Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@03:19:02 GMT

گرمای بی سابقه در ایلام/ کم آبی در راه است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۲۲۳۷

گرمای بی سابقه در ایلام/ کم آبی در راه است

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: چند روزی است هوای استان ایلام بسیار گرم شده و مردم استان مجبور به روشن کردن وسایل سرمایشی خود شده‌اند.

این گرما در این موقع از سال در استان ایلام بی سابقه است، کاهش چشمگیر بارش‌ها طی سال زراعی جاری با این گرمای هوا از همین اردیبهشت ماه، نوید سالی سخت در استان را می‌دهد.

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد با شروع گرما، کم آبی در بعضی از مناطق شهری و روستایی بیشتر می‌شود و این تنش آبی در سال جاری در استان بسیار جدی است چراکه از هم اکنون گلایه‌های مردم در روستاها، مناطق عشایری و شهری استان در مورد کم آبی شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید گفت مردم استان ایلام فصل تابستان بسیاری سختی در پیش دارند که نیازمند مدیریت درست در سدهای استان ایلام است و مردم در مصرف آب صرفه جویی را حتماً جدی بگیرند.

طبق اعلام کارشناسان هواشناسی استان ایلام، استقرار هوای گرم از روزهای گذشته در سطح استان آغاز شده این شرایط تا هفت روز آینده در سطح استان پا برجا خواهد بود.

طبق مدل‌های هواشناسی، دمای هوا نسبت به میانگین بلند مدت این موقع از سال در سطح استان تا هفت درجه گرم‌تر است که باید گفت این گرمای هوا و افزایش دما در این بازه زمانی بی سابقه است.

شهر ایلام با کمبود ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه مواجه است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهر ایلام دارای توپوگرافی با اختلاف ارتفاع بالا است.

نورالله تیموری بیان کرد: با توجه به فرسودگی شبکه توزیع، خشکسالی‌های پی در پی و کاهش شدید منابع آبی، شرکت آب و فاضلاب استان برای مدیریت این موضوع ناچاراً خروجی مخازن را در ساعت حداقل مصرف شبانه کم می‌کند که باعث افت فشار یا قطعی آب از ساعت ۱۲ تا ۴ صبح در مناطق تحت پوشش سد ایلام می‌شود.

وی افزود: لذا این شرکت برای جبران کسری آب شهر ایلام که در حدود ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است، عملیات مطالعاتی و اجرایی برای ارتقای ظرفیت انتقال آب از سد ایلام را در دستور کار قرار داده که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود.

لزوم صرفه جویی ۱۰ الی ۱۵ درصدی مصرف آب در استان

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فعلی جوابگوی نیاز روزافزون و رشد بی‌رویه جمعیت مرکز استان نیست، گفت: با وجود اینکه همواره تلاش شده تا خدمات‌رسانی به بهترین شکل به مشترکان ارائه شود بدین منظور این شرکت برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت، برای رفع کمبود آب شهر ایلام در دستور کار دارد.

وی گفت: با توجه به خطر کم آبی و خشکسالی در کشور، صرفه جویی ۱۰ الی ۱۵ درصدی مصرف آب توسط مشترکین سطح استان و رعایت الگوی مصرف ضروری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری ایلام با اشاره به اینکه ظرفیت تامین و استحصال آب از سد ایلام برای ۳۵ هزار مشترک طراحی و اجرا شده است، افزود: با توجه به ساخت و سازهای بی رویه و مهاجرت پذیری مرکز استان جمعیت این شهر به بالای ۸۰ هزار مشترک آب رسیده است.

تیموری بیان کرد: انتظار داریم همه مردم استان با توجه به شیوع بیماری کرونا و متعاقب آن افزایش مصرف آب، در این امر شرکت آب و فاضلاب استان را یاری تا بتوانیم توزیع آب را به صورت عادلانه انجام دهیم.

قطعی مکرر آب در روستاها و مناطق عشایری استان ایلام

علاوه بر شهر ایلام، طی روزهای اخیر قطعی مکرر آب در روستاهای بخش گنجوان باعث گلایه مردم این مناطق شده است، اهالی این روستاها می‌گویند قطعی آب بعضی وقت‌ها تا چهار روز هم به تاخیر می‌انجامد، موضوعی که گذران زندگی را برای آنان دشوار کرده است.

مناطق ییلاقی بانکول ایوان نزدیک به ۶۰ خانوار عشایری وجود دارد که این روزها کاهش نزولات آسمانی باعث کم شدن آب چاه‌های منطقه در حالی شده که هنوز تابستان از راه نرسیده است.

عشایر ایوان هرساله بعد از بازگشت از مناطق گرمسیری سومارغرب به مناطق ییلاقی ایوان ازجمله بانکول کوچ می‌کنند و تا آبان‌ماه در آنجا اسکان دارند.

اهالی منطقه می‌گویند سابقه نداشته که این چاه‌ها این گونه کم آب و در آستانه خشکیدن باشند، دامداران منطقه نیز درگه می‌گویند اگر آب مورد نیاز دام‌هایشان تامین نشود مجبور به فروش آنها می‌شوند.

با توجه به وضعیت گرمای هوا و اینکه روزهای سختی در انتظار استان است، به نظر می‌رسد باید مسئولان تمهیدات لازم را بحران‌های کم آبی احتمالی در استان در نظربگیرند.

علاوه بر مسئولان، خود مردم استان نیز در مصرف آب باید صرفه جویی کنند چراکه با توجه به وضعیت هوا، کاهش بارندگی‌ها و کرونا، قطعاً در صورت افزایش مصرف، جیره بندی آب در استان انجام می‌شود.

علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، رعایت الگوهای مصرف برق نیز در استان بسیار ضروری است.

کد خبر 5195272

منبع: مهر

کلیدواژه: گرمای شدید ایلام کم آبی ویروس کرونا شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر زلزله واکسن کرونا گناوه روز ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه رمضان ۱۴۰۰ ماه مبارك رمضان اردبیل محدودیت های کرونایی استان ایلام آب و فاضلاب مردم استان شهر ایلام صرفه جویی سطح استان مصرف آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

مصطفی رجبی مشهدی در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخشهای تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق عنوان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشورهای توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینرهای غیرمجاز یا استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه از کاهش فعالیت تولیدکنندگان مجاز رمز ارز از حدود ۳۵۰ مگاوات به کمتر از ۵۰ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکارهای قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است. وی در همین زمینه گفت: تاکنون ٨۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه های‌سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢۰ میلیون نفر جمعیت ذکر کرد که نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در مناطق عادی و معتدل که طی مذاکره با صداوسیما حاصل شده و ٨۰ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، تاکید کرد: توان صنعت برق در این عرصه به ابزارهای فنی و اجرایی محدود می شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحدهای حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

رجبی مشهدی مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی عنوان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

بازنگری در قراردادها با توجه به نقش برجسته بخش خصوصی در فعالیت‌های صنعت برق، تعامل با مراکز قضایی و انتظامی و تبادل تجارب دفترهای حقوقی با یکدیگر از دیگر نکات مورد تاکید مدیرعامل توانیر در این نشست بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • سیل و آبگرفتگی در ۲۱ استان کشور
  • (ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده استان ایلام
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • بارش باران در مناطق مختلف استان ایلام
  • تهیه نقشه مناطق مستعد و دارای سابقه آتش‌سوزی در مراتع ضرورت است
  • گرمای بی‌سابقه و خونخواری حیوانات یک باغ‌وحش! + فیلم