Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:36:52 GMT

بازی دراز نماد غربت و افتخار جبهه‌های غرب

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۰۱۵۸

بازی دراز نماد غربت و افتخار جبهه‌های غرب

به گزارش خبرنگار ایرنا، در نتیجه عملیات غرور آفرین بازی دراز که ۴۰ سال پیش و در چنین ماهی با همت و ایثار و صلابت رزمندگان پر افتخار ارتش و سپاه به وقوع پیوست، این ارتفاعات حساس و استراتژی از اشغال دشمن بعثی و متجاوز آزاد شد.

در این عملیات ۲ گردان از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۲ گردان از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند که رشادت ها و حماسه های باشکوهی از خود خلق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازی دراز با قله های بلند، شیب های تند و بریدگی های ممتد از مناطق حساس غرب کشور و استان کرمانشاه است که درون مثلث قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب واقع شده و با توجه به تسلط کافی بر منطقه، دشمن بعثی از آن در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی برای دیده بانی استفاده می کرد.

ارتفاعات بازی دراز تابلوی رشادت و جانفشانی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است که به واسطه اهمیت این منطقه همین بس که شهید والامقام بهشتی همان جمله معروف "عرفان واقعی خانقاهش بازی دراز است" را بیان کرده اند.

دشمن بعثی با تصرف ارتفاعات مهم بازی دراز، بر دشت و شهر سرپل ذهاب و پادگان ابوذر به عنوان مهمترین پادگان مرزی در جبهه غرب و راه های ارتباطی آن به طور کامل مسلط بود و همچنین یک مانع طبیعی عالی برای دفاع عراق از شهرهای قصرشیرین و خانقین را به دست آورده بود.

دشمن بعثی در نظر داشت با فعالیت های مهندسی روی ارتفاعات بازی دراز و جاده سازی بر روی آن، یگان های خود را در آن جا استقرار دهد که با افزایش سلطه بر قصرشیرین، سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرد.

اهمیت این ارتفاعات باعث شد تا نبردهای سختی برای آزادسازی آن، بین رزمندگان اسلام با نیروهای دشمن بعثی متجاوز صورت گیرد که عملیات بازی دراز یکی از مهم ترین این نبردهاست.

                                                               
عملیات بازی دراز اولین همکاری ارتش و سپاه 

عملیات بازی دراز یکی از نخستین تجربه های همکاری مشترک دلاوران سپاه و ارتش بود که در سایه بی اعتمادی روزافزون به شخص بنی صدر شکل گرفت و در این عملیات، نیروهای عمل کننده از شمال و جنوب دشت ذهاب به ارتفاعات بازی دراز یورش بردند.

نبرد شدید چند روزه با دشمن بعثی انجام شد و عاقبت نیروهای ایران موفق به آزادسازی قله های جنوبی ارتفاعات شدند اما قله های شمالی همچنان در دست دشمن باقی ماند.

آزاد نشدن بخش شمالی بازی دراز باعث شد تا رزمندگان کشورمان برای کاهش تلفات از غرب دشت ذهاب عقب نشینی کنند.

گرفتن این امتیاز مهم از نیروهای عراقی، باعث شد تا پس از سه ماه کار شناسایی نیروهای سپاه پاسداران و ارتش، نخستین عملیات نیمه گسترده ای در منطقه طرح ریزی شود که با نام عملیات بازی دراز در دوم اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و پس از هشت روز نیروهای ایرانی و عراقی بارها به تک و پاتک متقابل پرداختند.

هوانیروز ارتش در این عملیات نقش آفرینی بسیاری داشت و در همین عملیات بود که خلبان قهرمان «علی اکبر شیرودی» سرانجام پس از رشادت های فراوان در راه پاسداری از وطن به شهادت رسید.

در این عملیات ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی از تجهیزات دشمن منهدم شد و ۱۲ دستگاه تانک و نفربر، پنج دستگاه ادوات مهندسی به عنوان غنیمت جنگی به دست رزمندگان دلاورمرد کشورمان افتاد، ضمن اینکه یک هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای دشمن بعثی در این عملیات کشته و زخمی شدند و ۷۰۰ نفر از نیروهای متخاصم بعث نیز به اسارت در آمدند.

                                                                     

بازی دراز یادمانی از ایثار و شهادت 

امام جمعه سرپل ذهاب با گرامیداشت عملیات غرور آفرین بازی دراز به خبرنگار ایرنا گفت: ارتفاعات بازی دراز یادمانی از ایثار و رشادت شهدا و یادآور دلاور مردی های رزمندگان اسلام در دفاع از این مرز و بوم و نظام اسلامی است.

حجت الاسلام «جواد فاطمی‌نسب» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز وظیفه داریم رشادت شهدا را به نسل جوان انتقال دهیم و آرمان شهدا را در جامعه روشنگری و نهادینه کنیم.

وی اظهار داشت: رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی با صلابت و پایداری تمام در مقابل دشمن ایستادند تا اقتدار و عزت و شرف مردم این خاک و بوم حفظ شود از این رو امنیت و آرامش در زندگی امروز را مدیون شهدا و ایثارگران هستیم.

امام جمعه سرپل ذهاب گفت: شهدای بازی دراز در عملیات مهم و موقعیت استراتژیکی قرار گرفتند و نقش مهمی در پیروزی جنگ تحمیلی داشتند.

                                                        

صعود بسیجیان به بازی دراز برگزار نمی شود

همه ساله در اردیبهشت ماه به واسطه یادآوری رشادت های بی شمار رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس و اهمیت این عملیات غرورآفرین، با حضور جمع زیادی از یادگاران سال های دفاع مقدس، کاروان های راهیان نور، بسیجیان سراسر کشور و مردم شهید پرور از سراسر ایران اسلامی آیین بزرگداشتی در ارتفاعات بازی دراز اجرا می شود.

امسال برای دومین سال است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و همچنین وضعیت قرمز شهرستان سرپل ذهاب این آیین برگزار نمی شود.

بزرگداشت یادواره شهدای بازی دراز در فضای مجازی

فرمانده سپاه سرپل‌ذهاب نیز از برگزاری برنامه های بزرگداشت یادواره شهدای بازی دراز در فضای مجازی خبر داد و گفت: حضور شمار محدودی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتفاعات بازی دراز و پخش تصاویر ارتفاعات بازی دراز در شبکه استانی و ملی از مهمترین برنامه های امسال به دلیل شیوع کرونا در سالروز عملیات بازی دراز است.

سرهنگ پاسدار «نوروز اکبری» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باهدف آشنایی با رسالت شهدا در دوران هشت سال جنگ تحمیلی همه ساله در اردیبهشت ماه به واسطه یادآوری رشادت های بی شمار رزمندگان و اهمیت این عملیات غرورآفرین، با حضور جمع زیادی از یادگاران سال های دفاع مقدس، کاروان های راهیان نور، بسیجیان سراسر کشور و مردم شهید پرور از سراسر ایران اسلامی آیین بزرگداشتی در ارتفاعات بازی دراز اجرا می شود.

                                                                       

وی افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و وضعیت قرمز شهرستان و همچنین ماه مبارک رمضان صعود سراسری بسیجیان و کاروان های راهیان نور به ارتفاعات بازی دراز انجام نمی شود و قرار است برنامه های فرهنگی جایگزین در سرپل ذهاب به همین منظور در فضای مجازی برگزار شود.

فرمانده سپاه ناحیه سرپل ذهاب گفت: برگزاری مسابقه فرهنگی از طریق فضای مجازی، فضاسازی شهرستان، پخش کلیپ های حماسی و حضور پرسنل سپاه ناحیه در یادمان شهدای گمنام بازی دراز و تجدید میثاق با شهدا و پخش مستقیم از شبکه استانی و ملی صدا و سیما، مداحی و سخنرانی به صورت محدود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی از برنامه های ابتکاری سپاه ناحیه برای گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی بازی دراز در سرپل ذهاب است.

سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه با بیش از ۹۰ هزار تن جمعیت در دوران هشت سال دفاع مقدس ۸۰۳ شهید، ۱۶۳ آزاده و ۸۴۰ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

برچسب‌ها سرپل ذهاب گیلانغرب جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس قصرشیرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پروندهٔ خبری کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرپل ذهاب گیلانغرب جنگ تحمیلی سرپل ذهاب گیلانغرب جنگ تحمیلی انقلاب اسلامی ایران دفاع مقدس قصرشیرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخبار کنکور ارتفاعات بازی دراز عملیات بازی دراز انقلاب اسلامی خبرنگار ایرنا بازی دراز جنگ تحمیلی فضای مجازی دشمن بعثی دفاع مقدس سرپل ذهاب هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۰۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام

شبکه خبری «الجزیره» تصاویر اختصاصی جدیدی از نیروهای گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در یکی از تونل‌های غزه به دست آورده که در حال بمب‌گذاری تونلی پیش از ورود نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به داخل آن هستند.

به گزارش ایسنا، تصاویری که الجزیره از نیروهای القسام منتشر کرد، نشان می‌دهد که اعضای این گردان، تجهیزات و تسلیحات سربازان اسرائیلی را که در یک کمین بمب‌گذاری شده در غزه آنها را هدف قرار داده بودند، ضبط و مصادره کردند.

همچنین در این تصاویر اختصاصی مشاهده می‌شود که نیروهای القسام از بمب‌های «القفازیة» که اولین بار در طوفان الاقصی مورد استفاده قرار گرفت، استفاده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که این بمب کارکرد خاصی دارد و کارکردش این است که پس از طراحی کمین توسط نیروهای القسام در میان سربازان اسرائیلی منفجر شود.

گردان‌های القسام در آستانه پایان ماه هفتم حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، بیشتر از قبل از کمین‌ها استفاده کرده و توان خود را در مطابقت دادن خود با تغییرات میدان نبرد نشان می‌دهند.

یکی از فرماندهان القسام به الجزیره گفت: آماده کردن کمین‌ها نیازمند مهارتی در زمینه مواد منفجره و همخوانی سلاح‌های موجود با شرایط میدانی عملیات است و برای موفق بودن آن باید تلاش اطلاعاتی دقیقی برای شناسایی شیوه کار و مسیرهای دشمن انجام شود.

به گفته این فرمانده القسام، کمین‌ها در سه مرحله احداث می‌شوند، اول، کشاندن دشمن به منطقه کمین که مستلزم توان ارزیابی اقدامات و واکنش‌های دشمن است، دوم، استتار تله‌های طراحی شده برای جلوگیری از شناسایی آنها و سوم، منتظر ماندن برای لحطه مناسب در جایی بسیار دقیق جهت فعال کردن کمین.

گردان‌های القسام چند هفته قبل جزئیاتی از بمب‌ «القفازیة» را برای اولین بار منتشر کرد و یکی از فرماندهان این گردان‌ها اعلام کرد که این بمبی ضد نفر است که ترکش‌های آن به صورت دایره‌ای شلیک می‌شود تا بیشترین تلفات ممکن را بگیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جهان در موقعیت حساسی قرار دارد/ عملیات وعده صادق در طول تاریخ ایران بی‌نظیر است
  • شهید حسین اسکندرلو را بیشتر بشناسیم
  • خاطرات نفس‌گیر از نخستین روز عملیات بیت‌المقدس
  • فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود
  • ۱ فوتی و ۱ مصدوم در برخورد پراید با کامیون در محور قصرشیرین به سرپل‌ذهاب
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • آرسنال باید به این ستاره افتخار کند
  • انتشار تصاویری از عملیات منفجر کردن یک تونل توسط نیروهای القسام
  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش