Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@02:51:40 GMT

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف مواد تضعیف‌کننده سیستم ایمنی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۲۰۹۰

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف مواد تضعیف‌کننده سیستم ایمنی

ایسنا/خوزستان رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مواد غذایی پرنمک، شیرین و پر چرب، زمینه‌ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا و کبد چرب می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید - ۱۹ را افزایش می‌دهد.

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیستم ایمنی مهمترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اظهار کرد: تقویت سیستم ایمنی و پرهیز از عوامل تضعیف‌کننده خصوصا در ماه مبارک رمضان باید مدنظر قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود پس حتما وعده‌های سحری، افطار و در صورت تمایل شام باید مصرف شوند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف زیاد قند و نمک و چربی، سیستم ایمنی شما را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. 

صاحبدل افزود: مواد غذایی پرنمک، شیرین و پرچرب، زمینه‌ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا و کبد چرب می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید - ۱۹ را افزایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم بیشتر توجه کنیم؛ در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا باید از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به توصیه‌های کلیدی در راستای کاهش مصرف مواد غذایی تضعیف‌کننده سیستم ایمنی در روزه‌داری، گفت: در تمام وعده‌ها از مواد غذایی کم‌چرب، کم‌نمک و با قند کمتر استفاده کنید.

وی افزود: به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند یا شربت‌ها و عرقیات سنتی کم‌شیرین در فاصله بین شام تا سحر استفاده کنید.

صاحبدل گفت: مصرف سس مایونز را محدود کنید؛ سالاد خود را با چاشنی‌هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر میل کنید و تا جایی که ممکن است ماست، شیر و پنیر کم‌چرب مصرف کنید.

وی افزود: از مصرف فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند در ماه مبارک رمضان پرهیز کنید.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی، چیپس، انواع پفک و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکوییت و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

وی با توصیه به استفاده از روش‌های بخارپز یا آبپز کردن به جای سرخ کردن در تهیه غذا گفت: در صورت تمایل به سرخ کردن، مواد غذایی را با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید.

صاحبدل تصریح کرد: نمکدان را از سفره‌های خود حذف کنید و از چاشنی‌های دیگر برای مزه‌دار شدن غذا استفاده کنید. کل نمک مصرفی روزانه باید کمتر از ۵ گرم یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری باشد؛ این مقدار شامل نمکی که به طور طبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود.

وی افزود: برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها، به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده کنید. برای پخت غذا نیز بهتر است از روغن‌های مخصوص پخت و پز مثل روغن آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا استفاده شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: از خرید و مصرف روغن‌هایی که به صورت سنتی تهیه می‌شوند مثل روغن‌های کنجد که با روش پرس سرد در معرض دید افراد تهیه می‌شود، خودداری کنید و در صورت تمایل به مصرف روغن کنجد، از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید.

وی افزود: توصیه می‌شود مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز را محدود کرده و به جای آن، با استفاده از ماست، آبلیمو و کمی روغن زیتون، سس سالاد تهیه کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان بهداشت تغذيه ماه رمضان ابتلا به کرونا استفاده کنید سیستم ایمنی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۲۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در بین مواد غذایی، گزینه‌های سالم و مفیدی وجود دارند که می‌توانند به مبارزه با خطرات بیماری قلبی و سایر بیماری های رایج در بین مردان کمک کنند.

مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید کد خبر 848313 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم تغذیه

دیگر خبرها

  • معدوم شدن بیش از ۲ تن مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد در تاکستان
  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است