Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مجلس کویت در دوره گذشته (پانزدهم) تنها یک نماینده زن داشت، اما در شانزدهمین دوره انتخابات آن که ۱۵ آذر سال گذشته برگزار شد، نتایج شگفت انگیزی در آن رقم خورد و عدم راهیابی تنها زن عضو مجلس از جمله این شگفتی‌ها بود.  

این برای نخستین بار بود که هیچ‌یک از زنان داوطلب نتوانستند به نهاد قانونگذاری کویت راه یابند و مجلس این کشور نماینده زن نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این انتخابات ۳۲۴ نفر از جمله ۲۹ زن از ۵ حوزه انتخابیه برای کسب ۵۰ کرسی مجلس رقابت کردند. نیروهای مخالف دولت در انتخابات این دوره نیز مانند دوره پیشین که در  ۲۰۱۶ برگزار شد، حضور گسترده و پررنگ داشتند.  

بر اساس قانون انتخابات کویت، انتخابات مجلس این کشور در پنج حوزه انتخابیه برگزار می‌شود که انتخابات شانزدهمین دوره در حوزه پنجم به میان دوره‌ای کشیده شد.  

هر حوزه ۱۰ کرسی در مجلس دارد و اعضای کابینه شامل نخست وزیر هم اعضای غیر منتخب مجلس هستند، اما نباید تعدادشان از یک سوم نمایندگان مجلس بیشتر شود. 

کویت تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که مجلس برگزیده دارد و زنان نیز از سال ۲۰۰۹ اجازه شرکت در انتخابات دارند، آن‌ها هم می‌توانند نامزد انتخابات شوند و هم به نامزدهای نمایندگی رای دهند. 

اداره امور انتخابات کویت دیروز (شنبه) پایان مهلت نامنویسی از نامزدها در حوزه انتخابیه پنجم را اعلام کرد و افزود: برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس در این حوزه انتخابیه ۳۵ نفر از جمله ۲ زن نام‌نویسی کردند.  

در این پیوند، سرهنگ «صلاح الشطی» مدیر کل امور حقوقی وزارت کشور کویت گفت: برای انتخابات میان دوره‌ای در حوزه پنجم که ۲۲ ماه می‌ (اول خرداد) برگزار خواهد شد، ۳۵ داوطلب از جمله ۲ زن برای رقابت جهت کسب یک کرسی باقی مانده در این حوزه انتخابیه، ثبت نام کرده‌اند.   

وی اضافه کرد: برای بررسی صلاحیت نامزدها کمیته‌ای تشکیل شده است و گزارش نهایی خود را ظرف چند روز آینده به وزیر کشور ارائه می‌کند.  

مدیر کل حقوقی وزارت کشور کویت افزود: داوطلبنان ثبت نام شده که قصد انصراف داشته باشند، تا هفت روز قبل از روز برگزاری انتخابات مهلت دارند با مراجعه به ایستگاه پلیس «العدان» انصراف خود را اعلام کنند.  

نام‌نویسی در داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس کویت در حوزه انتخابیه پنجم از پنجشنبه هفته گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده بود.  مجلس کویت ۵۰ کرسی دارد و شانزدهمین دوره انتخابات آن  ۱۵ آذر سال گذشته برگزار شد که در نتیجه آن ۶۰ درصد کرسی‌ها تغییر کرد و ۳۱  نماینده برای نخستین بار به مجلس راه یافتند. 

انتخابات این دوره غافلگیر کننده بود و نمایندگان حامی و نزدیک به دولت نتوانستند، موفقیتی در کسب آرا شهروندان داشته باشند و سرانجام تن به شکستی سخت دادند. با اعلام نتایج، محرز شد که  ۲۲ نماینده کنونی از ورود به مجلس بازمانده‌اند و دولت نیز ناچار به استعفا شد. 

در این میان ۵ نماینده شیعه نیز به مجلس ملی کویت راه یافته‌اند که نشان دهنده کاهش شدید کرسی‌های آنان در مقایسه با دوره قبل است. «جنبش مشروطه اسلامی» (حدس) به عنوان شاخه سیاسی گروه «اخوان المسلمینم در کویت هم  ۳ کرسی به دست آورد ضمن اینکه سلفی‌های این کشور نیز ۴ کرسی کسب کردند. 

شگفتی دیگر این انتخابات آن بود که تنها زن عضو مجلس ملی کویت از راهیابی به مجلس بازماند تا برای نخستین بار مجلس این کشور نماینده زن نداشته باشد. اکنون با توجه به اینکه ۲ زن در حوزه انتخابیه مجلس ثبت نام کرده‌اند باید منتظر ماند که آن‌ها می‌توانند تنها کرسی خود را بار دیگر به دست آورند و در نهاد قانونگذاری کویت نماینده داشته باشند.   

مجلس ملی کویت افزون بر قانونگذاری، مسوولیت نظارت بر عملکرد دولت را نیز بر عهده دارد، با وجود این تصمیم‌گیری نهایی در مسائل مهم بر عهده امیر است و وی می‌تواند مجلس را هم منحل کند. 

برچسب‌ها شیعه آسیای غربی انتخابات پارلمانی کویت شورای همکاری خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیعه آسیای غربی انتخابات پارلمانی شیعه آسیای غربی انتخابات پارلمانی کویت شورای همکاری خلیج فارس اخبار کنکور انتخابات میان دوره ای حوزه انتخابیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۰۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس در بازدید از روند ضبط این مناظره‌های تلویزیونی گفت: در راستای عدالت رسانه‌ای برای نامزد‌هایی که به دور دوم انتخابات مجلس رسیده اند، فرصت یکسان و رایگان برای معرفی در رادیو و تلویزیون این مرکز فراهم شده است.
آقای پهلوانیان افزود: بر این اساس برای هر کدام از نامزد‌ها یک برنامه به مدت ۲۰ دقیقه و برای هر حوزه سه مناظره با مدت زمان ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه ضبط و در زمان تبلیغات از صدا و سیمای مرکز فارس پخش می‌شود.
آقای قزل سفلی رئیس ستاد انتخابات فارس هم در بازدید از روند ضبط مناظره‌های نامزد‌های مجلس شورای اسلامی گفت: از ۱۸ کرسی سهم استان فارس در مجلس شورای اسلامی، ۲ کرسی مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و یک کرسی مربوط به حوزه انتخابیه مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد به دور دوم انتخابات رسیده است.
وی با بیان اینکه نامزد‌ها بر اساس قانون می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی برخوردار شوند، افزود: در استان فارس در دو بخش تبلیغات محیطی بیش از ۷۰ سالن اجتماعات برای سخنرانی، بیش از هزار و ۵۰۰ تابلو تبلیغاتی و بیش از ۳۵ هزار متر مربع مکان برای نصب پوستر و بنر تبلیغاتی در نظر گرفته شده است. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی




دیگر خبرها

  • رقابت ۹۰ نفر برای ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /خبر ستاد انتخابات درباره تعرفه ها
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس
  • ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس آغاز شد
  • آغاز ضبط مناظره‌های تلویزیونی در صدا و سیمای مرکز فارس
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی