Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، طبق گزارشات آمار بیکاری در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۱۰.۸ درصد است و طیف وسیعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در جست‌وجوی شغل هستند که با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات کنونی باید فکر اساسی برای چالش بزرگی تحت عنوان بیکاری جوانان و تحصیلکردها کرد.

اما دومین مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد ناباروری زوج‌های جوان است، طبق آمار 10 تا 15 درصد زوج‌های کهگیلویه و بویراحمد نابارور هستند، هزینه‌های درمان ناباروری برای زوجین بسیار بالا و کمرشکن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سومین حوزه ازدواج جوانان است، در سال ۹۸ تعداد ازدواج‌های ثبت شده در استان ۵ هزار و ۶۱۰ مورد بوده که به  لطف بیماری کرونا و جمع شدن بساط تجملات، ازدواج‌ها در سال گذشته ۶ هزار و ۷۹۹ مورد رسید است اما همچنان بر سر راه ازدواج جوانان موانعی وجود دارد.

یکی از مواردی که می‌تواند به مشکل ازدواج، اشتغال و ناباروری زوج‌های جوان کمک کند وقف است، استان کهگیلویه و بویراحمد موقوفاتی در شهرهای یاسوج و گچساران دارد و موقوفه مرحوم طاهری از موقوفات مهم استان است که در حال حاضر یکی از بزرگترین پروژه‌های وقفی اوقاف در این مکان در حال احداث است.

این موقوفه در صورت احداث،  چشم‌انداز خوبی برای استان دارد اما استان نیازمند موقوفه در راستای کمک به ازدواج جوانان، ایجاد اشتغال و درمان ناباروری زوجین است.

حجت‌الاسلام  سید رحیم پناهنده کارشناس فرهنگی اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص می‌گوید؛ وقف عبارت است از در خدمت گرفتن ارزش‌های و امکانات مادی به نفع ارزش‌های معنوی.از روزی که بشر برای خود اجتماعی به وجود آورد وقف همراه و همزاد بشر بوده است.

وی ادامه داد: وقف در تمام ادیان الهی مورد تاکید واقع شده است.در تاریخ بشریت انسان‌هایی بودند که نسبت به همنوعان خود نیات خیرخواهانه و مساعدت‌هایی به نیازمندان داشتند، تاریخ اسلام هم سرشار از موقوفاتی است که مجرای تاریخ تمدن اسلامی را ساخته است.

کارشناس اوقاف و امور ادامه داد:  در تاریخ کشورهای آلمان، انگلیس و آمریکا موقوفاتی تحت عنوان موسسات خیریه احداث شده‌اند، حتی کهن‌ترین موقوفه در آلمان مربوط به ۹۱۷ سال پیش است،سابقه وقف در ایران به قبل از اسلام بازمی‌گردد در تاریخ اقوام آریایی موقوفه وجود داشته و امروزه در استان‌های کرمان و یزد موقوفه‌هایی از آن دوران دیده می‌شود.

پناهنده عنوان کرد: دین اسلام دین کاملی است و همه مسائل بشر  را در نظر دارد به همین دلیل وقف که استمرار حیات طیبه و عزت‌آفرین بشر است مورد تاکید بزرگان دین بوده است.

وی عنوان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال و ازدواج جوانان و افزایش جمعیت، می‌طلبد زمینه اشتغال، ازدواج جوانان و همچنین درمان زوج‌های نابارور که آمار آن در استان کم نیست فراهم شود که لازمه پیوند میان زوج‌های جوان، ازدواج آسان است

وی بیان کرد:  جامعه استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند موقوفات در زمینه تامین جهیزیه، تامین مسکن جوانان، بهداشت و سلامت و مسائل علمی و تحقیقاتی و مسائلی از این قبیل است.

وی تصریح کرد: یکی از نویسندگان دنیا کتابی تحت عنوان جنگ علیه خانواده به چاپ رسانده که در این کتاب به وضعیت خانواده‌ها در مغرب زمین و از هم پاشیده شدن خانواده اشاره داشته، متاسفانه مردم در شرق هم به این سمت و سو می‌روند و شاهد  از هم پاشیدن کانون خانواده در این مناطق هستیم.

وی با اشاره به اینکه آمار  ازدواج سالانه بسیار کم شده گفت: نیاز است در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بر توجه به فرهنگ وقف تاکید شود، اگر درآمد موقوفات به درستی در جامعه توزیع و طبق نیات واقف عمل شود جامعه به سمت یک توازن اجتماعی پیش‌ می‌رود.

کارشناس اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: وقف نقش اساسی در کاهش فاصله طبقانی، وضعیت اقتصادی، کارآفرینی و اشتغال‌زائی مردم دارد، یکی دیگر از مسائل وقف ، وقف مشارکتی است، شاید عده‌ای از مردم دوست داشته باشند وقف انجام دهند اما با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد و پایین بودن درآمدها از عهده این کار برنیایند که چند نفر با کمک‌ و همفکری هم‌ وقفی را انجام دهند مثلا خانه‌ای را به زوج جوانی که توانایی پرداختن اجاره خانه ندارند به مدت دو سال وقف کنند.

پناهنده بیان کرد: اولین وقف مشارکتی در ایران سال ۱۳۰۲ بوده که حدود ۳۰ نفر از اهالی بیرجند با همفکری هم آبرسانی به شهر بیرجند را انجام دادند.‌امروز مشکلات اقتصادی فراوان است جا دارد افرادی که توانایی اقتصادی دارند به این حوزه ورود کنند وقف یک هنر اقتصادی است و از آن به عنوان یک رسانه برای فرهنگ دینی، ملی و مکتب اسلام استفاده کرد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: وقف و رسانه خود یک بحث جدا و گسترده‌ بود، آنچه مهم است جایگاه خانواده در اسلام است که از قداست خاصی برخوردار است و با توجه به اینکه تامین جهیزیه و مسکن به یک معضل برای جوانان تبدیل شده است می‌طلبد خیرین و واقفین به این حوزه ورود کرده و به کمک جوانان خصوصا در استان کهگیلویه و بویراحمد بیایند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

 

منبع: فارس

کلیدواژه: ازدواج اشتغال کهگیلویه و بویراحمد وقف استان کهگیلویه و بویراحمد ازدواج جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام رستمی، مدیر اجرایی امامزاده قاسم(ع) طی سخنانی در دومین روز برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف با اشاره به موضوع جوانان و رسانه گفت: آستان امامزاده قاسم(ع) با توجه به انتسابی که به قاسم بن الحسن(ع) دارد، رویکرد خود را مبتنی بر نوجوانان و جوانان دارد.

وی با بیان اینکه روایات فراوان ما را به سوی توجه به نوجوانان و جوانان سوق داده است، اظهار کرد: آستان امامزاده قاسم(ع) در دربند پایگاه ویژه برای نوجوانان است و به واسطه حمایت سازمان اوقاف مجموعه امامزاده قاسم به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده است.

حجت الاسلام رستمی بیان کرد: در یکسال دو دوره اعتکاف دانش آموزی برگزار کرده ایم و ۶ هزار نفر متقاضی داشتیم. در دوره هایی که برگزار می کنیم، دانش آموز یک شب در امامزاده بیتوته می کند و برنامه فرهنگی برگزار می شود. در هر بیتوته بالغ بر ۱۵۰۰ نفر متقاضی داریم.

وی افزود: در برنامه روزه اولی ها، چند ده هزار نفر حضور داشتند. اینکه این مجموعه به عنوان مجموعه فعال حوزه نوجوان مطرح شده بخاطر فعالیت رسانه ای خوب است. وقتی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلا ب به شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن اشاره می کنند، راهکارش توجه به مقوله رسانه است
تاکنون چندین مستند ارائه کرده ایم برای هر کار پیوست رسانه ای در نظر می گیریم.
 
 مدیر اجرایی امامزاده قاسم(ع) گفت: ما به واسطه اقدامات رسانه ای ۵۰۰ درصد افزایش زائر داشته ایم و افزایش زائر یعنی افزایش خیر و رشد و بالندگی آستان، لذا عرصه رسانه به شدت اهمیت دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • برگزاری دوره تربیت مربی آموزش نوین قرآن در کهگیلویه
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • استقبال گسترده از فعالیت‌های فرهنگی امامزاده قاسم(ع) تهران/فعالیت‌ها با پیوست رسانه ای انجام می شود
  • پیام تقدیر دبیرکل دومین کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد از رسانه ها
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏