Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضارضایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مبارزه با آفات سن در این اراضی حداقل نیاز به 28 میلیارد ریال اعتبار دارد و تاکنون هیچ اعتباری برای اجرای این برنامه در اختیار این سازمان قرار نگرفت.
 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به این که در برخی از گندمزار های استان جمعیت سن به حدی رسید که نیاز به سمپاشی و مبارزه سریع دارد و خواهان تامین این میزان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران  استان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد : هر گونه تاخیر در تامین اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با آفات سن در دیمزارهای استان خراسان شمالی، باعث تحمیل هزینه مازاد و گسترش این آفات در سایر اراضی سالم می شود.
رضایی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن مبارزه موثر با آفات سن مادر باید قبل از تبدیل به پوره صورت گیرد، چرا که در صورت تشکیل پوره، این آفات سطح بیشتری از اراضی را  فرا می گیرند که در این صورت اجرای برنامه مبارزه باید با هزینه بیشتری انجام شود.
رضایی گفت: اگر در دیمزار های رها شده سمپاشی نشوند سن ها به راحتی در گندمزار ها تغذیه و تخم گذاری می کنند و جمعیت " پوره سن "  چندین برابر جمعیت فعلی تکثر خواهد شد  به گونه ای که احتمال ماندگاری این آفات برای سنوات آینده  در مزارع نیز وجود دارد.
 وی زمان در اختیار برای اجرای طرح مبارزه با سن مادر را در گندمزارهای استان خراسان شمالی حداکثر تا نیمه خردادماه اعلام کرد و اظهارداشت: هر گونه تاخیر در مبارزه می تواند این آفات را در سال آینده نیز همراه مزارع کشاورزی با سطح وسیع تری از همه گیری انتقال دهد.
سن غلات با نام علمی" Eurygaster integriceps" از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود و اگر از هر صد دانه گندم ۵ دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.
 براساس آمار رسمی اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی بارندگی در این خطه شمالشرق کشور در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 54 درصد کاهش یافت و این کاهش بارندگی باعث بروز تنش آبی در بیش از 38 هزار هکتار از اراضی دیمزاری غلات شامل گندم و جو شد که 20 هزار هکتار از این اراضی به دلیل ناامیدی کشاورزان به باردهی مجدد، رها سازی شد.
استان خراسان شمالی 344 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم و جو آبی و دیم قرار گرفت که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی را دیمزارهای گندم و جو تشکیل می هند و  تاکنون در پنج هزار هکتار از گندمزارهای مناطق گرم این استان با هدف مبارزه با سن مادری غلات توسط خود بهره برداران مبارزه شیمیایی شد که پیش بیینی می شود تا سطح مبارزه علیه سن مادری با ۱۵ هزار هکتار برسد.
در سال گذشته در سطح ۲۰ هزار و ۷۰۷ هکتار از مزارع استان با سن غلات مبارزه شیمیایی انجام شد.
این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد 

برچسب‌ها نان و غلات بجنورد گندم روز مبارزه با خشکسالی اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نان و غلات بجنورد گندم نان و غلات بجنورد گندم روز مبارزه با خشکسالی اراضی کشاورزی خراسان شمالی اخبار کنکور استان خراسان شمالی هزار هکتار گندم و جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۳۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل

رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، پارسال بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.

او تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی گفت: پارسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.

او اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران