Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، دو فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی» صبح امروز در جلسه علنی شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در دفاع از این طرح گفت: مجمع شهرداران آسیایی(Asian Mayors Forum) با پیشنهاد شهرداری تهران و استقبال و مشارکت شهرداران، اعضای شوراها و انجمن‌های شهری، مدیران ارشد شهری و محلی از سراسر آسیا، با حمایت مجمع پارلمان‌های آسیایی(APA) و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با هدف ایجاد بستر لازم برای تقویت و توسعه روابط، تعاملات و همکاری‌های فنی، تخصصی، فرهنگی و اقتصادی بین المللی میان شهرداران و مقامات محلی شهرهای آسیایی، تاسیس و با تصویب اعضا، دبیرخانه دائمی آن در شهر تهران مستقر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مبتنی بر اهداف و آرمان‌های شهرداران و مقامات شهری شرکت کننده در اولین اجلاس مجمع در تهران (۲۰۰۸) و نیز در چارچوب اساسنامه مصوب در اجلاس استانبول (۲۰۱۱) و اصلاحات بعدی آن در اجلاس شهر غازی انت پ(۲۰۱۸)، مجمع شهرداران آسیایی یک موسسه بین المللی غیر دولتی و غیرانتفاعی با اهداف و آرمان‌های خیرخواهانه است که دستیابی به این اهداف و آرمان‌ها، مستلزم مشارکت و فعالیت داوطلبانه و موثر همه اعضا به ویژه شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده، بنیانگذار و میزبان دبیرخانه دائمی مجمع است.

فراهانی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ شهرداری تهران با ارائه لایحه مجوز تامین اعتبار برگزاری اولین اجلاس شهرداران آسیایی از شورای اسلامی شهر تهران مجوز را دریافت کرده است. این طرح به منظور شفاف نمودن نحوه مشارکت و حمایت شهرداری تهران از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی با قید یک فوریت و ماهیت الزام به ارائه از سوی شهرداری تنظیم و تقدیم هیئت رئیسه محترم شورا شده است.

عضو شورای شهر تهران در پایان عنوان کرد: از شما همکاران عزیز تقاضا دارم با رای به فوریت طرح زمینه ایجاد شفافیت مالی و عملکردی شهرداری تهران در مشارکت و حمایت از این مجمع را فراهم کنید.

گفتنی است طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه نحوه مشارکت و حمایت از دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی» با ۱۶ رای موافق به تصویب شورای شهر تهران رسید.

حجت نظری در مخالفت با این طرح گفت: چطور شهرداری تهران مبدع این مجمع بوده و حالا که می‌خواهیم ادامه دهد می‌گوید مستند قانونی ندارم، چطور تا به حال بدون قانون، این مجمع را اداره می کرده است.

وی ادامه داد: در متن ماده واحده می‌گوییم شهرداری لایحه بیاورد. اگر اراده شهرداری بر این بود که تا به حال لایحه آورده بود.

عضو شورای شهر تهران یادآور شد: برای تصویب قانونی این موضوع لازم است که نهادهای ذی ربط مثل وزارت خارجه هم آن‌را بررسی و تایید کنند ضمن اینکه باید بررسی شود در این شرایط موجود اقتصادی این مجمع به شهرداری کمکی هم می‌کند یا صرف برگزاری همایش است.

زهرا نژاد بهرام با تاکید بر اینکه متن قانونی وجود نداشته فوریت آن‌را لازم دانست و گفت: تهران یک شهر جهانی است و فراتر از چارچوب‌های ملی حرکت می‌کند و مرکزیت منطقه است.

وی ادامه داد: این مجمع با هماهنگی وزارت خارجه، اجلاس هایش برگزار می‌شود و علاوه بر اینکه تجارب مشترک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عضو هیات رئیسه شورای شهر با بیان اینکه ویروس کرونا ما را به این نتیجه رسانده که نشان از ارتباط جدی شهرهاست و اینکه ما در جهان به تنهایی زندگی نمی‌کنیم و لازم است ارتباطات قوی داشته باشیم.

زهرا صدراعظم نوری با اشاره به اینکه سالهاست شهرداری هزینه کرده و دبیرخانه‌ای تشکیل شده و تبادلاتی داشته‌اند گفت: بهتر نیست که الان گزارشی شهرداری ارائه دهد تا ببینم در چه وضعیتی است، اگر روند قانونی بوده ادامه می‌یابد اگر غیرقانونی بوده است جای سوال است.

محسن هاشمی یادآور شد: شهرداری با فوریت خواسته که مطرح شود.

مجید فراهانی گفت: در ماده ۴ فصل اول برنامه سوم توسعه شهر تهران توسعه دیپلماسی شهری و ایجاد برند شهری تهران را خودمان تصویب کرده‌ایم، در برنامه تهران ۱۴۰۰ هم بر آن تاکید شده است و هم در سند چشم انداز جمهوری اسلامی برای شهر تهران ارتباطات بین المللی به عنوان پایتخت آمده و هم مصوبات مجلس و اسناد بین المللی لحاظ شده است، شهرداری باید لایحه‌ای بیاورد تا همه ابعاد این فعالیت دیده شود.

احمد مسجد جامعی تاکید کرد: ارتباطات بین المللی ساختاری می‌خواهد، این نیاز به شفافیت دارد که بدانیم چقدر هزینه شده است.

محمود میرلوحی گفت: مدیریت شهری و دولت محلی بخصوص در کشورهای توسعه یافته سهم و نقش دارد و دولت‌ها به حداقل وظایف می‌پردازند.اگر یک کار درستی شروع شده نباید دوباره به عقب برگردیم و در شرایطی که تجاربی ایجاد شده است.

در نهایت یک فوریت این طرح با ۱۶ موافق به تصویب رسید.
 

کد خبر 5197140 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: مجمع شهرداران آسیایی شهرداری تهران شورای شهر تهران شهرداری تهران ویروس کرونا شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه سازمان تامین اجتماعی واکسن کرونا بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده قضایی محسن حاجی میرزایی ستاد ملی مقابله با کرونا آیت الله سید ابراهیم رئیسی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روز زمین پاک نحوه مشارکت و حمایت مشارکت و حمایت شورای شهر تهران شهرداری تهران ارائه لایحه بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مسئول دبیرخانه شهر اسلامی گفت: به‌منظور بهره‌مندی از حکمت‌های پنهان و آشکار شهر اسلامی، به‌ویژه معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی و سبک زندگی اسلامی، پس از یک دوره رکود با مطالعات جامع و کاربردی، دبیرخانه شهر اسلامی در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

علی‌محمد ظهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان شهری است که از دیرباز از فرهنگ و تمدنی کهن و ریشه‌دار برخوردار بوده است و این شهر همواره بر تارک افتخارات جلوه‌گری کرده است، تا جایی که نقطه اوج آن را می‌توان در ظهور مکتب حکمت، هنر و معماری و شهرسازی در اصفهان دانست.

وی افزود: به‌منظور پاسداشت این پیشینه گهربار و بهره‌مندی از حکمت‌های پنهان و آشکار شهر اسلامی، به‌ویژه معماری و شهرسازی اسلامی و ایرانی و سبک زندگی اسلامی، پس از یک دوره رکود با مطالعات جامع و کاربردی، دبیرخانه شهر اسلامی مجدد در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان راه‌اندازی شد.

مسئول دبیرخانه شهر اسلامی گفت: دبیرخانه شهر اسلامی حدود ۱۵ سال پیش با توجه به سخنان مقام معظم رهبری درباره ضرورت اسلامی شدن شهرها و اینکه اصفهان می‌تواند مصداق و معنا کننده شهر اسلامی در کل جهان اسلام باشد، شکل گرفت.

ظهرابی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت تمام دستگاه‌های مدیریتی فرهنگی و نخبگان صاحب‌نظر، پیوست برنامه‌های شهر اسلامی را تدوین و در ترویج اصول و فرهنگ شهرنشینی ایرانی-اسلامی از طریق بهره‌مندی از مطالعات گذشته وبا برنامه‌ریزی به اقدامات عملیاتی و اجرایی بپردازیم.

کد خبر 747723

دیگر خبرها

  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • اختصاص بودجه ۱۵۱ هزار میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی تهران
  • تورم نیروی انسانی در شهرداری جزو معضلات شهرداری‌هاست
  • انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان القوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر«طوفان االقوافی»/اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • نحوه مشارکت مردم اسلامشهر در بازسازی عتبات عالیات اطلاع رسانی شود