Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل گفت: دوم اردیبهشت‌ماه شاهد افتتاح ناقص طرح آبرسانی به دشت سیستان بودیم و از رئیس قوه قضائیه درخواست داریم به این قبیل طرح‌های کلان که با عنوان رفع محرومیت در سیستان افتتاح و سپس رها می‌شوند، رسیدگی کنند.

امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص افتتاح طرح ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی به دشت سیستان که روز پنج شنبه دوم اردیبهشت‌ماه با حضور ویدیوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح شد، گفت: خردادماه ۱۳۹۹ بخشی از طرح آبرسانی به دشت سیستان (که حدود ۳۲ هزار هکتار بود) افتتاح شد، اما چون طرح نواقصی داشت، بعد از افتتاح ۳۲ هزار هکتار مذکور مردم و کشاورزان، دغدغه‌مندان، مطالبه‌گران، نمایندگان و ائمه جمعه سیستان به این جریان ورود کردند و مقابل افتتاح مابقی آن ایستادند و تلاش‌های زیادی جهت حل مشکلاتش نیز انجام دادند که به همین واسطه وقفه‌ای در افتتاح ادامه این طرح پر ایراد ایجاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کمالی افزود: پیرو آن، قول‌هایی جهت حل مشکلات طرح آبرسانی به دشت سیستان داده شد اما متاسفانه این وعده‌ها تنها در حد حرف باقی ماند و بدون اینکه نواقص ۳۲ هزار هکتار افتتاح شده رفع شود و با وجود نقد‌هایی که به آن وجود داشت، روز گذشته شاهد افتتاح ۱۴ هزار هکتار باقی مانده طرح آبرسانی به دشت سیستان بودیم. به طور کلی اجرای طرح آبرسانی به دشت سیستان، یکی از ضروریات منطقه سیستان است که با عنایت مقام معظم رهبری، بودجه خوبی هم به آن اختصاص پیدا کرده اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این طرح به مانند گزارشاتی که رسانه‌ای می‌شود، اجرایی نشده است.

وی درخصوص گزارشات نادرستی که در مراسم افتتاحیه داده شد، ابراز کرد: در آئین افتتاحیه گفته شد که ۴۶ هزار هکتار سطح در گستره ۲۰۳ هزار هکتاری دشت سیستان آبیاری می‌شود و حتی آمادگی جهت آبیاری تا ۱۰هزار هکتار و بیشتر نیز وجود دارد اما شواهد خلاف آنچه گفته می‌شود را نشان می‌دهد چرا که، اگر آبیاری و آبرسانی به درستی صورت گرفته و نواقصی ندارد، نباید کشاورزان زیر نظر طرح از نحوه اجرای آن گلایه می‌کردند. کشاوران دشت سیستان در حال حاضر خون گریه می‌کنند چرا که اندک سرمایه خود را صرف کشاورزی در این منطقه کردند اما به دلیل عدم آبرسانی صحیح در منطقه، زمین‌های آنان خشک شده و متحمل خسارات سنگینی شده‌اند و به بسیاری‌ از اراضی حتی آب هم نرسیده است.


مشکلات نظام بهره‌بردای آب طرح آبرسانی به دشت سیستان

کمالی در خصوص مشکلات نظام بهره‌برداری آب در این طرح، گفت: نظام بهره‌برداری از آب این طرح سراسر مشکل است و از روز اول هیچ برنامه‌ریزی دقیقی برای آن صورت نگرفته و اصلا مشخص نیست که کدام زمین چه مقدار آب باید برداشت کند. این طرح حتی یک تقویم بهره‌برداری ندارد که مشخص کند هر زمین چه روزی نوبت دریافت آب دارد. طرح مذکور، از لحاظ فنی هم مشکلات بسیاری دارد و با اینکه بخشی از این مشکلات حل شده اما هنوز ایراداتی دارد که یکی از آن‌ها جای‌گذاری بسیار بد حوضچه‌ها است. قرار بود مدیرکل جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در مناظره‌ای تلویزیونی حضور پیدا کنند و پاسخگوی مشکلات طرح باشند و پیگیر رفع این مصائب شوند اما این اتفاق صورت نگرفت و او پاسخگو نشد.

وی بیان کرد: با وجود اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس جهاد کشاورزی و معاون اول رئیس جمهوری چندی پیش در بازه‌های مختلف از این طرح بازدید داشتند و مشکلات کشاورزان منطقه به اطلاع آنان رسید، ممانعتی برای افتتاح مابقی این طرح صورت نگرفت و شاهدیم باقی آن نیز افتتاح شد. این افتتاح یک دهن کجی به مردم، کشاورزان، مطالبه‌گران و دغدغه‌مندان سیستان بود که نشان داد رضایت مردم و مطالبه‌گران از افتتاح این طرح ناقص هیچ اهمیتی برای مسئولان مربوطه ندارد و مشخص بود که افتتاح این طرح نمایشی و نزدیک انتخاباتی بود چرا که کشاورزان در حال حاضر از افتتاح آن ناراضی هستند اما هیچکس صدای آن‌ها را نمی‌شنود.


سیستان؛ بهشت طرح‌های نیمه تمام ایران

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل در ادامه به طرح‌هایی که در این منطقه از کشور به اسم محرومیت کلنگ‌زنی شده اما پس از مدتی با صرف هزینه‌های بسیار، بی‌نتیجه رها شدند پرداخت و بیان کرد: طرح آبیاری با لوله در سیستان، نخستین طرح نیمه تمام نیست. بار‌ها اعلام کردیم که سیستان بهشت طرح‌های نیمه تمام ایران است و این را می‌شود در طرح لوله‌های سیمانی که قبل از این در سیستان با بودجه‌های کلان قرار بود اجرا شود و نیمه تمام رها شد و خیلی از کارخانجاتی که قرار بود افتتاح شوند و نشدند هم مشاهده کرد. اگر این رویه ادامه داشته باشد، طرح ۴۶ هزار هکتاری آخرین طرح نیمه تمام نخواهد بود و تا وقتی که جلوی این طرح‌های بی فرجام گرفته نشود، همه ساله شاهد بودجه‌های کلانی خواهیم بود که به بهانه اجرای طرح‌های مختلف و رفع محرومیت سیستان به تنگه احد ایران اختصاص پیدا می‌کند و در انتها هم این طرح‌ها بدون تغییر قابل توجه در شرایط مردم رها شده و یا افتتاح سیاسی می‌شوند.

وی افزود: لازم است یکبار برای همیشه، دستگاه قضا به صورت جدی به ترک فعل‌های صورت گرفته ورود کند و پرونده‌های مالی مجریان این طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهد که چرا هزاران میلیارد تومان بودجه در استان هزینه می‌شود، اما نتیجه ملموسی را شاهد نیستیم. به طور مثال در همین طرح ۴۶هزار هکتاری شاهدیم یکی از پیمانکاران متواری و از کشور خارج شده و هیچ خبری از او نیست. باید یکبار جلوی سوءاستفاده از اسم محرومیت سیستان گرفته شود و مسئولان قضایی و نظارتی سریعا به این جریان ورود کنند. اگر طرح ۴۶ هزار هکتار مورد رضایت بوده، چرا مسئولان مستقیما پای حرف مردم و کارشناسان نمی‌نشینند تا مردم، کارشناسان و حتی کشاورزان بگویند چقدر از اجرای این طرح رضایت دارند.

کمالی گفت: آقایان افتتاح اخیر را تحت عنوان افتتاح کامل و فاز دوم مطرح کردند در صورتی که فاز دوم قرار بود با لوله در زمین‌ها اجرایی شود، اما اکنون اثری از فاز دوم نیست و افتتاح ناقص ادامه فاز اول که نیمه تمام مانده بود را به عنوان فاز دوم افتتاح کردند.

 

وضعیت نامطلوب آب چاه نیمه‌های سیستان

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی دیگر این طرح این است که این طرح را به آب‌های چاه نیمه‌ها وابسته کردند درحالی که این آب‌ها ناپایدار بوده و از افغانستان تغذیه می‌شود و نمی‌توان زیاد به آن‌ها دل بست. همانطور که شاهدیم افغانستان طی ماه‌های اخیر حقابه ایران را نداده و اکنون شرایط آبی به حدی وخیم است که آب چاه نیمه‌های سیستان به عنوان یکی از منابع ذخیره‌های آب شرب شمال و مرکز سیستان و بلوچستان بسیار کم است و حتی شاید به جیره‌بندی آب برسد، حال سوال اینجاست آیا نمی‌شد طرح‌های دیگری که وابسته به آب نباشند را اجرایی کرد؟ چرا در سیستان طرح‌های غیروابسته به آب کلید نخورده و همواره اقتصاد اینجا وابسته به آب متصور شده است؟ این‌ها سوالاتی است که هیچوقت به آن پرداخته نشده و بی‌جواب ماندند چرا که قطعا یکسری هستند که در این موارد ذی‌نفع بودند.

کمالی با بیان اینکه مجموع این اتفاقات منجر به مهاجرت مردم از استراتژیک‌ترین مرز ایران می‌شود که باید فکری برای آن کرد، ابراز کرد: طی این سال‌ها همواره گفته شده که مجریان قبلی کوتاهی کردند و حتی شاهد بودیم که مشکلاتی وجود داشته و این طرح آنچنان که باید به مجریان جدید تحویل داده نشده اما سوال ما این است، اگر چنین بوده چرا به ترک فعل‌های صورت گرفته در این زمینه ورود نشده است؟ چه موقع قرار است حق مردم محروم و مظلوم سیستان از این افراد گرفته شود و به این تخلفات رسیدگی شود؟ از رئیس قوه قضائیه درخواست داریم به این طرح‌های کلان که با عنوان رفع محرومیت در حال اجرا هستند اما در عمل به خواسته‌ها و نیاز‌های مردم توجه لازم نمی‌شود و در انتها بصورت نیمه تمام افتتاح و سپس رها می‌شود، رسیدگی کنند.

کمالی در پایان به عزم جنبش عدالت خواه دانشجویی دانشگاه زابل در پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه اشاره کرد و یادآور شد: جنبش‌های دانشجویی استان از جمله جنبش عدالتخواه دانشگاه زابل به موضوعات مختلف این طرح از لحاظ فنی، سیاسی، اجتماعی و حتی حقوق کارگران ورود کرده و کماکان پیگیر این موضوع هستند. علیرغم اینکه این افتتاح صورت گرفته اما هنوز هم مطالبه‌گری‌های ما با قدرت ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه زابل جنبش عدالتخواه دانشجویی مطالبه گری دانشجویی طرح آبرسانی به دشت سیستان رئیس جمهور طرح آبرسانی به دشت سیستان دانشجویی دانشگاه زابل جنبش عدالتخواه ۴۶ هزار هکتار هزار هکتاری طرح ها افتتاح شد نیمه تمام فاز دوم طرح ۴۶

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز شنبه (۸ اردیبهشت) طی سخنانی در در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری، ضمن گرامیداشت ایام سالگرد شهادت علامه شهید مطهری و همچنین روز معلم اظهار کرد: شهید مطهری شخصیتی دارای ایده‌های نو و مکتب فکری بود و افکارش جهان شمول و مختص و قابلِ استفاده برای همه طبقات و اقشار بود. پدر من نیز که یک کشاورز روستایی بود در محیط زندگی خود با وجود فقدان وسایل ارتباط جمعی، آثار شهید مطهری را تهیه و مطالعه کرده بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با تبیین و تشریح ابعاد شخصیتی و علمی شهید مطهری، گفت: شهید مطهری به واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود و در برابر مخالفین و کسانی که دارای نقطه‌نظرات متفاوت بودند با سعه‌صدر و حُسن‌خلق رفتار می‌کرد و سعی داشت همه اَقوال را استماع کند، اما در میدان مباحثه، جدی و قوی و زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: شهید مطهری دردِ دین و مردم را داشت و این امر از ناحیه او منحصر به جغرافیای ایران نبود؛ شهید مطهری در مقطعی موضوعِ حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی را مطرح کرد که شاید هنوز چنین تفکری در جهان اسلام و در میان آزادی‌خواهان دنیا نُضج و استحکام نیافته بود.

رئیس عدلیه اظهار داشت: شهید مطهری با تحجر و خرافات و التقاط و انحراف، ستیز داشت و پهلوان میدان مبارزه با متحجرین، التقاطی‌ها و معاندین و مارکسیست‌ها بود و زمانی که دشمنان پی بردند توانایی رویارویی فکری و کلامی با شهید مطهری را ندارند، دست به ترور او زدند. در واقع دشمنان فهمیدند که مطهری علیه مطامع دنیوی آنهاست و خریدنی و قابل نفوذ نیست، لذا تنها راه را در ترور این شخصیت والامقام دیدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: امروز باید پاسدار ارزش‌هایی باشیم که شهید مطهری جان خود را در راه آن‌ها فدا کرد؛ ایشان در برابر انحراف و التقاط و تحجر و خرافات و ترویج ضدارزش‌ها، سینه سپر کرد و مجاهدانه به تبیین‌گری علیه این مقولات پرداخت؛ ما نیز امروز باید همین مسیر مستقیم را ادامه دهیم و اجازه ندهیم این امور مذموم در جامعه رواج یابند. بیش و پیش از همه، ما کارگزاران نظام در این راستا مسئولیت و وظیفه داریم و باید تدابیری اتخاذ شود که اندیشه‌های شهید مطهری در کلیه دستگاه‌های حکومتی، ساری و جاری شود.

رئیس دستگاه قضا افزود: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم ما، مقوله عفاف و حجاب است؛ شهید مطهری شخصیتی است که در این زمینه حرف برای گفتن دارد و نقطه‌نظراتش در این حوزه بسیار اثرگذار و راهگشاست؛ لذا باید از اندیشه شهید مطهری در این بخش استفاده تمام و کمال شود.

رئیس عدلیه در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: باید توجه داشت که برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی و تبیینی است و صرفاً نمی‌توان با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد؛ در عین حال باید توجه داشت که رویکرد سلبی هم در محل خودش باید به کار گرفته شود و در مواردی اتخاذ چنین رویکردی نیز لازم است، اما چنانچه از مقولات فرهنگی و تبیینی در قبال برخی مسائل غفلت شود، کار ناقص می‌ماند و این نکته‌ای است که ما کارگزاران نظام همواره باید مدنظر قرار دهیم

رئیس قوه قضائیه با اشاره به نقطه‌نظرات فقهی و حقوقی و قضائی شهید مطهری گفت: شهید مطهری در حوزه مقولات فقهی و حقوقی و قضائی نیز دارای نقطه‌نظراتی بودند که متأسفانه کمتر به این مقوله پرداخته شده است و شاید در این زمینه کوتاهی و غفلت از ما و شما اعضای ستاد بزرگداشت شهید مطهری بوده است؛ ما آمادگی داریم که نماینده‌ای را برای عضویت در این ستاد معرفی کنیم و هر چه بیشتر از آرا و اندیشه‌های شهید مطهری برای پیشبرد امور خود وام بگیریم.

قاضی‌القضات در ادامه این نشست با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از جانب «علی مطهری» مبنی بر به کارگیری مجازات «تشهیر» در قبال مرتکبان جرایم خشن، گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که قوه قضائیه و شخصِ من با شفافیت و برگزاری دادگاه‌های علنی (به استثنای مواردی که قانون اساسی منع کرده است) کاملاً موافق هستیم. مجدانه معتقدیم که باید برخورد بازدارنده‌ای را در قبال متعرضان به جان و مال و عِرض مردم و بیت‌المال صورت داد؛ اگر چه بر انجام اقدامات و برنامه‌های آموزشی و بازاجتماعی کردن مجرمین و محکومین تاکید داریم، اما بر این مقوله نیز اصرار داریم که نمی‌توان امنیت و آرامش مردم را رها کرد و اجازه داد هر کس دست به هر کاری بزند.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از اقدامات بازدارنده در قبال مجرمین، معرفی و شناساندن آن‌ها به جامعه به عنوان یک مجرم است؛ در اثر این اقدام، نوعی بازدارندگی در خودِ فردِ مجرم ایجاد می‌شود تا به سمت جرم و جنایت نرود و حتی خانواده او نیز به کمک جامعه و دستگاه‌های مسئول می‌آید. در عین حال باید توجه داشت که همه قوا و دستگاه‌های حکومتی از جمله قوه قضائیه باید ملتزم به قانون باشند و در حال حاضر قانون به ما اجازه این امر را نداده است. البته برخی اشخاص می‌گویند اگر به مجلس برویم، این موارد را به قانون تبدیل می‌کنیم؛ ما در قوه قضائیه از این امر استقبال می‌کنیم و حتی پیشنهاداتی را در برخی از این موضوعات داشتیم و داریم. تاکید می‌کنم که هر موردی که به قانون تبدیل شد قوه قضائیه ملتزم به انجام آن است.

رئیس دستگاه قضا افزود: نمی‌خواهم بگویم همه موارد، اما برخی موارد که برای جامعه مضر هستند را تاکید داریم که مرتکبین آن‌ها در زندان بمانند و به تناسب جرم‌شان و وفق قانون، مجازات سنگین‌تر شوند. البته افرادی نیز ممکن است فریب خورده باشند و اظهار ندامت کنند و حتی اگر به زندان بروند و یا در زندان بمانند نیز تبعات بدتری متوجه آن‌ها باشد، تاکید ما در اینگونه موارد اِعمال ارفاقات قانونی است؛ اما تاکید مؤکد داریم عناصر اصلی که برای جامعه مضر هستند نباید مشمول ارفاق شوند.

رئیس عدلیه با اشاره به مقوله سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرایم خشن نیز گفت: ما صددرصد معتقد به لحاظ سرعت در مجازات مجرمین بویژه مرتکبین جرایم خشن هستیم؛ البته در مواردی برای اجرای این مهم، با محدودیت‌هایی به جهت نیرو و حتی زمانبندی‌های قانونی مواجه‌ایم. باید تاکید کنم که در سندِ روزآمدشده تحول قضائی نیز برای برخی از این امور پیش‌بینی‌هایی شده است و سندِ مزبور این انعطاف و قابلیّت را برای اصلاح و تکمیل شدن نیز دارد، لذا بار دیگر از همه نقادان و صاحبنظران دعوت می‌کنیم که با مطالعه این سند، نقطه‌نظرات خود را در قبال آن ارائه کنند.

کد خبر 6089795

دیگر خبرها

  • ببینید | هشدار رئیس قوه‌قضائیه به متجاوزان به بیت‌المال
  • عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • ببینید | اردوغان جنجال به پا کرد؛ شانه زدن موهای رئیس‌جمهور هنگام ورود به دادگاه
  • افتتاح ۴ طرح عمرانی در شهرستان کیار
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل‌زده سیستان و بلوچستان
  • سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم
  • سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است
  • طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیلزده زرآباد آغاز شد
  • آغاز طرح اضطراری برای برقراری آب در ۲۸ روستای سیل زده