Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ آمارهای منتشر شده رسمی از شرایط همه‌گیری کرونا در موج‌چهارم نشان می‌دهد هنوز از سرایط بحرانی این دوره از همه‌گیری خارج نشده‌ایم و دو بال ادامه قرنطینه و واکسیناسیون درکنار افزایش تعداد تست‌های روزانه عبور از بحران هستند. - اخبار استانها -

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، سیر صعودی نرخ ابتلا و همچنین رشد قابل توجه تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نشان می‌دهد موج چهارم کرونا همچنان در کشور ادامه دارد و تا عبور از این بحران فاصله داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که کارشناسان تاکید می‌کنند ادامه شرایط تعطیلی ادارات یا همان قرنطینه نیم بند خودمانی در کنار افزایش میزان واکسیناسیون دو بال اصلی عبور از بحران همراه با افزایش میزان تست‌های روزانه هستند.

اهمیت انجام تست‌های روزانه در این زمینه است که قبل از ایجاد کانون‌های بحرانی در گوشه و کنار کشور یا نقاطی که زیاد مورد توجه قرار نگرفته‌اند مسئولان می‌توانند براساس مدل‌های آماری پیش‌بینی‌هایی داشته باشند و با مدیریت شرایط در این نقاط مانع از گسترش بیماری در بخش‌های دیگر بشوند.

استفاده از این شیوه به گفته بسیاری از کارشناسان بهداشت و درمان می‌تواند در بهبود نرخ مرگ و میر و نرخ بهبود این پاندمی اثرگذاری بالایی داشته باشد چون آمارها نشان می‌دهد نرخ بهبود ایران هم اکنون 96.4 درصد و نرخ مرگ هم 3.6 تعیین شده است درحالی که مقایسه این نرخ با آمارهای بین‌المللی که نرخ بهبودی آنها 97.6 و نرخ مرگشان 2.4 درصد ثبت شده تاییدی بر اهمیت اجرای قرنطینه و انجام تست‌های گسترده است.

به گفته متخصصان بهداشت ودرمان انجام تست دو اهمیت بسیار ویژه برای نظام بهداشت و درمان کشورمان در  شرایط فعلی دارد؛ به این صورت که با تشخیص زودهنگام آلوده شدن افراد، اول از همه مانع از ایجاد چرخه‌های همه‌گیری در کانون‌های مختلف می‌شویم و دومین امتیاز هم این است که با کنترل این شرایط روند مراجعه بیماران بدحال به مراکز درمانی کاهشی می‌شود و سیستم درمانی کشور امکان ارایه خدمات بهینه و مؤثرتری به بیماران دارد و شاهد مثال این شرایط هم آمارهای ورودی بیماران بدحال و سرپایی به مراکز درمانی در هفته گذشته بود که نهایتاً در برخی مناطق از جمله استان‌های شمالی باعث بروز کمبود تخت بیمارستانی عادی و آی سیو؛ کمبود اکسیژن و ... شد. 

این گروه تاکید دارند؛ اما در شرایط بحرانی یا چیزی شبیه به شرایط فعلی این روند کارایی لازم را نداشته و افزایش یکباره تعداد مراجعه‌کنندگان و بستری بیماران بدحال قطعاً آمارهای معناداری از نرخ مرگ را ثبت می‌کند. به عنوان مثال تشکیل ستاد ترخیص بیماریان از مراکز درمانی یکی از نتایج ورود قابل ملاحظه بیماران به مراکز درمانی و عقب‌افتادن نرخ ترخیص از نرخ بستری است.

متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند، رسیدن به چنین شرایطی در نظام بهداشت و درمان اگرچه با درنظر گرفتن اهمیت سلامتی بیماران خواهد بود؛ اما نباید فراموش کنیم ویروس منحوس دارای آثار مخربی در بخش‌های مختلف بدن بوده و در برخی از موارد بیمارانی که حال عمومی خوبی دارند و ترخیص شده‌اند شاهد مرگ این افراد در منزل به دلایلی غیر از خود بیماری مثل سکته قلبی، مغزی یا ... بوده‌ایم که اگرچه مستقیم عامل مرگ کرونا نبوده اما شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که بیمار به دلیل عوارض جانبی این بیماری در منزل فوت شده است.

اهمیت ادامه دورکاری 

در همین حال یکی از راهکارهای اصولی برای مدیریت تعداد ورودی بیمارستان‌ها در شرایط پیک‌های کرونایی با توجه به دستاوردهای تحقیقاتی و تجارب سایر کشورها ایجاد قرنطینه‌های سختیگرانه در نقاط بحرانی به منظور افزایش فاصله اجتماعی مردم در سطح شهرهاست تا به این وسیله سرعت چرخه انتقال را کاهش داده و نهایتا ورودی مراکز درمانی تحت کنترل درآید.

سیاستی که براساس تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی مقابله با کرونا اگرچه در ابتدای سال 1400 زیاد جدی گرفته نشد اما بعد از آغاز پیک چهارم کرونا ظاهرا توجه ویژه‌ای به آن شده است و برای کاهش نرخ ابتلا تعطیلی اداره‌ها، سازمان‌ها، اصناف در دستور کار قرار گرفت. سیاستی که اثربخشی آن وابسته به جدی گرفتن و اجرای دقیق آن است.

تاجایی که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران علاوه بر تاکید ادامه تعطیلی‌ها در سراسر مناطق قرمز و نارنجی کرونایی اظهار کرد: با متخلفان برخورد قانونی و جدی خواهد شد چون دستیابی به نتایج مثبت و کاهش هزینه‌های اجتماعی موج چهارم به نوعی وابسته به این سیاست‌گذاری است.

زالی همچنین از تمام صاحبان کسب و کارها، روسای اداره‌ها و سازمان‌هایی خواست درصورتی که برای آنها امکان ادامه روند دورکاری حتی بعد از پایان محدودیت‌های جدید وجود دارد برای کاهش فشار به سیستم بهداشت و درمان این روند را ادامه داده و شرایط دورکاری را برای پرسنل خود مهیا کنند، چون کاهش تردد این گروه از افراد در سطح جامعه می‌تواند مانع از ایجاد کانون‌های جدید بیماری در منطقه‌فعالیت آنها و مسیرهای عبوری باشد.

آخرین اخبار کرونا در ایران| بستری 60هزار بیمار دور از انتظار نیست/ نرخ تصاعدی ابتلا تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد/ وضعیت قرمز به‌این‌زودی‌ها تمام نمی‌شود+ نقشه و نمودار

آخرین اخبار کرونا در ایران| شدت سرایت ویروس جدید 10برابر است/ هنوز به قله پیک چهارم نرسیده‌ایم/ 71درصد نقض تردد در شهرهای قرمز منطقی نیست+ نقشه و نمودارآخرین اخبار کرونا در ایران| ابتلای خانوادگی در استان‌ها نگران‌کننده شده است/ تا رسیدن به قله پیک چهارم فاصله داریم/ سامانه 4030 هم غافلگیر شد+ نقشه و نمودار

واکسیناسیون و ایمنی جمعی 

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران همچنین با اشاره به آغاز واکسیناسیون اظهار کرد: هرچند موضوع انجام واکسیناسیون مدتی است آغاز شده؛ اما با توجه به سیاست‌های جدید روند ادامه کار سرعت گرفته و به زودی شاهد اخبار خوبی در این زمینه خواهیم بود.

زالی تصریح کرد: اما نکته مهم اینجاست که براساس اصول علمی و مدل‌های استاندارد رسیدن به ایمنی جمعی نیازمند واکسینه شدن بیش از 60 درصد جمعیت منطقه است. به همین دلیل برای جلوگیری از افزایش مشکلات در شرایط پاندمی تا رسیدن به نقطه مورد نظر بهترین و موثرترین راهکار توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته توجه ویژه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است. 

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی شهروندان بخصوص در کلانشهرها باید توجه داشته باشند که هرگونه علامت از جمله تب، سرفه، اسهال، استفراغ، بی‌حالی و کاهش اشتها یا بویایی را جدی گرفته و به‌هیچ عنوان این موارد را سرماخوردگی نپندارند؛ بلکه با استفاده از سامانه‌های معتبر یا مراکز 16 ساعته و 24 تعیین شده وزارت بهداشت مشاوره پزشکی دریافت کرده و در صورت لزوم و تایید بیماری فرآیند درمانی را آغاز کنند.

زالی همچنین اظهار کرد: در چنین شرایطی افرادی که احساس می‌کنند  علائم یاد شده را دارند در اولین گام ایجاد فاصله اجتماعی، خانواده، دوستان، بستگان، همکاران و به‌طور کلی سایر افراد است.

افزایش تست‌های مثبت کرونا در قم

محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، با اشاره به وضعیت افزایشی مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در استان قم اظهار داشت: متأسفانه استان قم در آستانه رسیدن به پیک چهارم کروناست و وضعیت در شرایط بحرانی است.

وی با بیان اینکه در روز گذشته 164 بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی پذیرش‌شده است، ابراز کرد: از این تعداد بیمار 97 نفر در مراکز درمانی برای ادامه درمان بستری شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه همچنین 84 بیمار بستری نیز در روز گذشته ترخیص شده است، یادآور شد: متأسفانه در 24 ساعت گذشته 10 نفر با کرونا مثبت فوت کرده است.

وی تعداد کل بیماران بستری را 564 نفر و بیماران بدحال را 104 نفر ذکر کرد و افزود: در 24 ساعت گذشته متأسفانه تست‌های روزانه نسبت به روزهای گذشته افزایش‌یافته و به 1839 مورد رسید که از این تعداد 432 مورد تست مثبت بوده است.

روند ابتلا به ویروس منحوس در قلب ایران همچنان افزایشی است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، بر اساس اعلام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان سمنان، در روز جمعه، 304 شهروند با تست قطعی مثبت کرونا در استان سمنان شناسایی شدند تا مجموع تعداد افراد شناسایی‌شده مبتلا به کووید 19 در این استان از ابتدای همه‌گیری آن تا کنون به 34 هزار و 212 نفر برسد.

بر اساس آنچه از سوی استانداری سمنان منتشرشده است از این تعداد 25 هزار و 679 نفر به‌صورت سرپایی شناسایی‌شده و مابقی این افراد در بیمارستان‌های استان سمنان بستری‌شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، از مثبت شدن تست 133 بیمار سرپایی جدید مبتلا به کرونا در 6 شهرستان زیرپوشش این دانشگاه بر اساس معیارهای قطعی آزمایشگاهی 24 ساعت منتهی به روز جمعه، سوم اردیبهشت‌ماه خبر داد.

 نوید دانائی افزود: در این مدت همچنین 16 بیمار مبتلای قطعی به کووید 19 از این 6 شهرستان، در بخش‌های کرونای مراکز درمانی سه شهرستان سمنان، دامغان و گرمسار بستری شدند تا مجموع بیماران بستری مبتلا به کرونا در مرکز و غرب استان سمنان به عدد پنج هزار و 558 نفر برسد.

وی با اشاره به ترخیص 47 بیمار بهبودیافته مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های مرکز و غرب استان سمنان با حال عمومی مساعد در روز گذشته گفت: بر این اساس مجموع بیماران بهبودیافته و مرخص شده از بخش‌های بیمارستانی سه شهرستان سمنان، دامغان و گرمسار در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از ابتدای همه‌گیری کرونا تا کنون به چهار هزار و 660 نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نیز از رعایت پروتکل‌ها، محدودیت‌ها و واکسیناسیون به‌عنوان عوامل کاهش‌دهنده چرخش ویروس کرونا نام برد و تصریح کرد: هم‌اکنون که واکسن برای همه مردم کشور تا ماه‌های آینده در دسترس نیست؛ باید دو عامل دیگر با دقت از سوی مردم رعایت شود تا مهار ویروس کرونا در زمان کمتری انجام گیرد.

رضا چمن با اشاره به تعداد دوز واکسن تزریق‌شده در 2 شهرستان شرقی استان سمنان افزود: تا روز اول اردیبهشت‌ماه امسال، 2 هزار و 170 نفر از واجدین شرایط بر اساس دستورالعمل ابلاغی واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌های شاهرود و میامی واکسن کووید 19 دریافت کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

 

خبردرحال تکمیل است... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار کرونا در ایران دانشگاه علوم پزشکی تست های روزانه بهداشت و درمان بیماران بدحال مراکز درمانی استان سمنان پیک چهارم استان ها همه گیری نرخ مرگ بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۵۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود

نماینده ولی فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود، بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده‌ساز این کشور باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نماینده ولی فقیه، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دیدار با شورای معاونان و رؤسای نواحی آموزش و پرورش استان که به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم، به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش در استان این است که جریان تعلیم و تربیت به صورت هم‌زمان مدیریت شود، امروزه اگرچه برنامه‌هایی با اهمیت و مؤثر در دستورکار قرار می‌گیرد، اما هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که به‌موازات رویکردهای آموزشی، در عرصه پرورش و تربیت نیز اقداماتی انجام شود که جامعه مخاطب آن به طور مستقیم، متوجه فرزندان دلبند ما در مدارس باشد.

وی افزود: این یک حقیقت است که تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود، بر همین اساس، توجه کنید در فرآیند گزینش آموزش و پرورش عناصری برگزیده شوند که جوان، متدین، توانمند و دلسوز نسل آینده‌ساز این کشور باشند، زیرا اینها عهده‎دار تربیت فرزندان مردم هستند، علاوه بر این، در فرآیند گزینش باید به موضوع بازنشستگی دبیران و فرهنگیان نیز توجه ویژه صورت بگیرد تا بحران‌هایی همچون کمبود معلم در مدارس، دوباره تکرار نشود.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از عرصه‌هایی که باید از سطح آموزش و پرورش موردتوجه قرار بگیرد، مسئله حجاب است، باید فضایی ایجاد شود تا بتوان مسئله حجاب و فرهنگ عفاف را از سطح مدارس و دبیرستان‌ها در دل و ذهن دختران عزیز دبیرستانی نهادینه شود، اینها آینده‌ساز کشور و امانت مردم هستند، بنابراین با مزج اجتماعی و منطق تبیین، می‌توان حجاب را به صورت ایجابی از سطح دبیرستان‌ها فرهنگ‌سازی کرد.

به گزارش ایمنا، در ابتدای این دیدار، جمعی از اعضای شورای آموزش و پرورش استان به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی تربیتی در سال تحصیلی جاری و انعکاس چالش‌های موجود پرداختند.

کد خبر 749404

دیگر خبرها

  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • چالش کمبود معلم در چهارمحال و بختیاری رفع شد
  • تعیین تکلیف اردوگاه دانش‌آموزی شهید چمران پس از ۱۸ سال
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • چالش کمبود معلم و نیرو در مازندران رفع شده است
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود