Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان گفت: در پروسه واکسیناسیون از همکاران مرکز بهداشت خواسته ایم تحت هیچ عنوانی به افراد خارج از لیست واکسن نزنند، چون این کار باعث مفسده می شود.

رضا فدایی در نشستی با خبرنگاران که امروز (شنبه_۴ اردیبهشت) برگزار شد، با بیان اینکه در موج چهارم کرونا از نظر تعداد مبتلایان و بستری ها، رکوردهای جدیدی ثبت کرده ایم، اظهار کرد: هر موج سخت تر از قبل اتفاق افتاده که در اپیدمی ها بی سابقه بوده است و در حال حاضر ویروس بسیار مهاجم تر از گذشته عمل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه علاوه بر رعایت بهداشت فردی و محدودیت ها به منظور کاهش مواجه افراد با ویروس کرونا، چاره ساز قطعی کنترل بیماری واکسیناسیون خواهد بود، گفت: در حوزه واکسیناسیون بارها گفته شده که اختراع یک واکسن جدید، فرایندی نزدیک به ۱۰ ساله دارد، اما در این پاندمی به خاطر شرایط اضطراری دنیا و همچنین پیشرفت های علمی، از هفته های اول پاندمی تلاش برای ساخت واکسن شروع شد.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان افزود: از ابتدا مشخص بود به فرض اینکه ساخت واکسن به نتیجه برسد، خاستگاه واکسن کشورهای پیشرفته و صنعتی خواهد بود و بخش کمی به کشورهای درحال توسعه اختصاص می یابد و از این نظر عقب خواهیم بود، بنابراین ابتکاراتی برای ساخت واکسن در کشور شکل گرفت.

به گزارش ایسنا، فدایی با اشاره به شروع کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا، گفت: بنیاد برکت نیز در حال کارآزمایی واکسن دیگری است که امیدواریم در ماه های آینده به نتیجه برسد و نیاز کشور را تامین کند و هر دو این واکسن ها در کارآزمایی بالینی فاز وم هستند.

وی با بیان اینکه اصفهان تنها شهری است که بررسی کارآزمایی ۲ واکسن به آن محول شده است، گفت: علاوه بر مشارکت ۳ هزار نفر در کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک کوبا، ۲ هزار و ۵۰۰ داوطلب اصفهانی نیز برای مشارکت در کارآزمایی واکسن بنیاد برکت پیش بینی شده که قرار است در نیمه دوم اردیبهشت شروع  شود.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه کوبا، قطعه آنتی ژنی ویروس را سوار واکسن کزاز کرده و این واکسن اثربخشی فاز اول و دوم را طی کرده، تصریح کرد: فاز سوم در کشور کوبا و ایران به صورت داوطلبانه انجام می شود.

فدایی با بیان اینکه اگر افرادی دسترسی به سایت برای ثبت نام جهت شرکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن را نداشته باشند می توانند با سامانه ۳۱۳۱ تماس بگیرند، ادامه داد: افراد داوطلب براساس معیارهایی انتخاب و سپس به محل اجرای پروژه دعوت می شوند تا طبق زمانبندی واکسن را دریافت کنند. این افراد هر عارضه ای بعد از تزریق واکسن را باید اطلاع دهند، هرچند در مطالعات مقدماتی کوبا هیچ مشکل شدیدی گزارش نشده است، اما پزشکانی برای ارزیابی عوارض و راهنمایی افراد مشخص شده اند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دوز اول واکسن را دریافت می کنند ۲۸ روز بعد باید واکسن نوبت دوم را دریافت کنند و بعد از دریافت دوز دوم و خونگیری بعدی تا چندماه پیگیری می شوند که آیا عوارضی داشته اند و مبتلا به کرونا می شوند یا خیر.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در مورد نظارت بر توزیع  و تزریق واکسن کرونا گفت: در استان اصفهان هرجایی که واکسن تزریق می شود واکسن را تحویل نداده ایم، بلکه نیروهای بهداشت خودشان برای تزریق می روند، مثلا برای پاکبان ها شهرداری نیروهای متخصص داشت، ولی فقط مکان را مشخص کردند و نیروهای ما تزریق را انجام دادند، البته احراز هویت افراد با خود این مجموعه هاست، مثلا نمی توانیم ببینیم این فرد تکنسین اتاق عمل هست یا خیر؟

فدایی با تاکید براینکه از قبل هشدار داده شده بود هرگونه تخلف قانونی تبعاتی خواهد داشت، افزود: حتی پوکه های خالی واکسن برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی جمع آوری می شود و با اینکه سختی کار روز به روز بیشتر می شود، ولی همه کارها توسط مرکز بهداشت انجام می شود.

وی در مورد مفهوم واکسن مازاد که این روزها شنیده می شود نیز توضیح داد: واکسن هایی مثل اسپوتنیک وقتی از محل نگهداری بیرون می آیند باید ۲۰ دقیقه صبر کرد و سپس دو ساعت برای تزریق به پنج نفر فرصت هست و هرچه باقی ماند نمی شود تزریق کرد. بقیه واکسن ها نیازی به انجماد ندارد، ولی اگر واکسن ۱۰ دوزی باشد مثل واکسن آسترازنکا باید در پایان یک شیفت کاری تزریق شود و قابل نگهداری بیشتر نیست.

مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: در پروسه واکسیناسیون از همکاران مرکز بهداشت خواسته ایم تحت هیچ عنوانی به افراد خارج از لیست واکسن نزنند، چون این کار باعث مفسده می شود، همانطور که در برخی نقاط کشور این موضوع بهانه شد که به این دلیل واکسن را به افراد خارج از لیست زدیم که نمی خواستیم واکسن را دور بیندازیم، اما ما برای پیشگیری از بی عدالتی و مفسده های بعدی تاکید کردیم اگر واکسن مازادی موجود بود دور بیندازند و حتی دوز یازدهم را تزریق نکنند چون از نظر فنی ممکن است اشکالی به وجود آورد.

فدایی اعلام کرد: محموله واکسن آسترازنکا ۷۰ روز مهلت تزریق دارد و ممکن است چند هزار دوز باقی بماند ولی نه فرد، نه تیم واکسیناسیون و نه شبکه بهداشت، بلکه کمیته ای در دانشگاه علوم پزشکی تصمیم می گیرد باتوجه به انقضای نزدیک واکسن چه گروه هدفی بیشترین استحقاق برای تزریق را دارد. به این ترتیب تلاش می کنیم محموله ای را دور نریزیم و واکسن های موجود را مدیریت کنیم، ولی ته مانده را به هیچ کسی تزریق نمی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس واکسن کرونا واکسیناسیون مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان کارآزمایی بالینی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۹۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد

بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آنها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • تزریق فرهنگ استکباری برای جلوگیری از پیشرفت است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • دریادار سیاری: تزریق فرهنگ استکباری برای جلوگیری از پیشرفت است
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • راه‌های کنترل قند خون صبحگاهی در افراد دیابتی
  • واکسن سرخک و سرخجه بدون درد از راه رسید
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون!