Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سعید الیاسی، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دامدارانی که تاکنون نسبت به تمدید پروانه‌های چرای دام اقدام نکردند تا مرداد امسال وقت دارند که با مراجعه به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها نسبت به تمدید پروانه چرای دام اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: دامداران با ارائه کدملی و شماره شناسنامه و پرداخت عوارض، اعتبار پروانه چرای دام را تمدید کرده سپس اقدام به تهیه و انعقاد طرح مرتعداری تلفیقی کنند.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: در غیر این صورت پروانه چرا از درجه اعتبار ساقط شده و عرصه به عنوان مرتع بلامعارض (بدون دامدار) در اختیار اداره کل منابع طبیعی خواهد بود تا مطابق قوانین و دستورالعمل‌ها نسبت به احاله مدیریت مرتع به سایر افراد واجد شرایط اقدام کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، الیاسی عنوان کرد: این اداره کل بر اساس رسالت سازمانی موظف به اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها بوده و در صورتیکه بهره بردار مرتع به آن‌ها آشنایی نداشته باشد ممکن است باعث از بین رفتن و ابطال امتیازات قائل شده قبلی برای او شود.

الیاسی اضافه کرد: یکی از این موارد، تمدید نکردن سالیانه کارت پروانه چرا بوده که در نهایت ابطال کارت و سلب امکان دامداری در مرتع را به همراه دارد و در صورتیکه وارد کردن دام توسط دامدار به مرتع او به عنوان متخلف شناسایی و از طریق نیروی انتظامی به مراجع قضایی (دادگستری) معرفی می‌شود.

او ادامه داد: در چند دهه اخیر یکی از مهمترین اقدامات سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، برنامه ریزی در خصوص اجرای طرح‌های مرتعداری است؛ طرح مرتعداری در واقع کتابچه ایی است که درآن همه فعالیت‌های مربوط به حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری بهینه از مراتع در قالب برنامه زمانی و مکانی معین و نیز پیش بینی حجم عملیات و برآورد هزینه و درآمد، تهیه و پس از تایید سازمان به تصویب و در نهایت به مجریان طرح مرتعداری واگذار می‌شود.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: مجری طرح مرتعداری در واقع همان دامدار دارای پروانه چرا است که پس از تهیه کتابچه طرح مرتعداری تلفیقی و تصویب آن در کمیته فنی اداره کل، باید کارت پروانه چرا را بازگرداند و مجوز طرح مرتعداری را در قالب سند محضری اخذ کرده و مفاد آن را به اجرا درآورد.

الیاسی ادامه داد: با توجه به ابلاغ آخرین اصلاحیه شیوه نامه فنی اجرایی بهره برداری از مراتع کشور در بهمن ماه سال گذشته، مرتعدارانی که تاکنون اقدام به تهیه طرح مرتعداری نکردند تنها تا یازدهم مرداد امسال فرصت دارند تا نسبت به تهیه و احاله مدیریت طرح مرتع‌داری مراتع خود اقدام کنند.

او اضافه کرد: در غیر این صورت پروانه چرای دام آن‌ها باطل و مرتع بلامعارض شناخته شده و اراضی ملی و مرتعی روستای آن‌ها به سایر دامداران و یا عشایر واجد شرایط که در استان حضور دارند واگذار می‌شود.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان ضرورت پاسداری از مراتع گفت: رعایت ظرفیت مرتع، اجرای طرح‌های بهبود و اصلاح مراتع، اجرای طرح‌های مدیریت چرا و کنترل کوچ نمونه‌هایی از حراست مراتع به شمار می‌رود.

الیاسی افزود: یکی از مولفه‌های مهم در رعایت ظرفیت مرتع، داشتن پروانه چرای دام برای هر دامدار است که در واقع مجوزی است موقتی که با در نظرگرفتن ظرفیت چرای مرتع و میزان تولید علوفه مرتعی، تعداد واحد دامی در یک فصل چرا به نام مرتعدار برای تعلیف دام صادر و تا زمانی اعتبار دارد.

او بیان کرد: مراتـع به عنـوان یکـی از غنی تریـن و مهمتریـن منابـع کشـور و بستر‌های اصلی در توسعه پایدار دارای مجموعه‌ای از کارکرد‌ها نظیر تامین علوفه مورد نیاز دام، تولید گیاهان خوراکی، دارویی و صنعتی، فعالیت‌های تفریحی و تفرجی است بنابراین لزوم حفظ و حراست از آن دو چندان به نظر می‌رسد.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: عوارض تمدید پروانه چرا، سالیانه از طرف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور تعیین می‌شود که رقم آن بسیار ناچیزی بوده و با هزینه کرد آن در اجرای طرح‌های اصلاحی و احیایی دوباره عواید و منافع آن به مرتعدار باز می‌گردد.
انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چرای دام منابع طبیعی و آبخیزداری پروانه چرای دام اجرای طرح تمدید پروانه طرح مرتعداری پروانه چرا طرح مرتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا پایان وقت روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ خبر داد.

به کزارش میزان، سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پیرو انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته (دفترچه شماره ۲) آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ و اطلاعیه‌های اصلاح آن به تاریخ‌های ۰۲ و ۱۴۰۳/۰۲/۰۵، ضمن اعلام اصلاحات جدید مربوط به دفترچه راهنمای انتخاب رشته، به اطلاع داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در این آزمون می‌رساند برای فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آن دسته از داوطلبانی که تا این تاریخ (۱۴۰۳/۰۲/۰۸) برای انتخاب رشته اقدام نکرده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده است که بتوانند تا پایان روز دوشنبه به‌تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۱۰نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند؛ بنابراین داوطلبان باید در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی و مندرجات اطلاعیه‌های فوق و این اطلاعیه، به درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان مراجعه و نسبت به ثبت کدرشته‌محل‌های انتخابی در آزمون مذکور اقدام کنند.

در ضمن آن دسته از داوطلبانی که قبلاً نسبت به انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی اقدام کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل تا تاریخ فوق، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • تمدید دوباره مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳
  • مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تا دهم اردیبهشت تمدید شد
  • مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار دوم تمدید شد
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ دوباره تمدید شد
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها