Web Analytics Made Easy - Statcounter

به تازگی رئیس مرکز آمار ایران عنوان کرده است که نرخ تورم سالانه در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۳۹.۹ درصد برخوردار بوده و هر سه نوع تورم سالانه،‌ نقطه به نقطه و ماهانه در این ماه افزایش یافته است. در بررسی بیشتر این موضوع «پارس‌نیوز» با پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران به گفت‌وگو پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او درتشریح این موضوع بیان کرد: «شرایط اقتصادی حال حاضر ایران ناشی از یک تورم انباشته است. در بررسی آمار سالیان گذشته مبرهن گشت تورم فعلی، حاصل از انباشتگی حداقل ۴۰ سال قبل است. از سال ۲۰۰۱ میلادی در اغلب کشورهای دنیا، تورم بی معنا و با آمار حداقلی و تک رقمی مواجه گشت. در این میان تنها برخی کشورهای آفریقایی و افغانستان و ایران با شدت تورم رو به رو بوده و هستند البته بر پایه اطلاعات جدید، نرخ تورم افغانستان نزولی و در پی کاهش است.»

وی افزود: «عدم مرکزیت دولت در کنترل تورم، فقر زادیی، رشد اقتصادی و روابط بین‌الملل موجب انباشتگی و رشد نرخ تورم شده است. به همین خاطر است که هیچ‌گاه مسئله تورم در کشور ایران حل نمی‌گردد و همواره نسبت به مدت مشابه خود، در حال رشد است.»

جاوید تصریح کرد: «تا مادامی که بر نرخ تورم تمرکز نشود و دولت استراتژی لازم را برای بهبود شرایط اقتصادی به کار نگیرد، نمی‌توان بر بهتر شدن شرایط امید داشت. عدم بکارگیری استراتژی مناسب دولت و صرف ۶ سال‌وقت برای برجام از عمر ۸ ساله خود، تورم را نقطه به نقطه و ماهانه افزایش بخشیده است. این امر به صراحت مبرهن می‌کند که در منظر دولت، تورم هیچ اهمیتی نداشته است.»

عضو انجمن اقتصاددانان کشور همچنین خاطرنشان کرد: «اینکه مرکز آمار ایران عنوان می‌کند نرخ تورم سالانه در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته، درست و چه بسا بیش‌تر از این میزان است. اما‌ می‌توان اظهار کرد که  میانگین تورم حال حاضر ایران قریب به ۴۰ درصد است.»

او درپایان این گفت‌‌وگو گفت: «به طورحتم برای مبارزه با تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و فقرزدایی یک دهه را از دست داده‌ایم چراکه دولت هیچ کوشش مناسبی را انجام نداده است. از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که رکود و تورم را به صورت یک‌جا از میان ببرد. بی‌شک اولویت بندی و تلاش برای کنترل هر یک به تنهایی ناکافی و شرایط را مقطعی بهبود می‌بخشد.»

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران نرخ تورم افزایش نرخ تورم نرخ تورم در فروردین ۱۴۰۰ نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۶۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ همتی به انتقاد خبرگزاری دولت

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: خبرگزاری رسمی دولت ⁩، به طور بسیار مبتدی، مدعی شد که تحلیل اینجانب در مورد نرخ تورم ⁩ اشتباه است! 

‏این خبرگزاری متوجه این موضوع هست که من نیز به مانند رئیس جمهور دولت سیزدهم که در مقام مقایسه عملکرد، به امار تورم بانک مرکزی در شهریور ۱۴۰۰ استناد می‌کردند، به آمار بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم سال ۱۴۰۲ استناد نموده ام، نه به نرخ تورم نقطه به نقطه اعلام شده توسط مرکز آمار!

‏یک دانشجوی کارشناسی سال اول اقتصاد، تفاوت تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه را به خوبی می‌داند، ولی شما یا نمی‌دانید یا میخواهید که ندانید. 

‏هر توجیهی که بیان کنید، دولت بایستی پاسخگوی کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش ریال باشد. 

‏این دو مورد را چگونه توجیه می‌کنید؟!

دیگر خبرها

  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • سرگیجه با آمار تورم
  • واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی
  • افشاگری ترسناک همتی از نرخ تورم بانک مرکزی در فروردین ۱۴۰۲!
  • افشاگری همتی از نرخ تورم بانک مرکزی/ همتی: تورم فروردین ۱۴۰۲ «۶۳ درصد» بوده است/ پشت‌پرده گرانی ارز هم مشخص شد
  • نرخ تورم در دولت رئیسی چند؛ ۳۰، ۴۰، ۵۰، ۶۰ یا بیشتر؟
  • تورم نقطه به نقطه فروردین ماه اعلام شد
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • پاسخ همتی به انتقاد خبرگزاری دولت