Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@06:02:16 GMT

بزرگترین سعادتمندی انسان ها رضای خداوند است

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۴۵۹۸

بزرگترین سعادتمندی انسان ها رضای خداوند است

حجت الاسلام دست داده گفت: رضای خداوند بزرگ‌ترین سعادتمندی‌هاست که یک انسان می‌تواند آن را به دست آورد، زیرا زمانی پروردگار عالمیان از بنده خویش راضی می‌شود که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت کرده و حق بندگی را به جا آورد.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به شرح دعای روز نهم ماه رمضان، گفت: این دعا با «اَللّهُمَّ اجْعَلْ لی فیهِ نَصیباً مِنْ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةِ» آغاز می شود که مفهوم آن این است که خدایا، من را از رحمت واسعه خودت نصیب گردان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم با اشاره به اینکه رحمت خداوند بسیار وسیع و گسترده است، افزود: وسعتی که ما نمی‌توانیم با قلم و زبان خود آن را وصف کنیم اما اگر به آیات قرآن توجه کنیم، (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ... (انعام ،1) شکر خداوندی که آسمان و زمین را خلق کرد... (انعام ،1) و برای خداوند است هرچه که در زمین و آسمان است... ‌(سبا ،1) قلمرو علم خداوند از آسمان و زمین فراتر و نگهبانی آسمان و زمین بر او آسان و بی زحمت است -بقره ، 255) آنگاه است که در می‌یابیم که با وسیع بودن حکومت و فرمانروایی ذات اقدس الهی، رحمت او نیز بسیار وسیع و گسترده است.

 

وی بیان کرد: این رحمت شامل کسانی می‌شود که از فرمان خداوند و رسولش سرپیچی نکنند به طوری که خداوند در قرآن می‌فرماید: «پس اگر تو را (ای پیغمبر) تکذیب کنند بگو خدای شما با آنکه دارای رحمت بی منت‌هاست (اما) عذابش را از فرقه بدکاران باز نخواهد داشت.(انعام ، 147)»؛

 

حجت الاسلام دست داده با اشاره به فراز دیگر این دعا «وَاهْدِنی فیهِ لِبَراهینِکَ السّاطِعَةِ» خدایا من را هدایت کن به ادله روشن خودت، عنوان کرد: در دعای این روز می‌خوانیم «واهدنی فیه» یعنی در این روز مرا هدایت نما؛ حال می‌خواهیم بدانیم این هدایت چیست؟ در جواب می‌توانیم بگوییم: «والله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم» ‌(بقره ، 213) یعنی «خداوند هر که را بخواهد به راه مستقیم هدایت می‌کند» پس این هدایت، هدایت به صراط مستقیم است.

 

وی ادامه داد: حال می‌خواهیم بدانیم صراط مستقیم چیست که در جواب باید بگوییم: «وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ» ‌(مریم ، 36) یعنی به درستی که خداوند رب من و شماست پس او را بپرستید که این است صراط مستقیم.

 

این کارشناس مذهبی با مطرح کردن این سوال که چگونه به این صراط مستقیم دست یابیم و طریقه عبادت و بندگی کردن پروردگار عالمیان را از که بیاموزیم، عنوان کرد: در اینجاست که «لبراهینک الساطعه»‌ یعنی «به وسیله ادله و براهین روشن»‌ به کار می‌آید که این ادله و براهین روشن هیچ چیزی جز آیات قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیست به طوری که «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین» (بقره ،2) یعنی «این کتابی است که در آن شکی نیست و هدایتی است برای تقواپیشگان»‌ و پیامبر اکرم (ص) نیز در حدیث ثقلین چنین فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و اهل بیتی، لن یتفرقا حتی یردا علی الحوض ما ان تمسکتم بهمالن تضلوا ابدا»‌.

 

وی با اشاره به ادامه این دعا (وَخُذْ بِناصِیتی اِلی مَرْضاتِکَ الْجامِعَةِ؛ من را به سمت موجبات خوشنودی و رضایت خودت ببر( عنوان کرد: در این فراز از دعا از خداوند می خواهیم از ما راضی باشد هرچند که بد کرده و عمرمان را به بطالت مصرف کردیم. حالا آمده‌ و ما را به سمت رضایت خودت ببر؛ از ما خشنود شو و رضایت جامع داشته باش.

 

به گفته حجت الاسلام دست داده باید تمام عیب‌ها را با غیبت نکردن، حلال کردن مال و... از خود دور کرد تا این دعا در موردمان به استجابت برسد .

 

وی همچنین در تشریح واژه «وخذ بناصیتی»، گفت: ما از خداوند می‌خواهیم که پیشانی ما را گرفته و به سوی رضا و خشنودی‌اش بکشاند زیراپیشانی محل سجده انسان به ذات اقدس پروردگار است؛ هنگامی که بنده به درگاه الهی سجده می‌کند آنگاه است که خود را تسلیم امر پروردگار کرده و خود را در پیشگاه او خوار و ذلیل می‌داند .

 

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم در مورد «مرضاتک الجامعه» نیز گفت: رضای خداوند بزرگ‌ترین سعادتمندی‌هاست که یک انسان می‌تواند آن را به دست آورد، زیرا زمانی پروردگار عالمیان از بنده خویش راضی می‌شود که بنده از دستورات و اوامر او اطاعت کرده و حق بندگی را به جا آورد و هنگامی که بنده از اوامر الهی اطاعت کند آنگاه است که جمیع وعده‌های خداوند که در قرآن به ایمان آورندگان بشارت داده شده است محقق می‌شود که آن هم از رضای الهی نشأت می‌گیرد.

 

حجت الاسلام دست داده در پایان گفت: فراز پایانی این دعا «بِمَحَبَّتِکَ یا اَمَلَ الْمُشْتاقینَ» بوده که معنای آن این است که این دعاها را درباره من مستجاب کن، به حق دوستی خودت ای آرزوی مشتاقان.

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: شرح دعای روز نهم ماه رمضان دعای روز نهم ماه رمضان دعای ماه رمضان حجت الاسلام دست داده صراط مستقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،طی حکمی از سوی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، بابک مومنی به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران منصوب شد. 

در حکم وزیر جهاد کشاورزی آمده است: "با توجه به سوابق و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به سمت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران منصوب می شوید.

امید است با استعانت از خداوند متعال و همکاری نیروهای متخصص و متعهد آن سازمان و اعمال نظارت مستمر بر اجرای سیاست ها و برنامه های وزارت در استان، در نیل به اهداف بخش کشاورزی گام های موثر بردارید.

توفیق شما را از درگاه خداوند منان خواهانم."

دیگر خبرها

  • انتصاب رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • اصحاب رسانه برای رضای خدا و خدمتگزاری به مردم قلم بزنند
  • زیبایی نقاشی خداوند در طبیعت زیرکوه
  • معلم هدایت‌گر جامعه است
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • هدف جدید پرسپولیس سهمیه مستقیم لیگ نخبگان
  • هر اقدامی علیه ایران با بزرگترین پاسخ روبرو می‌شود
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است