Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، شیوع ویروس کرونا در آمریکای لاتین و کارائیب تا امروز (۲۴ آوریل/ چهارم اردیبهشت) با ثبت بیش از ۲۷ میلیون و ۹۷۱ هزار مورد ابتلا و افزون بر ۸۸۹ هزار مورد فوت همچنان ادامه دارد اما گسترش ویروس جهش‌یافته برزیلی (P1) به نگرانی اصلی به ویژه همسایگان این کشور تبدیل شده است.

سازمان بهداشت پان آمریکن پیشتر هشدار داد که کشورهای مرزی همچون کلمبیا، پرو، ونزوئلا، اوروگوئه و گویانا  و همچنین کشورهای دیگر از جمله آرژانتین، شیلی و جزایر کارائیب همگی از مناطقی هستند که به شدت در معرض خطر شیوع گونه جهش یافته برزیلی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به رغم سرعت بالاتر سرایت‌پذیری گونه برزیلی، خوسه اوربائِز مدیر انجمن بیماری‌های عفونی ناحیه فدرال برزیل در گفت‌وگو با خبرگزاری افه تاکید کرد، در نظر گرفتن شیوع این نوع جدید ویروس در آمریکای لاتین به منزله یک «تهدید»، ناشی از این واقعیت است که جوامع ضعیف هم به لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی در برابر این گونه آسیب پذیرتر هستند. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای آمریکای لاتین به دلیل نیاز مبرم مردم به تامین معاش و خروج از منزل، قادر به افزایش و تمدید محدودیت‌ها و تدابیر سختگیرانه نیستند.  

از طرفی روند کند واکسیناسیون کووید-۱۹ در برابر سرعت بالای شیوع بیماری، خود بیانگر نبردی نابرابر است که پیامدهای جانی و مالی و ... بسیاری را به دنبال داشته و رکوردزنی‌های آمار ابتلا و فوت هر روزه از منطقه آمریکای لاتین را توجیه پذیر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری افه، پرو از جمله کشورهایی است که به رغم اعمال همه اقدامات لازم به منظور کاهش شیوع بیماری همه‌گیر از جمله قرنطینه، بستن مرزها، مقررات منع تردد و استفاده اجباری از ماسک اما با واقعیت تلخ مرگ یک نفر در هر پنج دقیقه به دلیل سرعت بالای روند بیماری ناشی از گونه برزیلی روبرو است.

بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت پرو، شمار جانباختگان کرونا در این کشور در ماه جاری (آوریل) به شش هزار نفر رسیده است. این در حالی است که در مارس (اسفند- فروردین) آمار فوت شدگان به پنج هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

رودریگو پاررا تحلیلگر داده‌ها به افه گفت: بر اساس آمارهای رسمی، در موج نخست شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ در این کشور، رکورد شمار موارد فوت روزانه ۲۲۰ نفر بود، حال آنکه در همین هفته گذشته، میانگین مرگ‌ومیر روزانه به ۳۵۰ نفر رسیده است.

فرانسیسکو ساگاستی، رئیس‌جمهوری موقت پرو روز پنج‌شنبه (دوم اردیبهشت) اعلام کرد: ما در اوج موج دوم بیماری هستیم و آنچه در کشور ما و سایر کشورهای منطقه در حال وقوع است، واقعا وحشتناک است.

اوسکار اوگارته وزیر بهداشت پرو، اوایل آوریل (فروردین ماه) هشدار داد که کشورش در مقابل مرگبارترین مرحله از بدترین‌ شیوع‌های بیماری در کره زمین قرار گرفته و گونه برزیلی تقریبا به همه مناطق پرو رسیده است.

استر سابینو، دانشمند برزیلی که مطالعات گونه جهش یافته پی وان را برعهده دارد گفت، نیمه دوم ماه نوامبر (آذر ۱۳۹۹) منطقه ای در نزدیکی مانائوس، گونه جهش یافته شناسایی شد. چند هفته بیشتر نگذشته بود که بیمارستان‌های مانائوس بدون هیچگونه آمادگی با افزایش یکباره بیماران مواجه شدند. به گفته این کارشناس، آنچه در آن زمان مشاهده شد به معنای یک کشتار کامل بود زیرا بیمارستان‌ها از اکسیژن تهی شدند.

از آن زمان تا کنون، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در برزیل با ثبت ۶۹ هزار و ۱۰۵ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته (پنج‌شنبه تا جمعه) به ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۱۱۰ نفر و شمار جانباختگان با ثبت دو هزار و ۹۱۴ مورد جدید به ۳۸۶ هزار و ۶۲۳ تن رسیده است.

بر اساس گزارش روز جمعه بنیاد اسوالدو کروز، موسسه تحقیقاتی وزارت بهداشت برزیل، فشار بر بخش مراقبت‌های ویژه اندکی کاهش یافته اما شیوع بیماری در بسیاری از مناطق این کشور، همچنان در سطح «بسیار بالا» ادامه دارد.

در همین حال، روند واکسیناسیون کووید-۱۹ نیز در برزیل به کندی در حال پیشروی است. به طوریکه تا کنون از جمعیت بالغ بر ۲۱۲ میلیون نفره برزیل، ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، دوز نخست واکسن و حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دوز دوم را نیز دریافت کرده اند.

به نوشته تارنمای اسپانیایی رویترز، نه تنها موانع در تامین دوزهای برنامه‌ریزی شده، پیشبرد برنامه واکسیناسیون کرونا در برزیل را دچار وقفه کرده بلکه عدم مراجعه مردم برای دریافت دوز دوم در موعد مقرر به نگرانی دیگر مقامات این کشور تبدیل شده است.

نگرانی اصلی ناشی از آن است که واکسن فایزر- بیون‌تک با سهم ۸۰ درصدی از برنامه واکسیناسیون برزیل، پس از تزریق دوز نخست، تنها دارای اثربخشی و قدرت محافظت ۱۶ درصدی است؛ به این ترتیب تا این لحظه، عدم پیگیری یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند برزیلی، مانع بزرگی در مسیر تکمیل و تحقق اهداف چرخه ایمن سازی جمعیت این کشور محسوب می‌شود.

وزارت بهداشت برزیل هر چند تا کنون در مسئله چرایی مشارکت پایین شهروندان و چگونگی حل‌وفصل این مشکل، راهکاری ارائه نداده اما سهل‌انگاری در توجه به اهمیت تکمیل دوزهای دریافتی و انصراف از دوز دوم به دلیل برخی عوارض کوتاه مدت همچون تب و بدن درد پس از تزریق دوز اول واکسن از عوامل احتمالی است که به این امر دامن زده است.  

برچسب‌ها ویروس کرونا آمریکای لاتین واکسن کرونا برزیل پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا آمریکای لاتین واکسن کرونا ویروس کرونا آمریکای لاتین واکسن کرونا برزیل اخبار کنکور آمریکای لاتین ویروس کرونا جهش یافته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۸۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بر مشارکت درون سازمانی و بین‌نهادی و متمرکزکردن امکانات و منابع برای تحقق عینی و عملیاتی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال حیدری در دیدار با مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: ایجاد هماهنگی در بخش‌های مختلف و هم‌افزایی منابع در اختیار، لازمه دستیابی به جهش تولید و عمران و آبادانی شهر است و ضرورت دارد با تجمیع منابع امکان آن فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه مشارکت مردم در اداره حوزه‌های مختلف شهر افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری «اصفهان شهر زنده است» و بر این اساس آنچه شهر اصفهان را بر سر زبان‌ها انداخته، زنده بودن و پویایی اصفهان است.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در عمر کوتاه مدیریت شهری باید با همگرایی پروژه‌ها را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل و به بهره‌برداری رساند، در این صورت است که شاهد نتایج خوشایند آن که ارتقای فرهنگی، تفریحی و نشاط اجتماعی در میان شهروندان خود خواهیم بود.

حیدری بر مشارکت درون سازمانی و بین‌نهادی و متمرکزکردن امکانات و منابع برای تحقق عینی و عملیاتی شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.

فراهم‌سازی زمینه مشارکت شهروندان اصفهانی در پروژه‌ها

مسعود حیدری، مشاور شهردار و مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان نیز در این دیدار گفت: آنچه که در یک سیستم بیشترین هدر رفت انرژی را هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی به خود اختصاص می‌دهد، جزیره‌ای عمل‌کردن برنامه‌ها و طرح‌ها است.

وی افزود: با هم‌اندیشی و هم‌افزایی باید پیش از انجام هرگونه اقدام و با ساماندهی منابع و نیروی انسانی، ضمن بهره‌برداری بهینه از امکانات موجود، ضریب رسیدن به اهداف کلان مدنظر مدیریت شهر را افزایش دهیم.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای عمل به شعار سال ۱۴۰۳ و تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: سعی داریم با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیل در فرایند مشارکت زمینه مشارکت بیشتر شهروندان را فراهم سازیم و اعتقاد داریم جنس این مشارکت محدود به سرمایه‌گذاری درپروژه‌ها نیست.

حیدری تاکید کرد: شهروندان می‌توانند با ارائه دیدگاه‌ها و بیان ایده‌های خلاقانه خود به خلق فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و توسعه شهر کمک کنند تا شعار «اصفهان شهر زندگی» محقق شود.

کد خبر 751390

دیگر خبرها

  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • عوامل شیوع بیماری آسم و راهکارهای درمان
  • هشدار احتمال شیوع مالاریا در سیستان و بلوچستان
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • واکسیناسیون بیش از ۷۰ هزار راس دام علیه بیماری آبله در هفتکل
  • آنروا درباره وقوع اپیدمی در غزه با آغاز فصل گرما هشدار داد
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • واکسن ها در ۵۰ سال گذشته جان ۱۵۴ میلیون نفر را نجات داده اند