Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:49:55 GMT

استعدادهایی که برای کارآفرینی تربیت نشده‌اند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۷۷۰۴

استعدادهایی که برای کارآفرینی تربیت نشده‌اند

ایسنا/خراسان جنوبی یک کارآفرین و مشاور کسب و کار گفت: نبود ساز و کار مناسب استعدادیابی در مدارس و نداشتن باور درستی از کارآفرینی در خانواده‌ها از جمله مهم‌ترین مشکلات برای پانگرفتن کارآفرینی در خراسان‌جنوبی است.‌

سعید کسرایی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد الزامات کارآفرینی اظهار کرد: باور کارآفرینی در خراسان جنوبی وجود ندارد و خانواده‌ها در این استان بیشتر دغدغه این را دارند که فرزندانشان کارمند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: قسمتی از دلیل این امر، ترس از آینده است که مبتنی بر همین ترس نیز انتخاب رشته تحصیلی صورت می‌گیرد و از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی استقبال چندانی نمی‌شود.

این کارآفرین با بیان اینکه در گام اول باید این باور را در ذهن خانواده‌ها حک کرد تا به سمت کارآفرینی حرکت کنیم، تصریح کرد: ذهنیت منفی خانواده‌ها در دانشگاه نیز ادامه می‌یابد و فرد پس از تحصیلات دانشگاهی به نقطه‌ای می‌رسد که شغل برایش پیدا نمی‌شود و این انزوا و ناامیدی را در پی دارد و تبعاتش در جامعه به شکل ناهنجاری‌های اجتماعی دیده می‌شود. 

کسرایی با بیان اینکه اکثریت افراد در خراسان جنوبی برای کار دولتی آماده شده‌اند و این ما را به انزوا خواهد کشاند، افزود: حمایت خانواده‌ها از شغل غیردولتی در فراز و نشیب کسب و کار بسیار مهم است چراکه کسب و کار و ایجاد کارآفرینی گاهی با شکست مواجه می‌شود و اگر حمایت خانواده نباشد فرد زمین خواهد خورد.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی باید به این باور برسیم که برای حل مشکلات باید به سمت کارآفرینی حرکت کرد، اظهار کرد: وقتی این باور ایجاد شود جریان فرهنگی اتفاق خواهد افتاد و این امر همت بلند و مستمر می‌خواهد.

استعدادها را به سمت مهارت سوق دهیم

این کارآفرین و مشاور کسب و کار با بیان اینکه کسب و کار باید مبتنی بر نیاز مردم هر منطقه طراحی شود، افزود: اکنون به مبانی کارآفرینی در سال‌های آخر مدرسه پرداخته می‌شود، این قدم بزرگی است، اما باید باور را نیز ایجاد کرد چراکه متاسفانه می‌بینیم که انسان‌های بااستعداد همگی به سمت رشته‌های ریاضی و تجربی می‌روند  و کمتر رشته‌های مهارتی را انتخاب می‌کنند که بیشترین علت آن ذهنیت خانواده‌هاست.

کسرایی با بیان اینکه باید بپذیریم که واحدهای تولیدی با همین مغزها شکل می‌گیرند، ادامه داد: تجربه نشان داده که افرادی که در سنین پایین در فضای کسب و کار قرار گرفته‌اند در سنین 30 سالگی به موفقیت‌های بزرگی رسیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نکته بعدی در این مقوله، اهمیت استعدادیابی است که در این بحث تقریبا کاری نکرده‌ایم، افزود: انسان‌ها اگر در کاری قرار گیرند که منطبق بر نیاز و خواسته شان نیست، حالشان خوب نخواهد شد.

کسرایی با بیان اینکه تشخیص درست استعداد فرزندانمان از همان دروه کودکی مهم است، تصریح کرد: انسانی که درست استعدادیابی شده و درست حمایت می‌شود، می‌داند چه کند و حقیقت این است که ما اصلا انسانی وارد چرخه تولید نمی‌کنیم و اکنون در هر خانواده‌ای یک یا دو بیکار مطلق و یا نسبی وجود دارد و از طرفی واحدهای تولیدی با کمبود نیرو مواجه‌اند.

این کارآفرین و مشاور کسب و کار بیان کرد: با نیازسنجی درست می‌توانیم به کارآفرینی درست دست یابیم؛ گاهی نیازی برای شغلی وجود دارد اما بازار آن ایجاد نمی‌شود مانند نگهداری سالمندان در خانه یا ظرفیت‌هایی که وجود دارد مانند محصولات استراتژیک اما از استعدادهای این حوزه بهره گرفته نمی‌شود.

آموزش در کنار مهارت مورد توجه باشد

کسرایی با بیان اینکه آموزش تئوری تنها در این زمینه کافی نیست و باید همراه با مهارت باشد، تصریح کرد: گاهی حتی استارتاپ‌های موجود نیز به کارآفرینی منجر نمی‌شوند چراکه نقطه انتهایی همایش‌های استارتاپی ما کارآفرینی نیست تنها اگر بخواهد همایش‌های استارتاپی برای ترویج کارآفرینی به این سبک در دانشگاه‌ها پیش رود محکوم به شکست است، اما اگر عملی باشد در بلندمدت به نتیجه خواهیم رسید.

وی با تاکید بر استفاده از مشاوران توانمند این حوزه برای ارتباط بین تجربه و عملیاتی سازی فرآیندها، بیان کرد: صنعت مشاوره یک صنعت رو به رشد در این سال‌ها در کنار کارآفرینی است تا در کنار تجربه افراد کارآفرین قرار گیرد و باعث توسعه اشتغالزایی شود.

این کارآفرین و مشاور کسب و کار با بیان اینکه وجود فاصله بین دانشگاه و صنعت از دیگر مشکلات است، یادآور شد: آنچه بین دانشگاه و صنعت فاصله انداخته تفاوت بین نگاه تئوریک و عملی است و وصل کردن این موارد به یکدیگر، توسط انسان‌هایی با ویژگی‌های خاص باید انجام شود که این انسان‌ها مشاوران کسب و کار هستند و باید این موضوع نیز در فرآیند کسب و کار نهادینه شود که در سال‌های اخیر به آن پرداخته شده است.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کارآفرینی اشتغالزايي مهارت آموزی اشتغال خراسان جنوبی خانواده ها انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۷۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، فرشید کرمی در جلسه هماهنگی ویژه مهارت آموزی رشته های ورزشی با محوریت طرح شنا در سطح استان گفت: این طرح در راستای شادابی و نشاط برای چهار هزارو ۳۱۳ دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از هشتم اردیبهشت ماه در سطح استان اجرا می‌شود.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش با بیان اینکه آیین افتتاح این طرح از هشتم اردیبهشت ماه برای ۲۳ مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه در شهرستان بویراحمد رسما آغاز می شود گفت: طبق برنامه زمانبندی شده این طرح با همکاری مدیران و معلمان تربیت بدنی در ۱۰ جلسه برای هر دانش آموز پیش بینی شده و در پایان طرح گواهی مهارت شنا داده خواهد شد.

همچنین مهدی یزدان منش رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی نیز گفت : در طرح مهارت آموزی رشته های ورزشی دوره دوم ابتدایی دانش آموزان پایه های چهارم، پنجم و ششم به ترتیب رشته های ورزشی طناب زنی، تنیس و روی میز، شنا و دوومیدانی آموزش می‌بینند.

دیگر خبرها

  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • قدردانی امام جمعه تکاب از اجرای طرح نور
  • پرداخت تسهیلات به ۵۳۴ طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • ایران قوی با مدرسه قوی ساخته می‌شود
  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه