Web Analytics Made Easy - Statcounter

نقش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان خط دوم دفاعی کشور در هشت سال دفاع مقدس و در پی آن خط اول دفاعی در تحریم ‌های بین المللی و پیشگام در عرصه جهاد اقتصادی بر مسئولان کشور و فعالان اقتصادی پوشیده نیست.

اهمیت این نقش از آنجا نشأت می‌گیرد که خدمات پشتیبانی یکی از بخش‌های مهم زنجیره ارزش در تولید و ارائه محصولات هر کشور محسوب می شود که در این زمینه سیستم های حمل و نقل یکی از موثرترین عوامل در حرکت چرخه تولید هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است فعالیت یک واحد تولیدی بدون استفاده از خدمات چرخه حمل و نقل معنا ندارد. بنابراین حمل و نقل کارآمد یکی از عوامل تاثیر گذار در رونق اقتصادی و توسعه هر کشوری محسوب می شود.

در این میان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی دریایی کشور با وجود تمام دشواری ها و چالش‌های ناشی از بحران‌هایی مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی، همواره در حمل به موقع کالای اساسی و استراتژیک کشور پیشتاز بوده است.

در جنگ تحمیلی به دلیل عدم ورود کشتی‌های خارجی به منطقه جنگی، عملاً واردات کالاهای اساسی به کشور با موانع متعدد مواجه شده بود. در این زمان دریانوردان غیور ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط جنگی و پرخطر منطقه کلیه کالاهای اساسی را به کشور حمل کرده و اجازه ندادند دشمن از این طریق به کشور ضربه‌ای وارد نماید. هر چند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد.

بر اساس این پیشینه، در دو دوره تحریم‌های بین‌المللی این ناوگان بزرگ و معتبر در صدر فهرست تحریمی دشمن قرار داشته و دارد. به نظر می‌رسد، دشمن به خوبی بر اهمیت و جایگاه حیاتی این دارایی راهبردی ایران واقف است.

چه آنکه ناوگان ملی در سخت ترین شرایط و فشارهای بین‌المللی به عنوان خط اول دفاعی کشور در حال ایفا نمودن نقش راهبردی و استراتژیک خود است و با تلاش و همت کارکنان فعال خود در بخش خشکی و دریا هیچگاه اجازه نداده که بخش‌های تولیدی کشور با کمبود مواجه شود. همچنین کالاهای اساسی که نیاز اول معیشتی مردم است ذیل شدیدترین فشارهای تحریمی به موقع به بنادر کشور رسیده است.

با این حال، آنچه که در پی گذر از این راه دشوار باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد حمایت و پشتیبانی دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از ناوگان حمل و نقل دریایی ضروری و حیاتی کشور است. در این شرایط حساس که ناوگان ملی زیر بار تحریم‌های ناجوانمردانه دشمن قرار دارد حمایت از آن نیز ضرورتی ملی است. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار تحریم در رقابتی سخت و ناجوانمردانه با کشتی‌های خارجی که از مزیت تردد آزادانه برخوردارند برای زنده نگه داشتن اقتصاد کشور در حال نبرد در میدان اقتصادی است. کارکنان، دریانوردان و مدیران ناوگان ملی با از خود گذشتگی وصف ناشدنی تمام توان خود را برای پشتیبانی از آب و خاک خود به کار گرفته و خوشبختانه سربلند از این میدان بیرون آمده‌اند.

باید اذعان کرد که چه در زمان تحریم و چه پس از آن در دوران مذاکرات قبلی و فعلی برای اثبات حقوق حقه ایران، ناوگان ملی به عنوان ابزاری راهبردی و مقاومتی در برابر فشار دشمنان در اختیار مذاکره‌کنندگان ایرانی بوده و به افزایش توان چانه‌زنی آنها یاری رسانده است.

این در حالی است که به علت کم توجهی برخی، بعضاً کشتی‌های ناوگان ملی از حمل کالای صادراتی و وارداتی کشور حتی با نرخی کمتر از بازار بازمی‌مانند.

به عبارت بهتر، در حالیکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مسیر انجام وظیفه ملی خود هزینه‌های پیدا و پنهان زیادی را متحمل شده است اما با کم توجهی برخی بخش‌های اتفاقاً دولتی از حمل کالای ایرانی محروم می‌شود و گاه کشتی‌‌های ناوگان به اصطلاح یک سر بار می‌شوند.

علی‌رغم این مسائل، با تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در نام گذاری سال 1400 به عنوان سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" خوشبختانه شاهد هستیم که وزارت صمت با اتخاذ تدابیری آغازگر حمایت از سازمان‌ها و نهادهای داخلی شده و مشوق هایی را به صورت معافیت سود بازرگانی و عوارض گمرکی برای وارد کنندگانی که محمولات خود را با ناوگان ملی حمل کنند، قرار داده است.

اما در این راستا انتظار این است که نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی داخلی همچون سازمان توسعه تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ( ایدرو)، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، امور پشتیبانی دام و ... با استفاده از معافیت‌های مذکور در تامین به موقع کالاهای اساسی و تقویت زنجیره تامین‌ تولید کشور کمک کنند و در افزایش اقتدار ملی و سرافرازی پرچم مقدس ایران اسلامی در دریاهای بین المللی تاثیرگذار باشند.

این دستگاه‌ها به خوبی واقف هستند که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همواره منافع ملی را بر منافع سودآورانه شرکتی ترجیح داده و هزینه‌های این انتخاب میهنی را فداکارانه پرداخت کرده است.

امید این است که به حول و قوه الهی و با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و هماهنگ با تمامی فعالان حوزه واردات و صادرات در حوزه اقتصاد ملی، چرخ اقتصاد کشور مستحکم تر از گذشته به حرکت خود ادامه دهد.

محمدرضا مدرس خیابانی- مدیر‌عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم سردار حجازی رستم قاسمی دعای روز یازدهم رمضان مانع زدایی ها پشتیبانی کشتیرانی گروه های شغلی ماه رمضان غنی سازی اورانیوم سردار حجازی رستم قاسمی دعای روز یازدهم رمضان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بین المللی کالاهای اساسی ناوگان ملی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۴۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.

رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتاً ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به ۱۰ میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت ۱۰ میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.

رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملاً به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.

رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا 
  • اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است
  • پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی
  • بیانیه مهم ۲۸ ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان
  • توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی
  • ضرورت ارتقای ایمنی راه‌ها فرهنگ سازی و قانون مداری است