سفرههای آسمانی
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۸۸۶۹۵
در شبهای معنوی ماه رمضان، زیارت در کنار بهرهمندی از سفرههای ساده و با صفای افطاری که به همت معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی تدارک دیده شده، دلچسب و تماشایی است.
زائرانی که تنها و یا همراه جمع خانواده بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، با رعایت فاصلههای اجتماعی مشغول تناول بستههای متبرک افطاری میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
احیای یک سنت آیینی
از همان روزهای نخست ماه مبارک، پس از اقامه نماز مغرب و عشا، زائران از تحفه رمضانی آستان مقدس رضوی متنعم میشوند. طرحی که برای نخستین بار برگرفته از سنت ارزشمند «افطاری ساده»، هر شب در گستره صحنهای حرم مطهر حضرت رضا(ع) اجرا میشود.
زائران در کنار اعضای خانواده، از بستههای افطاری تدارک دیده شده که هر کدام شامل مجموعه کاملی از مواد مغذی از جمله نان، پنیر، شیر، خرما، کشمش، گردو و دسر است، بهرهمند میشوند. این برنامه هم مثل همه طرحهای حرم مطهر حضرت رضا(ع) با رعایت کامل موازین بهداشتی در مراحل مختلف تهیه و بستهبندی تا توزیع بهدست خادمان انجام میشود.
نشانی از روزه مقبول
دیدن صحنه افطار خانوادگی زائران، آن هم در صحن بزرگ پیامبر اعظم(ص) دیدنیتر از سایر اماکن حرم است. با شروع ماه خدا، زائران و مجاوران این حریم به اشکال مختلف به صحن و سرای نورانی
ثامن الحجج(ع) مشرف میشوند.
برخی همچون خانواده افکاری که زائر هستند و نیت ۱۰ روزه کردهاند و برخی همچون آقای ابراهیمی و اهل و عیالش که مجاور هستند و در حال استفاده از بستههای افطاری.
خانم افکاری با ابراز خشنودی از درک افطاری ساده حرم نظرش را این طور بیان میکند: وقتی پس از اتمام نماز، خادمان این بسته را دستم دادند، خیلی خوشحال شدم. از اینکه یک روز، روزهداریام را با رزق و روزی امام هشتم افطار میکنم. امیدوارم همین یک روزه إن شاءالله مقبول درگاه حضرت حق باشد و در روز قیامت نجاتم دهد.
روزی مبارک
بهفاصله چند فرش آن طرفتر، خانواده زائر دیگری گرم افطاری خوردن هستند، همزمان پدر خانواده، قرآن جیبی کوچکی را میخواند و مادر مشغول اقامه نماز است. آقای حسینی پس از شکرگزاری به درگاه خدا و امام هشتم برای قسمت شدن زیارت در ماه رمضان، نظرش را درباره اجرای طرح «افطاری ساده» میگوید: معلوم است که از افطار کردن در کنار آقا امام رضا(ع) خوشحالیم. این توفیقی نیست که نصیب هر کسی شود. حتی از بین هزاران زائر رمضانی مشهد، این روزی مبارک در لحظات ملکوتی افطار، فقط نصیب تعدادی از زائران شده است. پس برای این توفیق هم خدا را شاکرم.
سوغاتی معنوی
بعضی از زائران هم چون خانواده نوپای خانم و آقای محسنی یکی، دو روزی میهمان شهر بهشت هستند. عروس خانم با چادر سپید بخت خود و داماد هم با همان
کت و شلوار رسمی آمدهاند. میگویند فقط چند روز از تشکیل خانواده دو نفره آنها میگذرد و با وجود آغاز ماه رمضان، خواستند به خاطر تبرک و تیمن، سفر طولانی زندگی مشترکشان را از جوار امام رئوف آغاز کنند.
بسته افطاری را گرفتهاند ولی هنوز آن را باز نکردهاند. دلیل را که جویا میشویم با لبخندی میگویند: وقتی بسته افطاری را گرفتیم، دلمان نیامد، فقط خودمان از آن استفاده کنیم، فکر کردیم برای خانواده و بستگانمان به عنوان سوغاتی ببریم.
افطاری مناسب حال زائران
از بین زائران، برخی همراه دوستان خود به حرم آمده اند. یکی از همین گروههای دوستانه، در گوشه خلوتی از صحن قدس مشغول افطارند. میگویند با وجود رعایت دستورالعملهای بهداشتی در اماکن مختلف حرم رضوی، خودمان هم تا حد امکان رعایت میکنیم تا به سلامت زیارت کنیم.
یکی از این میان، با لهجه آذری نظرش را درباره بسته ساده افطاری ابراز میکند: به نظر من، این افطاری متبرک، خیلی مناسب حال زائران در لحظات اول پس از اذان است؛ بهخصوص برای زائرانی که وسع مالی چندانی ندارند، با این حال به عشق زیارت ثامن الحجج(ع) مشرف شدهاند، این افطاری ساده و جمع و جور خیلی مناسب است.
هم متبرک، هم بهداشتی
شمار زیادی از زائران این شبهای حرم هم از همسایههای آشنای حضرت رضا(ع) هستند. به خصوص آنهایی که پر تعدادتر هستند، از جمعشان پیداست که از راه چندان دوری برای آستانبوسی بارگاه رضوی نیامدهاند. یکی از همین دایرههای خانوادگی، سفره کوچکی پهن کردهاند و شلوغ و پر سروصدا مشغول باز کردن روزههای خود هستند.
مادر خانواده از این جمع، ضمن قدردانی از مسئولان اجرای این طرح معنوی میگوید: همیشه از آقا به ما رسیده و سالهای گذشته هم که در لحظات افطار حرم مشرف میشدیم، دست خالی بر نمیگشتیم ولی بستههای افطاری امسال خیلی با سلیقه و کامل است.
خوب است که در کنار مواد غذایی، پد بهداشتی
هم گذاشتهاند تا اگر کسی احیاناً لوازم بهداشتی همراهش نیست، پس از ایمن سازی دستانش، اقدام به افطار کند.
هر غروب ماه رمضان، بخش قابل ملاحظهای از زائران نمازگزار از بستههای متبرک «افطاری ساده» استفاده میکنند، ولی مثل همه حرکتهای معنوی بهویژه در ماه خدا، حضور پر رنگ و گرما بخش مؤمنان و نیکوکاران، رونق بیشتری به اجرای آن میبخشد.
همه میتوانند به هر میزان که تمایل دارند، به گستره توزیع بستههای «افطاری ساده» از مسیر سامانه وقف و نذر رضوی، یا اپلیکیشن «رضوان» و نیز وارد کردن کد دستوری #۸* در تلفن همراه، کمک کنند تا هم سهمی در ثواب افطاری دادن به زائران روزهدار داشته باشند و هم بتوان زائران بیشتری را بر خوان کرامت رمضان میهمان کرد.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: افطار حرم رضوی افطاری ساده ماه رمضان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجاب معادل تحفّظ نسبت به مواجههی غیر اصولی با افراد غریبه و یا دوری از نگاه آنهاست. این مسئله ریشه در فطرت و ذات پاک انسانها دارد. در واقع انسان هر اندازه به سمت تقویت ایمان به خدا حرکت و از خطاها وگناهان دوری کند، به همان میزان بر عفت و حیای او اثر مثبت میگذارد و فرد مؤمن به صورت خودکار علاقه دارد در دید نامحرمان نباشد، اما همین که از خدا فاصله گرفت، به مرور زمان تقیدات خود را کنار میگذارد و این امر سبب میشود به تدریج از ارزشهایی مثل حیا و حجاب فاصله بگیرد.
از این روست که مسئله عفاف و حجاب مورد تأکید کتب آسمانی و آموزههای انبیای الهی است. نمونههای متعددی از مسأله حجاب در کتب مقدس مسیحیان و یهودیان ذکر شده است. در رساله پطرس آمده است «همچنین ای زنان، شوهران خود را اطاعت نکنید تا اگر بعضی نیز مطیع کلام نشوند، سیرت زنان ایشان را بدون کلام دریابد * چون که سیرت طاهر و خدا ترس شما را ببینند * و شما را زینت ظاهری نباشد، از بافتن موی و متحلّی شدن به طلا و پوشیدن لباس * بلکه انسانیت باطنی، قلبی در لباس غیر فاسدِ روح حلیم و آرام که نزد خدا گرانبهاست* زیرا بدین گونه، زنان مقدسه در سابق نیز که متوکّل به خدا بودند، خویشتن را زینت و شوهران خود را اطاعت میکردند * مانند ساره که ابراهیم را مطیع بود و او را آقا میخواند و شما دختران او شدهاید. (انجیل، رساله پطرس رسول، باب سوم، فقره (1-6) همچنین در رساله پولس چنین آمده است «و همچنین زنان، خویشتن را بیارایند به لباس مزین به حیا و پرهیز، نه به زلفها و طلا و مرواید و رخت گرانبها، بلکه چنانکه زنانی را میشاید که دعوی دینداری کنند به اعمال صالحه. (رساله پولس به تیمونائوس، باب دوم، فقره 9 و10)
میزگرد| درباره حجاب طوری برخورد نکنیم جوانمان دینگریز شود / خصلتی که اجر شهید را داردنزدیک به این نوع دعوت نسبت به عفاف و حیا را در قرآن با تعابیر دیگری مییابیم. خداوند در آیه31 سوره نور خطاب به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَلا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و ] برای پوشاندن گردن و سینه [مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدران شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران شوهرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان [هم کیش خود] شان، یا بردگان زر خریدشان، یا خدمتکارانشان از مردانی که ساده لوح و کم عقل اند و نیاز شهوانی حس نمیکنند، یا کودکانی که [به سنّ تمیز دادن خوب و بد نسبت به امیال جنسی] نرسیدهاند و زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند [به وسیله نامحرمان] شناخته شود. و [شما] ای مؤمنان، همگی به سوی خدا بازگردید، امید که رستگار شوید.»
کارنامه 40 ساله عفاف و حجاب (1)| یوسف نبی چرا گرفتار گناه نشد؟ / برای اصلاح عفاف و حجاب مردم را تکریم کنیمدر این آیه چند دعوت از سوی خداوند انجام شده است: فروبستن چشم، حفظ عفت، پنهان کردن زینت، دستهجات محارم و توبه؛ رعایت تمام این مسائل شرعی سبب میشود انسان به فلاح و رستگاری برسد. این مسئله یکی از حکمتهای حفظ عفاف و حجاب است؛ یعنی انسان مؤمنی که قصد دارد به رستگاری برسد، این رستگاری در رعایت عفاف و حجاب اوست و در واقع حجاب، مسیر رسیدن به رستگاری را برای انسان مؤمن هموار میکند و او را به درجات عالی در دنیا و آخرت میرساند. این امر همان حکمتی نهفته در سایر کتب آسمانی در راستای دعوت به رعایت عفاف و حجاب است.
در اوج بانوانی که در پرتو این خصلت مسیر رستگاری را در دنیا و آخرت پیمودند، حضرت مریم و حضرت زهرا سلامالله علیهما و برخی از بانوان شاخص تاریخ بودند. بنابراین با مرور سیره آن بزرگواران میتوان تبیین بهترین از خصلت عفاف داشت. هرچند مسیحیت در سدههای گذشته مسیر انحراف را پیمود و با پیروی از مدرنیته حجاب از نماد مریم مقدس (س) برداشت تا مقدمات افول خود را رقم بزند.
انتهایپیام/