Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالحسن صمد نژاد در سومین جلسه ستاد پیشگیری و اطفا حریق منابع طبیعی فارس با تاکید بر اهمیت پیشگیری از حریق‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان در بهار تابستان پیش رو گفت: اقدامات و تدابیر مهمی برای پیشگیری از وقوع حریق در مناطق تحت مدیریت در نظر گرفته شده و بسیاری از این اقدامات نیز در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت اطفای حریق منابع طبیعی در سطح استان گفت: در حال حاضر طرح مقابله با حریق در اراضی ملی در سه فاز قبل، حین و بعد از آتش سوزی طراحی و تدوین شده است و مراحل چاپ این طرح جامع برای نخستین بار در کشور نیز در حال انجام است و می‌تواند منبع خوب و جامعی در حوزه آتش سوزی در کشور به حساب آید.

صمد نژاد با اشاره به شروع فصل گرما، کاهش بارندگی و پوشش گیاهی خشک در عرصه‌های منابع طبیعی افزود: بر اساس اقدامات صورت گرفته، مراتع فارس به سه بلوک بحرانی، نیمه بحرانی و کم خطر تقسیم و در این راستا نیز نقشه راه‌های دسترسی به مناطق صعب العبور و ارتفاعات به تفکیک شهرستان‌ها برای کل استان تهیه و استخراج شده تا در صورت وقوع حریق مسیر دسترسی به خط آتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد.

او در ادامه با بیان اینکه هریک از ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها مکلف به اخذ تعهد نامه از بهره برداران و دامداران جهت حفاظت از مراتع اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تصریح کرد: برای حفاظت صحیح از منابع طبیعی و پیشگیری از وقوع حریق‌های احتمالی در عرصه‌ها چاره‌ای جز مشارکت گرفتن از مردم، گروه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیست.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود از اجرای دستورالعمل صدور بیمه نامه بی نام برای نیرو‌های عملیاتی اطفا حریق عرصه‌های طبیعی استان خبر داد و افزود: افرادی که در شرایط وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام به اطفای حریق می‌کنند لازم است ضمن استفاده از امکانات و تجهیزات لازم از حداقل پوشش حمایتی و پشتوانه لازم بیمه‌ای برخوردار شوند.

او همچنین با تاکید بر تشکیل گروه‌های امداد طبیعت در فضای مجازی در تمامی شهرستان‌ها خواستار انجام فعالیت‌های گسترده جهت پیشگیری و مقابله با حریق از سوی تشکل‌های مردمی و علاقه‌مندان به طبیعت شد.

او گفت: عمده‌ترین علت وقوع آتش سوزی‌ها عوامل انسانی بویژه گردشگران، چوپانان و بهره برداران است که گاهی موجب ایجاد حریق‌های گسترده و آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت شده‌اند.

صمد نژاد در ادامه از گردشگران طبیعت دوست استان خواست در زمان ورود به تفرج گاه‌ها و مکان‌های تفریحی از روشن کردن آتش جلوگیری کرده ودر صورت ضرورت قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان کامل حاصل نمایند چراکه گاهی یک زغال نیمه افروخته ممکن است باعث ایجاد حریقی گسترده در عرصه‌ها شده و صدمات جبران ناپذیری را به طبیعت وارد کند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی فارس طرح مقابله با حریق منابع طبیعی عرصه ها آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد

ایسنا/مازندران رئیس کل دادگستری مازندران از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد.

 عباس پوریانی امروز در گفت‌و با خبرنگاران افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضایی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.
وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.
پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضایی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی،  قاطع و بازدارنده خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش حفاظتی اطفای حریق در شاهرود اجرا شد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی