Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@14:26:09 GMT

گازکشی به گنجنامه در حریم قانونی یا ...؟!

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۰۳۷۵۵

گازکشی به گنجنامه در حریم قانونی یا ...؟!

خبرگزاری فارس - همدان: این روزها پروژه گازکشی به منطقه نمونه گردشگری گنجنامه از سوی شرکت گاز استان همدان در حال انجام است که این امر موجب انتقاداتی از سوی برخی فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها شده است.

منتقدان معتقدند برخلاف گفته مسوولان ذیربط حریم لوله‌کشی از جاده گنجنامه که باید ۹ متر باشد رعایت نشده و گازکشی با این وضعیت مغایر با اصول پدافند غیرعامل است و می‌تواند در آینده شرایط بروز بحران و احیانا فاجعه انفجار را رقم بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جعفری: برای گازکشی به گنجنامه مجوزی از محیط زیست صادر نشده است

به گفته محسن جعفری بسطامی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان همدان برای این کار مطالعات محیط زیستی انجام نشده و مجوزی از سوی محیط زیست صادر نشده است.

بر همین اساس مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: گازرسانی به حریم الوند مشکلی ندارد و این گازکشی تا منطقه نمونه گردشگری است که دولت موظف به انجام آن است.

علی مالمیر با بیان اینکه اجرای پروژه از نظر میراث فرهنگی منعی ندارد خاطرنشان کرد: گازکشی تامین زیرساخت منطقه نمونه گردشگری است که تامین آن جزو وظایف دولت است.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه تخریبی نداشته و لوله‌ها از بین باغات و کوه نیست افزود: با توجه به اینکه گازکشی از کنار جاده است نیاز به مطالعات زیست محیطی ندارد.

فیاض: پروژه گازکشی به گنجنامه نیازی به مطالعات زیست‌محیطی ندارد

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز گفت: پروژه گازکشی به گنجنامه نیازی به مطالعات زیست‌محیطی ندارد زیرا تخریبی صورت نخواهد گرفت و لوله‌ها از کنار جاده عبور می‌کند.

عبدالله فیاض با بیان اینکه در گازکشی این مسیر از لوله‌های اتیلن استفاده می‌شود بیان کرد: اگر گازکشی خارج از حریم بود، نیاز به مجوز زیست محیطی داشت اما این پروژه وارد حریم نشده و از کنار جاده عبور می‌کند.

سلماسی: راهداری مجوز این گازکشی را صادر کرده/ زمان مجوز منقضی شده است

عضو شورای شهر همدان نیز در این خصوص عنوان کرده است باغ‌داران منطقه گنجنامه تصور می‌کنند با انجام لوله‌کشی گاز در این منطقه به باغ‌های آن‌ها نیز گاز تعلق می‌گیرد، در حالی‌که طبق قانون گاز فقط به تأسیسات گردشگری تعلق می‌گیرد.

رضوان سلماسی گفته؛ منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب و فاضلاب اعلام کرده‌اند با گازکشی در این منطقه مشکلی ندارند و این اتفاق به میراث فرهنگی و محیط زیست نیز مربوط نمی‌شود، بلکه راهداری مجوز این گازکشی را صادر کرده که مجوز آن نیز به لحاظ زمانی منقضی شده است.

وی ادامه داده؛ در آن مجوز آمده از لوله به قطر سه اینچ استفاده شود و از آکس جاده ۹ متر و از لبه خیابان یک متر فاصله گرفته شود. با این اتفاق در برخی جاها که این فاصله رعایت نمی‌شود، شانه خاکی جاده از بین خواهد رفت و در صورت ترانشه‌زدن، محیط زیست منطقه و حیات گونه‌های جانوری و جوی آب موجود از بین خواهد رفت.

این عضو شورای شهر تأکید کرده، سال گذشته شهرداری بودجه زیادی صرف پیاده‌روسازی در این منطقه کرد و با تخریب آن، دوباره باید از بودجه مردم صرف پیاده‌روسازی کند!

 

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست منطقه نمونه گردشگری همدان زیست محیطی محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۳۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند

ایسنا/مازندران مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اجرای پروژه آبرسانی در مجتمع شهدای هزار جریب شهرستان گلوگاه، گفت: با اتمام این طرح، ۲۵۰۰ نفر از روستائیان از نعمت آب شرب کافی و پایدار بهره مند می‌شوند.

 بهزاد برارزاده امروز در بازدید از این مجتمع شهدای هزار جریب شهرستان گلوگاه اظهار کرد: اجرای ۸۶۰۰متر خط انتقال در اقطار ۲۰۰،۱۶۰ و ۹۰ میلی متری، احداث سه باب مخزن ذخیره در مجموع به ظرفیت ۳۰۰ متر مکعب و تجهیز و راه اندازی سه باب ایستگاه پمپاژ از جمله عملیات پیش‌بینی شده در قرارداد جاری این پروژه است.
وی، از پیشرفت ۶۰ درصدی قرارداد این طرح خبر داد و افزود: تا کنون یک حلقه چاه با آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه حفر، پنج هزار متر لوله گذاری خط انتقال و ۱۱۰۰ متر لوله گذاری شبکه توزیع روستای دهی انجام و عملیات احداث مخزن ذخیره ۱۰۰ متر مکعبی آغاز شده است.
مدیرعامل آبفامازندران مبلغ اولیه قرارداد اجرای این طرح را ۱۸۳ میلیارد ریال و اعتبار هزینه شده تا کنون را ۱۵۲ میلیارد ریال دانست و گفت: درمجموع برای این مجتمع ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی می‌شود.
برارزاده جمعیت برخوردار این طرح را ۲۵۰۰ نفر دانست و خاطرنشان کرد: ۱۰ روستا تحت پوشش این مجتمع قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای هزار میلیارد تومان پروژه در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت
  • ۲۵۰۰ نفر از پروژه آبرسانی روستایی مجتمع شهدای هزار جریب گلوگاه بهره‌مند می‌شوند
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در ۱۴۰۲
  • دریافت مجوز شهرک صنعتی زرند بعد از ۱۷ سال
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند