Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: خسارت وارده زلزله ۵.۹ ریشتری یکشنبه ۲۹ فروردین به ۲ اثر تاریخی واقع در بندرریگ شهرستان گناوه و روستای حصار امام حسن دیلم ، یک میلیارد تومان برآورد شده است.

حمزه بهاگیر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با توجه به اینکه نزدیک‌ ترین شهرستان استان بوشهر به کانون این زلزله دیلم در شمالی ترین نقطه استان بوشهر بود و شدت آن  در این شهرستان نسبت به سایر شهرستانها بیشتر احساس شد ، بر اساس ارزیابی صورت گرفته ، قلعه آقاخان لیراوی روستای حصار، در پوسته بنا آسیب دید که به ۵ میلیارد ریال جهت بهسازی و استحکام بخشی از آن نیاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت:  بنای حسینیه تاریخی خان در بندر ریگ  شهرستان گناوه نیز ترک‌های کوچکی برداشته است که جهت ترمیم و استحکام  آن به ۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بهاگیر افزود: در بررسی‌های اولیه گزارشی مبنی بر آسیب و تخریب آثار  در نزدیکی کانون زلزله که شهرستان گناوه بوده است اعلام نشده بود که با اعزام کارشناسان میراث‌ فرهنگی در مکان های یادشده ،  مشاهده و  ارزیابی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری گناوه و دیلم گفت: ۲  اثر تاریخی دیگر در روستای شول گناوه که تا هنوز ثبت نشده دچار تخریب شده است.

وی یادآورشد:  این اثر به برج مرحوم امان الله جعفری  و قائد شمس الدین معروف است و قدمت آنان مربوط به دوره صفویه و قاجاریه است.

قلعه آقاخان لیراوی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان دیلم، روستای حصار واقع شده است و این اثر با شماره ثبت ۲۸۷۹ جزو آثار ملی به حساب می آید.

بنای حسینیه خان بندر ریگ متعلق به دوره قاجار است که در سال ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه هفته جاری در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد و تخریب دیوارهای خانه‌ها،  ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد؛ شدت این زلزله در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

اکنون خدمات زیرساختی از جمله، برق، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده برقرار است.

شهرستان گناوه در ۱۱۰ کیلومتری شمال استان بوشهر قرار دارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شهرستان گناوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی بعدازظهر شنبه ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج و حضور در جلسه هم‌اندیشی که با حضور، مشاور امور مجلس و استان‌ها، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، معاون میراث‌فرهنگی و کارشناسان این اداره‌کل در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم.

وی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج عنوان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود.

در این جلسه مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود.

عمارت قاجاری خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد خبر 6090228

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • مسابقات مرحله استانی قرآن، عترت و نماز در دیلم برگزار شد
  • ظرفیت‌های جامعه ایثارگری دیلم استفاده می‌شود
  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است