Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-26@01:39:52 GMT

مدودیف: روسیه و آمریکا به جنگ نزدیک شده‌اند

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۰۲۹۵

آفتاب‌‌نیوز :

مدودیف که از سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهوری روسیه بود، امروز جمعه در مقاله ای در خبرگزاری ریانووستی نوشت: از زمان وقوع بحران کارائیب در قرن بیستم، دو کشور روسیه و آمریکا هیچگاه تا این اندازه به جنگ نزدیک نشده اند.

بحران کارائیب یا بحران موشکی ‌کوبا که با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲ یا هراس موشکی شناخته می‌شود، تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه‌ای می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند..

مدودیف تصریح کرد: در آن زمان سران شوروی و آمریکا از این بحران درس گرفتند که همکاری برای حل مسائل بین المللی بهتر از رویارویی و مناقشه است.

وی افزود: اما امروز وضعیت تا اندازه ای فرق می کند و سیاست خارجی آمریکا متزلزل شده است.

مقام ارشد روس با بیان اینکه این مساله در خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران (برجام)، خروج آمریکا از پیمان آسمان های باز و برخی قراردادهای دیگر دیده شد، اضافه کرد: همینک نیز این وضع در سخنان بایدن به چشم می خورد.

مدودیف تصریح کرد که سیاست خارجی آمریکا به دلیل کاهش وجهه جهانی این کشور به عنوان سردمدار جهان غرب متزلزل شده است.

وی افزود: این وضع در سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز دیده می شود و علت آن مخدوش شدن اعتبار این کشور است

مدودیف بی ثباتی سیاست خارجی آمریکا را یک واقعیت استراتژیک جدید خواند که در عرصه جهانی به چشم می خورد.

وی در مورد روابط روسیه و آمریکا خاطرنشان کرد که روابط دو کشور گرفتار بحران شده و این وضعیت زمینه مساعدی برای آغاز دوره های سخت تر در روابط دوجانبه مسکو و واشنگتن فراهم کرده است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مقاله خود هشدار داد که هر گونه اقدام نادرست و ناشکیبایی می تواند خطر آغاز جنگ بین روسیه و آمریکا را کلید بزند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال ۲۰۱۴ تاکنون بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی علیه مسکو وضع کرده است.

در یک هفته اخیر آمریکا ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و بسته جدید تحریمی در مورد این کشور وضع و در پاسخ روسیه نیز ۲۰ دیپلمات آمریکایی را اخراج کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: جوبایدن امریکا تنش نظامی روسیه و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۰۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین فقط شش ماه وقت دارد

تابستان گذشته انتظار زیادی وجود داشت که ضد حمله «بزرگ» اوکراین که علیه نیرو‌های روسی آغاز شده بود، باعث به عقب رانده شدن نیرو‌های روسی شود و کی‌یف پیروز شود، اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش ایسنا، روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی می‌نویسد: ضد حمله اوکراین نه تنها موفقیت‌آمیز نبود بلکه با شکست روبرو شد و دستاورد‌های کمی برای کی‌یف در پی داشت. این شکست را می‌توان تا حدی به گردن امتناع غربی‌ها برای تامین کمک‌های نظامی مناسب برای اوکراین انداخت.

نتیجه این اقدام واکنش مسکوت در سیاستگذاری‌های داخلی اروپایی‌ها و آمریکا بود که بی‌شک به شکست و ناکامی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در تصویب به موقع بسته کمک بیشتر در کنگره و همچنین بی‌میلی کشور‌های اروپایی در تشدید کمک‌های خود به اوکراین منجر شد.

ترکیبی از تلفات و کمبود مهمات در اوکراین به نیرو‌های روسی اجازه داده تا به نبرد برگردند و مناطقی استراتژیک را تحت کنترل خود دربیاورند. نیرو‌های روسی در پیشرفت‌های خود دستاورد‌های خوبی در خط مقدم داشته‌اند. به طوریکه اوکراین مجبور شد تا یکسری از مناطق را رها کند و همچنین خسارات جدی به زیرساخت‌های این کشور در نتیجه حملات هوایی نیرو‌های روسی وارد آمد.

اکنون انگلیس و آمریکا بسته کمکی اضافی شامل سیستم‌های دفاع هوایی، موشک‌های دوربرد و مهمات را به اوکراین اعلام کرده است. اگر لندن و واشنگتن ارسال تسلیحات و مهمات را به کی‌یف تسریع بخشند، اوکراین قادر خواهد بود تا در خط مقدم ثبات داشته باشد و از زیرساخت‌هایش نیز حفاظت کند. این ممکن است در مواجهه با حمله بزرگ روسیه در تابستان حیاتی باشد.

با اینکه بسته کمکی جدید برای اوکراین شاید باعث موفقیت نسبی این کشور شود، اما کی‌یف را قادر نمی‌سازد تا به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند و به صحنه برگردد. یکی از دلایل برتری هوایی روسیه در بسیاری از موارد و دفاع هوایی مستقر در زمین ناکافی اوکراین است. یکی دیگر از دلایل نداشتن نیروی کافی در ارتش اوکراین است و پس از بیش از دو سال نبرد سخت، به نظر می‌رسد که اوکراین نتوانسته یک بسیج بزرگ نیرو‌ها که به آن نیاز دارد را اجرایی کند.

همچنین چالش‌های مورد نظر برطرف نشدنی هستند. روسیه یک رشد اقتصادی فزاینده‌ای را در این دوره جنگ داشته و اکنون نیز در حال ایجاد سطوح عظیم نیرو است که خودشان را برای محقق شدن اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قربانی می‌کنند.

اگر مسکو بتواند به موفقیتی شگرف در تابستان دست پیدا کند که شاید شامل خارکیف، دومین شهر اوکراین شود، دیگر میل و رغبتی برای غرب نماند که هزینه بیشتری برای اوکراین در زمستان پیش رو صرف کنند.

این چشم‌انداز تیره و تار با عدم اطمینان بیشتر در مورد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و انتخابات پارلمانی در انگلیس بدتر هم می‌شود. به نظر می‌رسد به دلیل سطحی از عزم و اراده که در میان متحدان غربی اوکراین دیده نمی‌شود، این جنگ پایانی خوش برای روسیه داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس | قطر و مصر هم ضمانت کردند؛ پایان جنگ نزدیک است؟
  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان 
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • خودداری ارمنستان از شرکت در نشست امنیتی در روسیه
  • فیلم| چرا گسترش روابط ایران و پاکستان آمریکا را نگران کرده؟
  • هشدار چین به آمریکا: بدنام‌کردن دیگران، راه‌حل بحران اوکراین نیست
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور