Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@13:50:35 GMT

چرا تشکیل دادسرای «کارنکنان» اهمیت دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۷۹۰۲۸

چرا تشکیل دادسرای «کارنکنان» اهمیت دارد؟

متاسفانه بسیاری از مشکلات کنونی کشور ناشی از تَرک فِعل‌ها و عدم اجرای قانون توسط مدیران در حوزه‌های مختلف است. علت بسیاری از مشکلات، ترک فعل یعنی عدم اجرای قوانین مصوب است و بررسی ها نشان می دهد که هرچند بسیاری اوقات شاهد انحراف در اجرای قوانین مالی و اختیارات مدیران هستیم اما گاهی هم مدیران با وجود قوانین مصوب، هیچ اقدامی برای اجرا نمی کنند و یکی از مشکلات عمده کنونی ناشی از عدم اجرای قوانین است، مانند قانون هوای پاک که بر اساس برخی گزارش ها کمتر از 10 درصد احکام این قانون اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک» در همین ارتباط سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در جلسه «هم ‎اندیشی با اساتید، صاحب‎نظران و مدیران شبکه بانکی برای بررسی حقوقی و قضایی موانع تولید در حوزه بانکی» گفت: گاهی برخی ترک فعل‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد که انجام یک فعل به آن اندازه مشکل‌زا نیست و به نظر می‌رسد باید در کنار دادسرای کارکنان دادسرایی هم برای «کارنکنان» ایجاد و به ترک فعل‌های مسئولان و دست اندرکاران که با عدم انجام به موقع وظیفه در زمان خود فرصت‌سوزی می‌کنند، رسیدگی کنیم.

لازم به دکر است که پیشگیری از جرم یکی از اصول محوری در قانون اساسی است که همه دستگاه‎ها در قبال آن مسئول هستند، به‎نحوی که هیچ دستگاهی را نمی‌توانیم نام ببریم مگر آن‎که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم نیز برای آن تعیین شده باشد.طبق مقررات قانونی، اگر مدیری دچار ترک فعل شود ضمن اینکه باید خسارات وارده را جبران کند در برخی موارد مجازات هم می‌شود.

ترک فعل در اصطلاح علم حقوق جزا، عبارت است از رفتار مجرمانه منفی، که به صورت خوداری از انجام وظیفه ای است که قانون برای افراد مشخص می کند. 

انجام ندادن درست کار‌ها و مسئولیت ها، تخلفات و اختلاس‌ها و رانت بازی‌ها توسط مدیران دستگاه‌ها همیشه به ضرر مردم بوده و باعث ایجاد خسارت‌های زیادی به بیت المال شده است. به نظر می رسد که تاکنون اقدام جدی از سوی نهاد‌های نظارتی برای مقابله با ترک فعل انجام نشده و ابلاغ چندی پیش قوه قضاییه باعث می شود تا حدی مدیران کم کار گوش به زنگ شده و در انجام تعهداتی که به آن‌ها سپرده می شود، عملاً پاسخگو باشند چرا که در غیر این صورت باید منتظر بلند شدن از پشت میز مدیریت و ایستادن پای میز محاکمه باشند.

متاسفانه درباره جرایم ناشی از ترک فعل، آگاهی رسانی عمومی به خوبی انجام شود، چون افکار عمومی تا حد زیادی به این گونه جرایم آشنا نیستند و از نحوه پیگیری آن‌ها اطلاع چندانی ندارند. مثلا شاید افراد جامعه جرایمی مانند رشوه یا اختلاس را بسیار دیده و شنیده و یا دادگاه‌هایی را دیده اند که برای مسئولان متخلف در این موارد برگزار شده، اما تاکنون کمتر شاهد این بوده اند که دادگاهی برای مسئولینی برگزار شود که به واسطه ضعف در نظارت و ترک فعل موجب ضرر رساندن به حقوق عامه مردم یا افرادی از جامعه شده باشند.

قوانین ما درباره جرایم ناشی از ترک فعل اشخاص حقوقی دولتی و غیر دولتی به طور کلی بیان شده اند و متاسفانه دارای برخی از ابهامات هستند که در مرحله اجرا با مشکلاتی مواجه می‌شوند؛ و آخر هم اینکه اهمیت دادن به اصل نظارت بر اعمال دستگاه‌ها باید هم در مرحله اجرا و هم در مرحله اعمال و دادرسی قضایی محترم شمرده شود، چون بسیاری از گزارش تخلفات وجود دارند که متاسفانه به دلایل مختلف اداری و غیر اداری در نظر گرفته نمی‌شوند و باید توجه داشت که گاهی ترک فعل یک مقام یا نهاد مسئول می‌تواند چه اثرات زیانباری داشته باشد و هروقت این اصول را فراموش کردیم بهتر است یاد فجایع بزرگ سالهای اخیر بیفتیم .

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم سردار حجازی دعای روز نهم رمضان دادسرا قوه قضاییه گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم سردار حجازی دعای روز نهم رمضان ترک فعل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۷۹۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد

نشست بررسی مسائل و مشکلات شهر صدرا به دستور دکتر ایمانیه استاندار فارس با ریاست دکتر شیبانی فرماندار شهرستان شیراز و با محوریت شرکت عمران شهر جدید صدرا در فرمانداری شهرستان شیراز برگزار شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید صدرا در این نشست گفت: شهر جدید صدرا هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که با اتمام ۲۰ هزار واحد نهصت ملی مسکن که در حال ساخت هست پیش بینی می‌شود جمعیت این شهر به افق چهارصد هزار نفر برسد.

پوربهی افزود: هر چند تلاش‌های جهادی فراوانی در یک و نیم سال گذشته برای حل مشکلات شهر صدرا شده، اما این شهر همچنان در بخش‌های مختلف شاهد چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای است که حل آنها مستلزم یک تلاش جهادی و هم افزایی همگانی است.

او ادامه داد: عمده مشکلات امروز شهر صدرا در بخش‌های درمان و بهداشت، آموزش و پرورش، ورزش است.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا ادامه داد: هم اکنون ۲۲ هزار دانش آموز در شهر صدرا مشغول به تحصیل هستند که ۹ هزار نفر از این دانش آموزان به دلیل کمبود مدرسه اجبارا در مدارس شهر شیراز مشغول تحصیل می‌شوند.

پوربهی بیان کرد: هر چند شرکت عمران صدرا در این سال‌ها در جهت توسعه فضا‌های آموزشی گام‌های موثری برداشته است به طوری که چندین مدرسه در حال ساخت را در برنامه داریم، اما همچنان این شهر با کمبود هفده مدرسه رو به رو است.

او افزود: عقب ماندگی‌هایی در شهر صدرا در حوزه درمان و بهداشت و ورزش هم وجود دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ورزش و جوانان فارس بخش زیادی از آنها برطرف خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران با بیان اینکه ۲۲ اداره در شهر صدرا مستقر هستند، افزود: این شرکت امادگی این را دارد برای استقرار ادارات دولتی و توسعه اماکن ورزشی، آموزشی، بهداشتی زمین و زیر ساخت‌های لازم را مهیا کند.

پوربهی گفت: در یک و نیم سال گذشته تلاش شده است با برنامه ریزی‌های مدون و دریافت برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت از ادارات مختلف در شهر صدرا گامی موثر در جهت برداشتن مشکلات برداریم، برنامه ریزی مدونی که برای نخستین بار در تاریخ شهر صدرا انجام شده‌است. 

مدیر عامل شرکت عمران صدرا به مشکلات جاده ۱۰ و نیم کیلومتری قره پیری اشاره کرد و افزود: کار اجرایی این جاده به عهده شرکت عمران صدرا است. حدود شش و نیم کیلومتر این جاده که در حریم شهر صدرا قرار دارد، اماده اسفالت است، اما مابقی که در حوزه شهر شیراز قرار دارد کار تملک آن که وظیفه شهرداری شیراز است، انجام نشده و مهمترین مانع پیشرفت این پروژه همین موضوع است، گویی اتمام این جاده که می‌تواند برای شهروندان شیرازی هم حائز اهمیت باشد در اولویت شهرداری شیراز قرار ندارد.

او ادامه داد: امروز برای رفع مشکلات شهر صدرا بیش از ۸ همت اعتبار نیاز است که این مبلغ اعتبار ۳۶ سال شرکت عمران صدرا و شهرداری شهر صدرا است، اما اگر یک تلاش همگانی در سطح استان و شهر صدرا قرار انجام شود قطعا حل مشکلات در کمترین زمان ممکن شدنی است.

در این جلسه مصوب شد از سهم سه درصد که شهرداری به آموزش و پرورش استان واریز می‌کند این اعتبار مستقیما صرف ساخت و توسعه اماکن اموزشی شهر صدرا شود و در این حوزه تهاتر شود.

 همچنین قرار شد از ظرفیت خیرین و همایش خیرین که قرار است در ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه در شهر صدرا برگزار شود، در جهت حل مشکلات آموزشی شهر صدرا استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • کیفرخواست پرونده گروه (ش) با بیش از هزار شاکی در دادسرای تهران صادر شد
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • کارگروه تخصصی بررسی مشکلات ممیند تشکیل می‌شود
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟
  • حفظ کیان خانواده سلامت جامعه را ارتقا می‌دهد
  • انجام بیش از ۳۰۰ هزار آزمایش کلرسنجی توسط شرکت آبفای یزد