Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌گو با  خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به وضعیت مهاجرت نخبگان در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی نتوانیم بستر پژوهش و اشتغال نخبگانمان را در کشور در را فراهم کنیم این افراد جذب کشور‌های دیگر می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جذابیت‌های کشور‌های خارجی برای نخبگان ما صوری است، تاکید کرد: فضایی که کشور‌های غربی برای جذب نخبگان ما فراهم می‌کنند در خیلی از موارد فرینده است و دانشجویان ما پس از مهاجرت مشاهده می‌کنند تصوراتشان با آنچه که عنوان شده بسیار تفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نتیجه روی برگشتن به کشورم ندارند.

مهندس افشار که از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف است، یادآور شد: من خودم از دانشگاهی فارغ التحصیل شدم که متاسفانه خیلی از فارغ التحصیلان و یا حتی دانشجویان در حین تحصیل تصمیم به مهاجرت می‌گیرند و حتی بسیاری از هم دوره ای‌های من کشور را ترک کرده و به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

افشار همچنین با بیان اینکه به هیچ عنوان دنبال مهاجرت به کشوری خارجی نبودم، خاطر نشان کرد: دروان قبل موضوع ادامه تحصیل در خارج از کشور رایج بود و این بستر و زمینه برای همه دانشجویان دانشگاه شریف وجود داشت، ولی دانشجویانی بودند که به کشورشان فکر میکردند و خدمات شایانی برای پیشرفت در بخش‌های مختلف نمودند.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی یادآور شد: متاسفانه در دوران شاهنشاهی فضای سیاسی و فرهنگی دانشجویان را برای مهاجرت به کشور‌های دیگر سوق می‌دادند تا دانشجویان را از روحیه انقلابی که برای رژیم مزاحمت ایجاد میکردند دور کنند و این تفکر همچان نیز وجود دارد.

وی در خصوص راهکار پیشگیری از خروج نخبگان از کشور نیز گفت: باید بتوانیم نخبگان را در دوران قبل و بعد از دانشگاه شناسایی کنیم و نباید رسیدگی نخبگان را صرفا به دوران دانشگاه خلاصه کنیم. همچنان ما در دوران مدارس استعداد‌های زیادی دارم، اما نکته مهم این است که بتوانیم در نظام آموزش پرورش و آموزش عالی این نخبگان را شناسایی و بستر لازم برای بالندگی آن‌ها را فراهم کنیم.

افشار در پایان تاکید کرد: تشکیل شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و نظایر آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی زمینه جذب نخبه ما باشد و لی کافی نیست، اما باید قبول کنیم کشور ما دچار مشکلاتی است اگر نخبه به این فکر کند که وظیفه‌ای دارد باید بماند و به رسالت خود انجام بدهد و این به هویت ملی و فضای فرهنگی کشور برمیگردد. همچنان که در دوران دفاع مقدس این این فضا وجود داشت و عده‌ای از جان خود برای حفظ کشور مایه گذاشتند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی مهاجرت نخبگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۵۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور

 در آیین سی‌وپنجمین جشنواره ملی امتنان که به مناسبت فرارسیدن روز کار و کارگر برگزار شد از کارگران نمونه و نخبه، گروه‌های کارگری و واحد‌های نمونه صنعتی کشور قدر دانی شد. 

در این مراسم که وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و برخی مقامات کشوری نیز حضور داشتند، از جناب آقای رضا بهاالدینی، برگزیده تسهیلات بنیاد ملی نخبگان و از کارکنان شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر به عنوان کارگر نمونه و نخبه کشوری و تنها نماینده استان کرمان، تجلیل و لوح تقدیر و تندیس توسط رییس جمهور به ایشان اهدا شد.
 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • رویداد ملی مساله محور «شروع» در دانشگاه کردستان آغاز شد
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • نخبگان و کارآفرینان خارجی جذب مرکز رشد و سرای نوآوری می‌شوند
  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • فرید مرجایی، تحلیل گر مسائل آمریکا و مقیم این کشور: جنبش دانشجویی سپهر غالب بر فضای سیاسی آمریکا را به چالش کشید/ شبکه های اجتماعی امپراطوری رسانه ای را زیر سوال بردند/ تظاهرات دانشجویی خط قرمز انتقاد از اسرائیل را شکسته است
  • به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • نشریات دانشجویی روایتگر صادق جنبش‌های دانشگاه‌های غربی از وضعیت غزه باشند
  • دستگیری عامل انتشار محتوای نامتعارف در فضای مجازی در رشت