Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کنت مک کنزی فرمانده نظامیان آمریکا در آسیای غربی در اظهاراتی که بازتاب گسترده و در عین حال متفاوتی داشت ضمن اعتراف به دست برتر قدرت نظامی ایران در منطقه، از تصمیم واقعی کشورش برای خروج از عراق پرده برداشت.

در حالیکه دور سوم گفت‌وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن که دو هفته پیش برگزار شد همانند دو دور قبلی با محوریت خروج زمان بندی شده نظامیان آمریکا انجام شد، اما اظهارات فرمانده نیروهای آمریکا در آسیای غربی، تصمیم اتخاذی متناقضی را با مفاد بیانیه مشترک وزارت‌های خارجه دو کشور عیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفت‌وگوی استراتژیک میان آمریکا و عراق در دولت عادل عبدالمهدی و با تاکید مرجعیت و خواسته مردم عراق مبنی بر خروج نظامیان خارجی از این کشور کلید خورد و با محوریت همین موضوع ادامه یافت اما در هر مرتبه با طفره رفتن طرف آمریکایی از مطالبه اصلی و اصل مطلب، هربار این خواسته روی زمین مانده است.

پس از پایان گفت‌وگوی اخیر؛ طی بیانیه مشترک دو طرف درباره تروریسم و مبارزه با داعش توافق کردند که در برهه کنونی با افزایش توانمندی‌ نیروهای عراقی "نقش نیروهای آمریکایی به سطح آموزش و حضور مستشاری کاهش یابد" تا "امکان انتقال باقی‌مانده نیروهای نظامی به خارج از عراق" فراهم شود و دو طرف نیز در این باره "زمان‌بندی خروج نیروهای مزبور را پس از مذاکرات تعیین خواهند کرد".

دو کشور همچنین تأکید کردند که مالکیت پایگاه‌ های محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی، متعلق به عراق بوده و نیروهای ائتلاف مزبور صرفا برای کمک به نیروهای عراقی در آنچه که "مبارزه با داعش" عنوان شده در این پایگاه‌ها حضور دارند.

مساله خروج زمان بندی شده در نشست خبری مشترک فواد حسین وزیر خارجه عراق با مشاور امنیت ملی عراق قاسم الاعرجی مطرح شد؛ البته قاسم الاعرجی سخنان خود را بدون اشاره به این موضوع پایان برد که با تذکر فواد حسین، موضوع فراموش شده را بیان کرد و همین فراموشی باعث شد ابهام ها و حدس و گمان ها درباره جدیت دولت عراق درباره خروج آمریکا به قوت خود باقی بماند.

هرچند که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق دستور تشکیل کارگروهی برای اجرای مفاد توافق ها از جمله خروج نظامیان آمریکا با واشنگتن را ساعتی پس از پایان گفت‌وگو صادر کرد اما این گفت‌وگو از همان ابتدا توسط نیروهای مقاومت با عینک بدبینی نگریسته شده و فرصتی برای دست و پا کردن بهانه به منظور توجیه تداوم حضور اشغالگران در عراق قلمداد گردید.

احزاب و شخصیت های عراقی نیز که به این گفت‌وگو واکنش نشان دادند، در کنار استقبال از سایر مفاد آن (در زمینه های اقتصادی و تجاری) بر لزوم جدیت و پیگیری مطالبه خروج نظامیان از عراق تاکید فراوان داشتند.

موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق از چند روز قبل از آغاز گفت‌وگو مورد بحث محافل سیاسی عراق بود چراکه مقامات بغداد و حتی مسوولان محلی اقلیم کردستان همچون نخست وزیران عراق و محلی اقلیم و فواد حسین وزیر خارجه بغداد از نیاز نظامی به نیروهای آمریکایی سخن گفتند که البته واکنش مقاومت عراق را هم در بر داشت که ابراز نیاز به نیروی خارجی را اهانت به خود و سایر نیروهای مسلح دانستند.

‌گروه های نوظهور ضداشغالگری نیز در هفته های گذشته حملات خود علیه مواضع و منافع آمریکا در عراق را شدت بخشیده اند و استقرار سامانه های پدافندی در سفارت آمریکا و پایگاه ویکتوریا در نزدیکی فرودگاه بغداد نیز آتش خشم و نارضایتی مردم و این گروه ها را شعله ور تر کرده است.

در ادامه همین رویکرد آمریکا، دو روز پیش کنت مک کنزی فرمانده نظامیان آمریکا در آسیای غربی، درباره خارج شدن آمریکا اظهاراتی داشت که بار دیگر در روزهای اخیر بر نگرانی مقاومت مهر تایید گذاشت. 

مک کنزی مدعی شد "آمریکا به حضور در عراق" آنهم "در چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک" ادامه خواهد داد؛ فرمانده نظامیان آمریکا که حضور نظامی کشورش در عراق را با توجه به اظهارات مقامات عراق به "درخواست بغداد" ارجاع داده بود اظهار داشت: آنها (عراق) در سال ۲۰۲۰ فرصت داشتند تا از ما بخواهند عراق را ترک کنیم اما این کار را نکردند و برای مبارزه با داعش به ما نیاز دارند".

البته اظهارات مقامات عراق درباره نیاز به نیروهای خارجی نیز به بخش "پشتیبانی و اطلاعاتی" و همچنین "آموزش نظامی" و برخی حمایت‌ها در نیروی هوایی عراق بوده است که باعث سوء استفاده مک کنزی از مجموع رویدادها و نقل قول های چندماه اخیر شد.

این اظهارات وی که با انتقال سامانه های پدافندی به پایگاه های آمریکا در هفته گذشته علیرغم توافق با دولت عراق به کاهش سطح ماموریت از "نظامی" به "استشاری" همزمان شده، تا این لحظه سکوت دولت عراق را به همراه داشته است.

مک کنزی امروز نیز در ادامه اظهارات مشابه دو روز پیش خود افغانستان را هم نیازمند به حضور نظامی آمریکا عنوان کرده و گفت افغانستان بدون حضور نظامی کشورش فرو می پاشد؛ اظهارات امروز او در حالی مطرح شد که اخیرا رییس جمهوری آمریکا خروج از افغانستان را کلید زده است.

در همین ارتباط ساعتی پیش قیس الخزعلی دبیرکل عصائب اهل الحق از زیرمجموعه های الحشدالشعبی با انتشار یک توییت نوشت: "اظهارات (دو روز پیش) فرمانده نظامی آمریکا دلیلی روشن بر عدم جدیت دولت آمریکا در (مساله) خروج از عراق است".

الخزعلی با انتقاد از واکنش نشان ندادن دولت عراق نسبت به اقدامات نظامیان آمریکا و نیز اظهارات فرمانده آنها، نوشت: "تکذیب نکردن اظهارات مک کنزی از سوی دولت عراق به معنی بی اعتباری گفته هایش است که (می گوید) خواستار خروج آمریکاست".

وی در ادامه درباره اینکه دولت عراق اظهارات مک کنزی را مبنی بر حضور در عراق به درخواست بغداد تکذیب نکرده است خاطر نشان کرد: " این نشان می دهد آنچه که در عیان گفته می شود برخلاف چیزی است که در نهان وجود دارد". اشاره این جمله به اظهارات مقامات عراق است که در یک ماه گذشته همواره از برنامه خروج نیروهای آمریکا سخن گفتند.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در انتها بر راه حل مقاومت و زبان زور برای مقابله با اشغالگران و مساله مشابه در افغانستان و گفت‌وگوی فیمابین بغداد و واشنگتن اشاره داشت و نوشت: "آمریکایی ها بار دیگر دلیلی ارائه دادند که نشان می دهد زبان گفتگو و منطقی برای آمریکا کارساز نیست و روش افغانستان تنها راه برای اخراج آنها (از عراق) است".

هنوز واکنشی از سوی مقامات عالی رتبه عراق و نخست وزیر بعنوان فرمانده کل قوا نسبت به سخنان مک کنزی در این دو روز نشان داده نشده اما سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح پس از سخنان مک کنزی؛ با تاکید بر اینکه "عراق به هیچ سرباز جنگنده و رزمی آمریکایی یا خارجی در نیروی زمینی احتیاج ندارد" اظهار داشت: "برنامه زمان بندی برای عقب نشینی نیروهای خارجی توسط کمیته های فنی در چارچوب گفت‌وگوی استراتژیک تعیین می شود".

حال باید دید که واکنش دو طرف در روزهای آینده به نقل قول ها و اظهارات و تحولات چیست؟

برچسب‌ها عصائب اهل الحق افغانستان گروه تروریستی داعش ایالات متحده آمریکا سفارت آمریکا عراق ایران مصطفی الکاظمی بغداد نظامی تروریسم واشنگتن دولت آمریکا جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عصائب اهل الحق افغانستان گروه تروریستی داعش عصائب اهل الحق افغانستان گروه تروریستی داعش ایالات متحده آمریکا سفارت آمریکا عراق ایران مصطفی الکاظمی بغداد نظامی تروریسم واشنگتن دولت آمریکا جو بایدن اخبار کنکور گفت وگوی استراتژیک نیروهای آمریکا نظامیان آمریکا فرمانده نظامی خروج نظامیان دولت عراق زمان بندی گفت وگو مک کنزی دو روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۶۹۴۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «محمد الصحاف» سخنگوی جنبش حقوقی مردمی عراق تاکید کرد طرف آمریکا از گروهک‌های تروریستی برای تضمین منافع خود در عراق حمایت می‌کند.

وی در ادامه افزود: آمریکا از هر راهی که شده تلاش می‌کند از باقی مانده تشکیلات تروریستی داعش در عراق به عنوان بهانه‌ای برای طولانی کردن حضور خود در این کشور محافظت کند.

الصحاف اضافه کرد: موضع آمریکا، تداوم حضور نظامی در عراق برای تضمین منافع خود در این کشور و منطقه به ویژه خلیج فارس است.

وی بیان کرد: حضور آمریکا در عراق غیر قانونی بوده و باید از طریق کانال‌های قانونی و دیپلماتیک بر اساس یک جدول زمانی مشخص به پایان برسد.

هادی قبیسی نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی روز گذشته تاکید کرد که آمریکا برای احیا و فعال سازی گروهک‌های تکفیری با هدف باقی ماندن در منطقه تلاش می‌کند.

وی افزود: این کشور از داعشی ها در تونس برای منفجر کردن مسجدهای شیعیان در کویت استفاده کرد. آمریکایی‌ها همچنین از عناصر داعشی در سوریه به نفع خود استفاده کردند.

قبیسی اضافه کرد: آمریکا به خوبی از شکست راهبرد خود در جنگ غزه و پیشروی‌های محور مقاومت در منطقه از طریق هدف گرفتن مستقیم رژیم صهیونیستی خبر دارد. این کشور می‌داند که حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی در جهان اسلام به دلیل همبستگی میان گروه‌های مختلف حول محور حمایت از مقاومت فلسطین کمرنگ شده است.

کد خبر 6090762

دیگر خبرها

  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • آمریکا برای تداوم حضور نظامی در عراق، داعش را بهانه کرده است
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نیروهای ارتش ترکیه مورد حمله عناصر «پ.ک.ک» قرار گرفتند
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • روز ۲۰۴ طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت