Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@00:32:43 GMT

همه آنچه باید از استخاره بدانید

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۲۷۲۲

همه آنچه باید از استخاره بدانید

کارشناس قرآن دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به جایگاه استخاره در زندگی، گفت: پس از تحقیق و مشورت، در صورت تشخیص راه مناسب دیگر جایی برای استخاره باقی نمی‌ماند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام محمد ترکیان با اشاره سوالات متداول در باره استخاره، اظهار کرد: استخاره به معنای طلب خیر از خداوند و درخواست راه بهتر و مناسب‌تر از پروردگار جهانیان است که با استفاده از ابزاری چون نماز، دعا، قرآن، تسبیح، ارتباط قلبی با خداوند و اهل بیت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در فرهنگ ما برخی نگاه بی قید و شرط به استخاره دارند به نحوی که آن را رفع کننده و پوشاننده تمام عیوب یا مزایایی هفته در کار خود می‌دانند و برخی دیگر اصلاً اعتقادی به استخاره ندارند و در تردیدهای خود به ابزار معمول و متداول تصمیم‌گیری تکیه دارند و در این میان برخی دیگر حالت میانه‌ای را برگزیده‌اند؛ یعنی نه استخاره را به صورت تام و تمام می‌پذیرند و نه آن را نفی می‌کنند.

جایگاه استخاره در زندگی

کارشناس قرآن و حدیث دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به نگاه دقیق‌تر به استخاره با توجه به مبانی دینی و اصول عقلی، تاکید کرد: طبق نظر بسیاری از متفکران وعالمان همچون مرحوم علامه جعفری، کارکرد استخاره، رفع تحیر و سرگردانی است، بنابراین انسان، در ارتباط با هر تصمیم و انتخاب ابتدا جنبه‌های شرعی، عقلانی و اخلاقی موضوع را بسنجد و پس از گذراندن مطلب مورد نظر از فیلتر شرع یعنی حرام و حلال الهی، در مرحله دوم آن را با دید عقلانی و سود و ضرر دنیوی و اخروی و تناسب آن با خود بسنجد و پس از آن در مرحله سوم بررسی موضوع را از نگاه اخلاق فردی و اجتماعی ارزیابی کند و با معیارهای پذیرفته شده اخلاقی محک بزند.

مشورت با افراد متخصص و با تجربه

وی ادامه داد: برای تکمیل این سنجش، استفاده از مشورت اهل تخصص در آن حیطه اعم از ازدواج، خرید و فروش، مشارکت، معاشرت، درمان و غیره و همچنین فکر و تجربه اهل دقت یعنی افراد دقیق، عاقل و مطمئن که با روشن بینی به موضوعات نگاه می‌کنند و از مشورت‌های احساسی صرف یا تک بعدی می‌پرهیزند، نیز مهم است. در این مرحله مطرح کردن موضوعات با افرادی که شایستگی مشورت ندارند، انسان را از انتخاب درست دور می‌کند و راه تشخیص صحیح اولویت‌ها را می‌بندد.

کارشناس قرآن دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه از تحقیق و مشورت، در صورت تشخیص راه مناسب و ترجیح دنیوی و اخروی آن با توکل بر خدا اقدام می‌کند، دیگر جایی برای استخاره نمی‌ماند، گفت: در این حالت، درخواست و طلب خیر از خداوند، جای استخاره با قرآن را برای فرد می‌گیرد اما اگر با بررسی و مشورت، تحیر و سرگردانی فرد باقی باشد و هیچ وجه ترجیحی برایش نماند، می‌تواند از ابزار استخاره برای رفع این تردید بهره بگیرد.

خودمان استخاره بگیریم یا دیگری؟

ترکیان اضافه کرد: اصل این است که استخاره را خود فرد آن انجام دهد، اما اگر نمی‌تواند برداشت درستی از آیات در باب استخاره خود داشته باشد، پس از طی مراحل ذکرشده و رسیدن به تحیر، می‌تواند از استخاره افراد آشنا با قرآن کمک بگیرد.

وی تصریح کرد: برای رفع دلهره و نگرانی ناشی از حساسیت موضوع و یا تجربه اول در کاری (مثل ازدواج یا کار اقتصادی بزرگ)، کسب تأیید در انتخابی که درست و با طی مراحل منطقی انجام شده است، انتخاب‌های خطیر و مهم که باید با حوصله، وقت گذاری و مشورت انجام گیرد، مواردی که قبلاَ استخاره گرفته شده است و شرایط هم پس از استخاره تغییر محسوسی نکرده است، وسواس و زیاده روی در استخاره و همچنین پیش از تحقیق و مشورت، بهتر است از استخاره پرهیز شود.

کارشناس قرآن دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اضافه کرد: همچنین زمانی که یک کار صرفاً برای سود اقتصادی انجام می‌شود بهتر است از استخاره اجتناب شود، چراکه خیری که ما از خداوند طلب می‌کنیم، فقط مادی نیست و چه بسا موضوعی ازلحاظ اقتصادی برای ما مفید نباشد ولی در عرصه معنوی ثمرات خوب و مؤثری داشته باشد.

تفأل به قرآن؛ آری یا خیر؟

ترکیان با اشاره به اینکه استخاره در برخی مواقع تفأل هم نامیده می‌شود، گفت: در این مورد نیز آنچه برای استخاره گفتیم، صادق است اما گاهی، مراد از تفأل به قرآن؛ باز کردن کتاب خدا برای خبر از آینده، یا دریافت پیام و اشاره از قرآن نه در موضوعی خاص یا بیان حال تفأل زننده یا امثال آن است که در این صورت برای افراد عادی وعامی جامعه، چنین تفالی را توصیه نمی‌کنیم، چراکه عدم آشنایی با مبانی دینی و قرآن عظیم‌الشأن و برداشت‌هایی که می‌تواند دور شدن فرد از مسیر صحیح را ه دنبال داشته باشد، محتمل و قابل پیش بینی است.

وی در پاسخ به اینکه «آیا می‌توان به استخاره عمل نکرد»، تصریح کرد: اگر انسان تمام مراحلی که بیان کردیم را به طور صحیح و کامل انجام داده باشد، توصیه می‌شود به استخاره عمل کند، ولی اگر به دلیلی نخواست به آن استخاره عمل کند، طبق نظر عموم علما گناهی مرتکب نشده است.

کارشناس قرآن و حدیث دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اضافه کرد: گاه این پرسش برای فرد ایجاد می‌شود که «اگر چند استخاره گرفتیم و به جواب‌های متعدد رسیدیم باید چه کنیم»، در این مورد باید به این نکته اشاره شود که اگر استخاره‌ها، با روش صحیح که در کتب مرتبط یا توصیه علما آمده انجام شده باشد، و شرایط و نیت هم در بین استخاره‌ها تغییر نکرده باشد، باید استخاره اول عمل شود.

نباید با استخاره‌های متعدد و افراطی خود را سرگردان کنیم

ترکیان تاکید کرد: در پاسخ به این پرسش که «چرا استخاره‌های متعدد ما نزد افراد متفاوت جواب‌های مختلف دارد» نیز باید گفت که اولاً، استخاره‌های دوم سوم و غیره اعتبار ندارد و ثانیاً، همان گونه که گفتیم کارکرد استخاره، رفع تحیر است، بنابراین نباید با استخاره‌های متعدد و افراطی خود را سرگردان کنیم.

وی با اشاره به اینکه گاه این شبهه مطرح شده است که «فردی برخلاف استخاره عمل کرده و سود سرشاری نیز برده است»، گفت: همان گونه که گفتیم خیری که از خداوند درخواست می‌کنیم هم شامل مادیات و هم معنویات می‌شود؛ از طرف دیگر چه بسا سود مادی خوبی در کاری می‌بریم ولی ضررهای پنهان مادی و معنوی در آن برایمان نهفته است، همچنان که در آیه ۲۱۶ بقره آمده است که «چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال آنکه خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می‌داند، و شما نمی‌دانید»، بر این اساس نمی‌توان با میزان مادی همه چیز را سنجید و البته نبودن استخاره در جایگاه خود هم محتمل است.

کد خبر 488611

منبع: ایمنا

کلیدواژه: استخاره قرآن کریم فعالان قرآنی محفل انس با قرآن کریم قرآن انس با قرآن تفسیر قرآنی قرآن و عترت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کارشناس قرآنی ماه رمضان ماه مبارک رمضان ماه رمضان 1400 فرهنگ قرآنی اسلامی فرهنگ اسلامی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان کارشناس قرآن استخاره عمل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۲۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)

ماشین دوخت دوز، یکی از وسایل ضروری در خانه محسوب می‌شود که معمولا استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و شما به راحتی می‌توانید کار با آن را یاد بگیرید. با این حال، چرخ خیاطی‌ها انواع برند و مدل‌های متنوعی دارند که هر کدام برای کار خاصی مناسب هستند. به همین دلیل، خرید چرخ خیاطی نیازمند داشتن اطلاعات و آگاهی کاملی است. در این مقاله، 8 نکته مهم را به شما معرفی می‌کنیم که هنگام خرید چرخ خیاطی به شما کمک خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.  

مهمترین موارد هنگام تهیه چرخ خیاطی

قبل از شروع جستجوی بهترین چرخ خیاطی موجود در بازار لازم است که به برخی از نکات ضروری در فرآیند خرید توجه کنید. در ادامه برخی از این موارد را بیان خواهیم کرد:

    چه محصولی می‌خواهید تولید کنید؟

در انتخاب و خرید چرخ خیاطی، باید به هدف‌های کاری خود توجه کنید. به عنوان مثال نباید برای دوخت پرده‌های سنگین از چرخ خیاطی‌های ارزان و سبک استفاده کرد. بنابراین، هنگام انتخاب، باید در نظر بگیرید که چه محصولی می‌خواهید تولید کنید. به عنوان مثال، اگر قصد استفاده از پارچه‌هایی سنگین مانند جین، پارچه‌های نخی سنگین یا هر چیز دیگری با وزن بالا را دارید، باید چرخی مستحکم و سنگین‌تر را انتخاب کنید.

    سطح مهارت شما چقدر است؟

قبل از خرید چرخ خیاطی، باید به این سوال پاسخ دهید که آیا شما یک مبتدی و تازه کار هستید یا به عنوان کاربری نیمه حرفه‌ای یا حرفه‌ای در این زمینه شناخته می‌شوید؟ واقعا این سوال، مهم‌ترین نکته است که باید در زمان خرید در نظر بگیرید. پاسخ به این سوال می‌تواند به شما در تعیین بودجه، انتخاب مدل، اندازه، قابلیت‌های دستگاه و سایر جزئیات کمک کند. با درنظر گرفتن سطح تجربه و مهارت، می‌توانید یک چرخ خیاطی مناسب را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنید.

    چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

در بازار قیمت‌های چرخ خیاطی در طیف بسیار گسترده‌ای قرار دارند. بنابراین، قبل از شروع جستجوی خرید، بر اساس سطح کار خود، بودجه‌ای را برای خرید در نظر بگیرید. البته، اگر بودجه شما محدود است، احتمالا قادر به خرید ماشین‌های پیشرفته یا کامپیوتری نخواهید بود. با این حال، حتی اگر بودجه‌ محدودی دارید، بهتر است یک چرخ خیاطی ارزان قیمت با بدنه‌ای پلاستیکی را خریداری نکنید، زیرا احتمالا مدل‌های ارزان قابلیت دوام کافی را نخواهند داشت و حتی ممکن است شما را از خیاطی خسته و نا امید کنند. در این راستا، توصیه می‌کنیم به دنبال گزینه‌های دست دوم باشید و با دقت کامل، خرید چرخ خیاطی دست دوم را در نظر بگیرید.

    برند تولید کننده

یکی از نکات مهم که باید هنگام خرید چرخ خیاطی در نظر گرفته شود، برند آن است. بازار چرخ خیاطی در حال حاضر بسیار پر رونق است و برای همین شرکت‌های زیادی در زمینه تولید انواع برندهای مختلف فعالیت می‌کنند. در ادامه برخی از برندهای معروف چرخ خیاطی را به شما معرفی خواهیم کرد:

ژانومه

ژانومه، یکی از برندهای محبوب‌ و پرطرفدار چرخ خیاطی در بازار است، به طوری که توانسته با بدنه‌ مقاوم و با کیفیت، بسیاری از مشتریان را به خود جذب کند. این برند مدل‌های متنوعی از چرخ خیاطی در اختیار کاربران قرار داده است که هر کدام دارای قابلیت‌های گوناگونی هستند. طراحی ظاهری چرخ خیاطی ژانومه نیز به ‌خوبی مورد توجه قرار گرفته است و با طراحی مدرن، تجربه دوخت و دوزی لذت ‌بخش را برای کاربران فراهم می‌کند.

 

کاچیران

کاچیران، یک تولید کننده قدیمی در زمینه چرخ خیاطی است. این برند ایرانی، از سال ۱۳۵۹ فعالیت خود را آغاز کرده و محصولات خود را به ۲۸ کشور جهان صادر می‌کند. با تولید مدل‌های متنوع، چرخ خیاطی کاچیران قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

 

مارشال

مارشال یک شرکت معتبر در زمینه تولید چرخ خیاطی و سایر لوازم خانگی است. این شرکت ایرانی علاوه بر بازار داخلی، محصولات خود را نیز به کشورهای دیگر صادر می‌کند. چرخ خیاطی مارشال به دلیل کیفیت بالا و محبوبیت زیاد، جزء پرفروش‌ترین چرخ خیاطی‌ها در بازار محسوب می‌شوند.

 

    آیا برای خانه می‌خواهید یا تولید پوشاک؟

برای انتخاب بهترین چرخ خیاطی، لازم است تا نیازهای خود از داشتن چرخ خیاطی را تعیین کنید. آیا شما فقط نیاز به یک چرخ خیاطی برای دوخت و دوزهای ساده در منزل دارید یا خیاطی حرفه‌ای هستید و به یک دستگاه برای انجام دوخت و دوزهای حرفه‌ای نیاز دارید؟ با تعیین این نیازها، انتخاب چرخ خیاطی برای شما آسان‌تر خواهد بود. با توجه به انتظارات خود، می‌توانید یکی از بهترین انواع‌ چرخ خیاطی را برای خرید انتخاب کنید.

    قابلیت‌ها

چرخ خیاطی در اکثر موارد دارای اتصالات و ویژگی‌های اضافی متنوعی است که بسته به برند و قیمت دستگاه، می‌تواند متفاوت باشد. چرخ خیاطی‌ها با امکاناتی مانند اهرم پایه دوخت، توانایی پس دوزی، ژرسه دوزی، دکمه دوزی، زیپ دوزی و لبه دوزی، تنوع در ارائه دوخت با عرض متفاوت، سوزن نخ ‌کن اتوماتیک و پایه‌های اضافی برای دوخت ¼ اینچی و گلدوزی با دست آزاد، انتخاب مناسبی برای نیازهای خاص خواهد بود. شما می‌توانید با توجه به نیازهای خود به این قابلیت‌ها نیز توجه کنید.

    به گارانتی توجه کنید

وقتی اهمیت این فاکتور مهم مطرح می‌شود، به این معنی است که اگر محصول شما دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت و شما می‌توانید با آرامش و اطمینان چرخ خیاطی مورد نظر خود را خریداری کنید. هنگام خرید چرخ خیاطی، از این نکته مهم غافل نشوید و حتما از وجود گارانتی برای چرخ خیاطی اطمینان حاصل کنید، تا در صورت بروز مشکلات بعدی، خدمات پس از فروش محصول به شما ارائه شود.

    نظرات خریداران

در خرید چرخ خیاطی، می‌توانید به نظرات خریداران نیز توجه کنید. نظرات خریداران می‌تواند شامل تجربیات و نقاط قوت و ضعف محصولات مختلف باشد. این نظرات معمولا در سایت‌های فروش آنلاین، وبلاگ‌ها و ... قابل دسترسی هستند. با مطالعه این نظرات، شما می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره عملکرد، کیفیت، قابلیت‌ها و سایر ویژگی‌های مهم چرخ خیاطی‌ها کسب کرده و بر اساس آنها تصمیم ‌گیری کنید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • آنچه باید درباره سندرم ناخن زرد بدانید
  • آنچه باید سندرم ناخن زرد بدانید
  • مسئولان قضایی با اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • مسئولان قضایی با متخصصین و اهالی فن در موضوعات مختلف مشورت کنند
  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • راهنمای خرید چرخ خیاطی (8 نکته‌ای که باید بدانید)
  • فواید شگفت‌انگیز کرفس برای سلامتی: هر آنچه باید بدانید
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید