند، نیز تشکیل شوند. محققان خاطرنشان کردند که تجمع جسم لویی یکی از مشخصه‌های پارکینسون در مغز است.

فوگل در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «این مطالعه از این فرضیه حمایت می‌کند که استعداد ژنتیکی ناشی از تغییرات جزئی در ژن‌هایی است که با عملکرد لیزوزومی مرتبط هستند.»

وی افزود: «به صورت روزانه، این گونه‌ها تأثیر زیادی ندارند. اما تحت استرس مناسب، مانند قرار گرفتن در معرض برخی آفت کش‌ها، ممکن است از بین بروند و به مرور زمان منجر به ابتلا به بیماری پارکینسون شوند. به این حالت تعامل ژن-محیط زیست گفته می شود».

فوگل گفت: «داده‌هایی برای بسیاری از اختلالات رایج وجود دارد که نشان می‌دهد تأثیرات محیطی بر توسعه این بیماری‌ها تأثیر می‌گذارد، اما ما هنوز راه خوبی برای اندازه‌گیری این تأثیر یا تعیین اینکه چه کسی به‌طور خاص در معرض خطر است، نداریم».

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • فتوای رهبر انقلاب درباره مصرف داروی سقط جنین با احتمال بارداری و استشمام بوی خوش در اعتکاف
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • این دو عامل احتمال پارکینسون را افزایش می دهد
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال