Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، بررسی آمار روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که موج چهارم همه گیری کرونا در مازندران با طی کردن یک هفته کامل مسیر کاهشی ، از نقطه پیک سقوط کرده است و در صورت تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که موج چهارم شیوع کرونا در مازندران روز شنبه ۲۸ فروردین با رسیدن آمار مجموع بیماران بستری کرونایی در بیمارستان ها به یکهزار و ۶۴۴ بیمار به نقطه پیک رسید و از روز بعد کاهشی شد که همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور میانگین طی یک هفته گذشته روزانه ۲ درصد از آمار بیماران بستری در بیمارستان های استان کم شد .

مسئولان بهداشت و درمان مازندران بر این اعتقادند که کنترل و روند کاهشی موج چهارم که با ورود کرونای انگلیسی در استان شروع شد ، بر خلاف موج های دیگر از شتاب بیشتری دارد ، همان گونه که رسیدن به نقطه پیک هم در یک سوم دوره زمانی موج های قبلی رخ داد.

کرونای انگلیسی ۲۴ اسفند سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر به مازندران رسید و در کمتر از سه هفته سبب شکل گیری موج چهارم در این استان شد ولی بر خلاف موج های دیگر تنها با گذشته سه هفته به نقطه  پیک رسید و سپس روند کاهشی به خود گرفت.

موج نخست کرونا در مازندران پس از حدود ۶ هفته به نقطه پیک رسیده بود. دوره رسیدن به پیک در موج دوم حدود ۹ هفته بود. موج سوم هم حدود ۱۰ هفته زمان برد تا به نقطه پیک برسد.

کارشناسان بهداشت و درمان قدرت بالای سرایت کرونای انگلیسی را علت کوتاه شدن موج چهارم می دانند و بر این اعتقادند که همین قدرت بالا در صورت بازگشت جامعه به عادی انگاری می تواند تمامی مراکز درمانی و مسئولان و مردم را با غافلگیری مواجه کند.

پیش دستی در بیماریابی 

گذشته از ماهیت کرونای انگلیسی که سبب شد تا موج چهارم کرونا در مازندران زودتر به نقطه پیک برسد ، به اعتقاد مسئولان وزارت بهداشت پیش دستی ستاد مقابله با کرونای مازندران برای بیمار یابی و تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان برای انجام تست گسترده از افراد مشکوک سبب شد تا شیوع کرونای انگلیسی در مازندران مهار شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته با حضور در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران از مجموعه مدیران ستاد و مسئولان بهداشت و درمان استان به همین خاطر تقدیر کرده بود.

دکتر سیما سادات لاری گفته بود که مازندران توانست با پیش دستی در شناسایی بموقع بیماران و انجام تست فوری برای آنان در کنار رهگیری هفت نفر از افراد مرتبط با هر بیمار ، ویروس کرونای انگلیسی را زودهنگام مهار کند.

بر اساس تازه ترین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون یکهزار و ۴۱۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد یکهزار و ۱۴۲ نفر مربوط به بیمارستان های تحت پوشش دانشکاه علوم پزشکی مازندران است و ۲۷۲ نفر نیز در بیمارستاهای زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل شهرستان بابل را با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت زیر پوشش دارد و بقیه ۲۱ شهرستان مازندران هم زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند.

گزارش امروز دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۴ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های استان بستری شدند و ظرف همین مدت نیز تعداد ۳۳۰ نفر بیماران بستری پس از بهبودی نسبی ترخیص شدند تا درمانشان در منزل ادامه دهند.

همچنین بر اساس این گزارش ، از مجموع بیماران کوویدی بستری شده ، تعداد ۲۷۴ نفر نیز با علائم حاد تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

کرونای هندی بدتر از انگلیسی

در حالی آمارهای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های استان سریع تر از موج های قبلی روند کاهشی را طی می کنند ، مسئولان ارشد و متولیان بهداشت و درمان استان نسبت به بازگشت امواج بعدی همه گیری ویروس کرونا و این بار با احتمال ورود کرونای هندی هشدار می دهند.

روز گذشته استاندار مازندران در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان درباره احتمال شروع موج جدید کرونا در استان هشدار داد و خواستار تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برخورد جدی با متخلفان کرونایی شد.

احمد حسین زادگان با ابراز نگرانی نسبت به شناسایی و شیوع ویروس جهش یافته هندی در جهان ، گفت:ویروس جهش یافته کرونای هندی از ویروس های دیگر کرونا خطرناک تر است و باید سخت گیری بیشتری نسبت به اعمال محدودیت های کرونایی  صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در مازندران اجرای مصوبات ستاد کرونا را الزامی دانست و بر برخود قاطع با افرادی که از اجرای مصوبات سرپیچی و به آن بی توجهی می کنند تاکید کرد و گفت: بارعایت دقیق پروتکل ها، زمان پیک بعدی بیماری به تاخیر می افتد و این کمک شایانی به کادر درمان است که در این فاصله استراحت کرده و توانشان را بازیابند.

پیشتر نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از میزان رعایت پروتکل های بهداشتی طی موج چهارم همه گیری کرونا در مازندران انتقاد کرد و گفت : میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی تا حدی بسیاری کاهش یافته است که با شیوه کنترل پاندمی همخوانی ندارد.

دکتر عباس موسوی خستگی مردم از تحمل ۱۴ماهه همه گیری ویروس کرونا و اثرگذاری بر زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان را قابل درک دانست و افزود : اما باید توجه داشت که همه‌گیری ویروس کرونا بحرانی جهانی است و تنها راه کنونی برای مدیریت ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد.

وی بویژه از کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرهای قرمز کرونایی انتقاد کرد و گفت : در برخی از مناطق رعایت پروتکل ها به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

این سطح از هشدارها نشان می دهد که بازگشت موج های بعدی همه گیری ویروس کرونا تا زمان واکسیناسیون همگانی چندان دور از ذهن نیست و ضروری است جامعه نسبت به این هشدارها مسئولیت پذیر و هوشیار باشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا فاصله اجتماعی کووید-19 پروتکلهای بهداشتی مازندران کرونای انگلیسی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فاصله اجتماعی کووید 19 ویروس کرونا فاصله اجتماعی کووید 19 پروتکلهای بهداشتی مازندران کرونای انگلیسی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت پروتکل های بهداشتی بیمارستان های استان همه گیری ویروس کرونا کرونا در مازندران رعایت پروتکل ها بیمارستان ها کرونای انگلیسی بهداشت و درمان نشان می دهد نقطه پیک موج چهارم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۰۶۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا

آژانس دارویی اتحادیه اروپا به‌روزرسانی واکسن‌های کرونا را به منظور هدف قرار دادن سویه JN.۱ توصیه کرده است.

به گزارش ایسنا، سویه JN.۱ با خانواده سویه XBB که توسط واکسن های به روز شده قبلی هدف قرار گرفته بود، متفاوت است و اکنون موارد ابتلا به آن در جهان از انواع XBB پیشی گرفته است.

بنابر اعلام مرکز اطلاع رسانی آژانس دارویی اتحادیه اروپا، شواهد نشان می‌دهد هدف قرار دادن سویه JN.۱ به حفظ اثربخشی واکسن ها با ادامه تکامل سارس-کوو-۲ کمک می‌کند.

ویروس کرونا هنوز هم ماهانه باعث مرگ هزاران نفر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کرونا در جهان؛ جدیدترین سویه‌های در گردش در ماه‌های اخیر

این آژانس می‌گوید می‌خواهد با سازندگان واکسن ملاقات کند و درباره چگونگی ساخت نسخه‌های جدید این واکسن برای برنامه واکسیناسیون امسال مشورت نماید.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ جمعه ۵ مه ۲۰۲۳ به‌ طور رسمی پایان وضعیت اضطراری کووید ۱۹ در جهان را اعلام کرد. این سازمان در ژانویه ۲۰۲۰، شیوع ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی اعلام کرده بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حال خوب پدر و مادرها با اقدام خوب وزارت بهداشت
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • ۲۰ شرکت حمل و نقل کالا در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان