Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@10:18:38 GMT

ضرورت توجه به حسن خلق و پیروی از سبک زندگی نبوی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۳۲۵۱

ضرورت توجه به حسن خلق و پیروی از سبک زندگی نبوی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی امروز پنج شنبه در جلسه آموزه‌هایی از قرآن کریم با اشاره به آیات سوره «قلم» و اینکه سرافرازی و ممتاز بودن یک ملت در گرو سه امر است، اظهار داشت: ممتاز در قلم، ممتاز در علم و ممتاز در اقتصاد از جمله این سه مورد است.

لزوم ممتاز بودن در تولید و صنعت

وی با تاکید بر لزوم ممتاز بودن در تولید و صنایع در شرایط امروز، عنوان کرد: ملتی که صدای چاپخانه‌های فرهنگی آن از همه بیشتر باشد، تعداد چاپ کتاب و مقالات آن از همه بیشتر باشد، اهل مطالعه بیشتری باشد سرافراز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر ضرورت توجه به علمی که اقتدار و قدرت برای ملت به ارمغان می‌آورد، بیان داشت: همچنین اقتصاد، تولید، اشتغال برای یک ملت بسیار مهم است، صدای کارخانه‌ها، صنایع و چرخش و گردش اشتغال قدرت اقتصادی است.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: ملتی عزیز است که از قدرت فرهنگی، نظامی و اقتصادی برخوردار باشد، وابسته نباشد.

ضرورت توجه به حسن خلق و پیروی از سبک زندگی نبوی

وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) صفات و برجستگی‌های فراوانی داشت اما قرآن مجید بر اخلاق ایشان تاکید و از اخلاق ایشان به عنوان خلق عظیم یاد می‌کند، ادامه داد: اخلاق نیکو در موفقیت‌ها، مأموریت‌ها و رسیدن به اهداف نقش برجسته و تأثیرگذاری دارند، انسان‌هایی بوده اند که از عزت و احترام برخوردار بوده اند اما به علت اینکه بداخلاق بوده اند از قله عزت به ذلت کشیده شده اند.

نماینده ولی فقیه در لرستان، بیان داشت: همچنین انسان‌هایی بوده اند که به واسطه اخلاق نیکویی که داشته اند مراتب والایی را یکی پس از دیگری طی کرده اند، اخلاق نیکو سبب استحکام محبت و علاقه‌ها می‌شود.

حجت الاسلام شاهرخی، عنوان کرد: پیامبر اسلام در باب حسن خلق می‌فرمایند که حسن خلق به این است که اگر پیروز و موفق شدی راضی باشی و اگر موفق نشدی، عصبانی نشوی، امام علی (ع) می‌فرمایند که انسان مسلمان در اثر حسن خلق به درجه نمازگزاران روزه دار می‌رسد.

وی بر ضرورت پیروی از حسن خلق و سبک زندگی نبوی، گفت: این امر موجب رسیدن به فضیلت‌هایی که رسول گرامی اسلام برای آنها مبعوث شده، می‌شود.

صفات پیامبر اسلام می‌تواند الگوی جامعه امروز باشد

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه امام علی (ع) می‌فرماید که از فضیلت‌های اخلاقی آن است که هر کس با تو قطع رابطه کرد تو با او رابطه برقرار کنی، هر کس تو را از حقت محروم کرد تو به او عطا کنی، اگر او از سر جهالت و لجاجت حق تو را عطا کرد، نوبت به تو رسید حق او را عطا کنی، اگر به تو ظلم کرد تو عفو کنی، ادامه داد: همانطور که نماز و روزه مهم است، حسن معاشرت و اخلاق هم در عاقبت به خیری، تقرب به درگاه الهی و رسیدن به وعده‌های خداوند به متقین، تأثیر گذار است.

حجت الاسلام شاهرخی، گفت: کلمه خلق به صفاتی گفته می‌شود که جز وجود و سرشت انسان شده و از انسان جدا نمی‌شود، پیامبر اسلام قرآن مجسم بود، علامه طباطبایی در کتاب المیزان حدود ۲۷ صفحه درباره اخلاق و آداب زندگی پیامبر روایاتی را نقل می‌کند.

وی، افزود: از جمله خلقیات پیامبر این بود که به هر کس که می‌رسید، چه کوچک و چه بزرگ، سلام می‌کرد، اگر چیزی به او تعارف می‌کردند آن را تحقیر نمی‌کرد ولو یک خرمای کهنه و پوشیده باشد، نیازهایش را خودش از بازار تهیه می‌کرد، کم خرج بود اما کریم و طبع و خوش معاشرت بود، اهل اسراف نبود اما سخاوت داشت، بسیار مهربان بود و همیشه تبسم بر لب داشت.

نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه پیامبر اسلام اشرف مخلوقات است و ما هم می‌توانیم خود را به صفات یاد شده نزدیک کنیم عنوان کرد: این صفات در زندگی اجتماعی امروز ما آموزنده است.

حجت الاسلام شاهرخی، افزود: گذشت، اگر عفو و بخشش را در کار و زندگی خود الگو قرار دهیم این همه پرونده در دادگستری تشکیل نمی‌شود و خانواده‌ها دچار آسیب نمی‌شوند، قتل به وجود نمی‌آید، به هر میزانی که خود را به اخلاق نبوی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نزدیک کنیم بهره‌های مادی و معنوی نصیب ما می‌شود.

کد خبر 5195319

منبع: مهر

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در لرستان تفسیر قرآن ویروس کرونا شیوع کرونا کرمانشاه آمار کرونا بوشهر زلزله واکسن کرونا گناوه روز ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران ماه رمضان ۱۴۰۰ ماه مبارك رمضان اردبیل محدودیت های کرونایی نماینده ولی فقیه در لرستان حجت الاسلام شاهرخی پیامبر اسلام بوده اند حسن خلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت

 

محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم‌های مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلم‌ها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلم‌ها می‌توانست برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلم‌های متوسط و ضعیف این نوع فیلم‌های خلاقانه همیشه کمتر است.

او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شد. در تعدادی از فیلم‌ها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلم‌هایی که درباره کولبر‌ها داشتیم.

این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلم‌ها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار می‌گرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلم‌های متقاضی دیده می‌شد.

بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگی‌های یک منطقه یا مشکلی را نشان می‌دهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد آشنا می‌شود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل می‌شود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنواره‌هایی که این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند برمی‌گردد. اگر فیلم‌ها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.

این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان به‌خوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلم‌ها را ببینند، نشان‌دهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما پیش‌ازاین جشنواره‌های خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود می‌تواند در تولید فیلم‌های مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • نرمخویی و مدارا از خصوصیات پیامبر (ص) بود
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • آیت‌الله مرتضوی: «حفظ نظام» به معنای نظام عام اجتماعی است؛ نه نظام سیاسی
  • ارتقا دانشی و عملیاتی در حوزه اخلاق نیاز جامعه امروز است
  • ضرورت توجه به کارگران نخبه و نخبگی در جامعه کارگری
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • ضرورت توجه ویژه به کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کردستان
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت