Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@08:12:01 GMT

طبیعت گردی غیرمسئولانه بلای جان طبیعت استان یزد

تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۶۹۱۳۳۲

طبیعت گردی غیرمسئولانه بلای جان طبیعت استان یزد

 مهدی زارع خورمیزی در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد،  با اشاره به این‌که در سال گذشته ۳۵۰ هکتار از مساحت جنگل بسیار ارزشمند باغ شادی را به دلیل آتش سوزی ناشی از رفتار غیرمسئولانه افراد از دست دادیم و این اتفاق خسارت زیادی به تنها جنگل طبیعی استان وارد کرد، اظهار کرد: گزارشات بسیار زیادی از بوته کنی و تخریب پوشوی ش گیاهی مرتعی و آسیب به حیوانات وحشی همچنین خزندگان از جمله مار، مارمولک، عقرب نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حیواناتی که از نظر برخی از افراد از روی ناآگاهی، به اصطلاح "چندش آور" عنوان می‌شود ولی وجود این گونه‌ها که میلیون‌ها سال است در طبیعت زندگی می‌کنند اهمیت زیادی در چرخه طبیعت داشته و در صورت حذف آنها در نظم طبیعت اختلال به وجود خواهد آمد. 

این پژوهشگر محیط زیست در استان یزد، با تاکید بر این‌که برخی افراد ناآگاه با رفتن به دامن طبیعت سوار بر خودرو خود، علاوه بر تخریب پوشش گیاهی و لانه و آشیانه حیوانات، بعضاً خواسته یا ناخواسته حتی حیوانات بی دفاع را نیز در زیر چرخ های خودرو از بین می برند گفت: اخیرا تصویر دلخراشی را مشاهده کردم که  خودرویی با مانور دادن در زیستگاه‌های طبیعی، یک لاکپشت مادر را که تخم های زیادی در شکم داشت له کرده بود که این رفتار در قامت انسان نمی‌گنجد.

خورمیزی تصریح کرد: آمار دقیقی از تعداد حیواناتی که در طبیعت توسط انسان های خودخواه و قصی‌القلب کشته می‌شوند و یا تعداد بوته ها، درختچه ها و درختانی که توسط این گونه افراد نابود می شوند در دست نیست اما این رفتارها آسیب جدی است و حق سایر افراد جامعه از طبیعت را نیز نقض می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که نباید فراموش کنیم اقلیم ما بسیار حساس و شکننده است اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی، خشکسالی و البته کاهش سطح سفره آب زیر زمینی، هر بوته ای که نابود می شود احتمال جایگزنی آن بسیار ضعیف خواهد بود و با این روند از بین بردن پوشش گیاهی، اندک طبیعت باقیمانده استان نیز به کویر و شن زار تبدیل خواهد شد و در حقیقت با نابودی طبیعت و محیط زیست، ما انسانها نیز نابود خواهیم شد.

زارع تصریح کرد: مسئولان استان و به ویژه محیط زیست باید هر چه زودتر فکری به حال ورود افراد غیرمسئول در محیط زیست استان کرده و آن را با توجه به امکانات و ظرفیت های موجود ساماندهی کنند تا از وقوع خسارت‌ها و آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهشگر محیط زیست اداره کل محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، کلاته گفت: ۳ کیلومتر از حریم رودخانه از آلودگی‌های پلاستیکی و پسماند‌های به جای مانده از گردشگران پاکسازی شد. وی بیان کرد: هفته زمین پاک فرصتی برای تامل در خصوص اهمیت زمین، طبیعت و همچنین احساس مسئولیت اجتماعی نسبت به حفاظت از محیط زیست است.  این مقام مسئول با اشاره به شعار این هفته و لزوم حفاظت از زمین در برابر پلاستیک و آلودگی‌های ناشی از آن از تمام دوستداران محیط زیست درخواست کرد تا با جمع آوری زباله‌های خود از طبیعت زیبا و کاهش مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی ما را در حفاظت از محیط زیست و داشتن زمینی پاک یاری کنند.

دیگر خبرها

  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • اعجاز سنگ نمک را بدانید تا از بلای مختلف و انرژی‌های منفی به دور باشید | خود را به آرامش دعوت کنید
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • همایش بزرگ کوهپیمایی و طبیعت گردی در طبیعت زیبای یکانات یامچی
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم