Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@17:48:16 GMT

اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و تسریع مکانیسم‌های انتخاباتی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۴۲۰۵

اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و تسریع مکانیسم‌های انتخاباتی

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادهای مسوول در برگزاری انتخابات

*رئیس ستاد انتخابات کشور: انتخابات ۲۸ خرداد ماه قطعا در موعد مقرر برگزار می شود

«جمال عرف» رئیس ستاد انتخابات کشور در مصاحبه‌ای درباره برخی گمانه زنی ها مبنی بر به تعویق افتادن انتخابات ۲۸ خردادماه گفت: با توجه به روند قانونی زمان بندی انتخابات که طبق قانون و با نظر مشترک ارکان اجرا و نظارت انتخابات، مورد توافق قرار گرفته است، کار انتخابات طبق برنامه پیش می رود و اخذ رأی در روز مقرر انجام می شود. در مقاطع مختلف دوران پس از انقلاب اسلامی هم تحت هیچ شرایطی انتخابات به تعویق نیفتاده است. در این مرحله نیز، قطعا انتخابات به تعویق نمی افتد و در ۲۸ خرداد ماه برگزار می شود. دولت و وزارت کشور هیچ برنامه ای برای تعویق انتخابات ندارند و ما این را به صراحت اعلام می کنیم.

*سخنگوی شورای نگهبان: اگر احزاب فعال شوند، بخشی از فرایند بررسی صلاحیت به خود احزاب واگذار می‌شود

«عباسعلی کدخدایی» رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا که به مناسبت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به صورت مجازی برگزار شد،گفت: بسیاری از جوامع مکانیزم نظارتی آنها در درون احزاب آنها تعریف می‌شود و اگر احزاب در داخل کشور فعال شوند شاید بگوییم شورای نگهبان تا این اندازه ورود نکند و بخشی از فرایند بررسی صلاحیت به خود احزاب واگذار شود.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا این شورا حداقل صلاحیت‌ها را برای نامزدها احراز می‌کند و چرا باید اختلاف میان نامزدها اینقدر زیاد باشد، اظهار داشت: تأیید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان نسبی است؛ شورای نگهبان بر اساس وظیفه‌ای که برعهده دارد انجام وظیفه می‌کند و ممکن است که خطا هم کرده باشد و معصوم نیست اما طبق مر قانون عمل کرده و می‌کند و باید دقت کرد که بررسی شرایط به شکل صحیحی انجام شود.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره ساز و کار تعیین صلاحیت‌ها در شورای نگهبان و ادعای برخی درباره اعمال نفوذ در بررسی صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان هم مانند نهادها و اصناف دیگر است مثلاً پزشک قلابی که دستگیر می‌شود یا کسی که خود را نماینده نهادی معرفی می‌کند در حالی که در آن نهاد مسئولیتی ندارد و بازداشت می‌شود، به همین دلیل افرادی که کلاهبردار هستند و ادعای تأیید صلاحیت با رشوه را دارند با پیگیری‌ها و کشف این موارد، آنها به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

* رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها: انتخابات در ۲۴ شهر به صورت الکترونیکی برگزار می شود

« سیدحمیدرضا کاظمی» رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از موافقت هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با برگزاری انتخابات الکترونیک در ۲۴ شهر خبر داد.

از احزاب اصولگرا چه خبر؟

*شورای ائتلاف اصولگرایان و انتخاب سخنگو

در جلسه یکشنبه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب «امیر ابراهیم رسولی» به اتفاق آرا به عنوان سخنگوی شورای ائتلاف انتخاب شد. رسولی پس از آغاز به کار مجلس یازدهم به عنوان مشاور رئیس مجلس و مدیرکل هیئت رئیسه مجلس منصوب شد. پیش از این و در انتخابات مجلس یازدهم، محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بود.

*دیدار رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با جمعی از علمای قم

«غلامعلی حداد عادل» درسفر به قم با برخی علما و روحانیون درباره آخرین وضعیت انتخابات ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب پس از این دیدارها با تاکید بر نقش برجسته روحانیت در ادوار مختلف به خصوص شرایط امروز کشور اظهار امیدواری کرد تا ائتلاف نیروهای انقلاب در زمان مناسب بهترین گزینه را جهت حضور در انتخابات معرفی کند.

آخرین اخبار از احزاب اصلاح‌طلب

*سخنگوی جبهه اصلاحات ایران: منتخب مجمع ملی به عنوان نامزدهای نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شود

«آذر منصوری» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران درباره مکانیزم اصلاح طلبان برای رسیدن به گزینه نهایی ریاست جمهوری گفت: بنای ما این است که به شکل ایجابی در معرفی کاندیداهای خود تلاش کنیم و علیه هیچ یک از کاندیدای منتسب به جریان اصلاحات صحبت نکنیم تا زمانی که با سازوکاری که تعریف شده به کاندیداهای نهایی جبهه اصلاحات برسیم تا در نهایت از میان این کاندیدای معرفی شده حمایت صورت گیرد تا هر یک از این کاندیداها مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، به عنوان کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان معرفی شود.

وی افزود: در جلسه امروز سازوکار عینی برای رسیدن به کاندیدای اجماعی را به تصویب رساندیم. بر اساس این مصوبه قرار شد تا ۱۱ اردیبهشت اعضا پیشنهادات خود را در رابطه با  کاندیدای مورد حمایت خود به دبیرخانه جبهه اصلاحات ارائه کنند. قرار شد در جلسه مورخ  ۱۲ اردیبهشت ماه از میان کاندیدایی که نامشان به دبیرخانه رسیده است،‌ افرادی که از سوی حداقل ۱۰ نفر از اعضای مجمع ملی پیشنهاد شدند، مورد رای گیری قرار گیرند و کسانی که حائز یک سوم ‌آرا  باشند در جلسات بعدی  مجمع ملی که در فاصله روزهای دوشنبه ۱۳ اردیبهشت تا ۱۸ اردیبشهت برگزار می‌شود، رای گیری صورت گرفته شود.

منصوری گفت: کسانی که در نهایت حائز دو سوم آرای اعضای مجمع ملی شدند، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه  به عنوان نامزدهای نهایی معرفی جبهه اصلاحات معرفی می‌شوند.

*دبیرکل حزب اراده ملت : در انتخابات پیش‌رو با جریان اصلاحات هماهنگ هستیم

«احمد حکیمی‌پور» دبیرکل حزب اراده ملت در مصاحبه‌ای با اشاره به موضع حزب اراده ملت برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در این انتخابات کاندیدای حزبی نداریم اما اگر جریان اصلاح‌طلب به یک کاندیدای واحد اصلاح‌طلب برسد ما هم حمایت می‌کنیم. اما اگر چنین نشد از میان کاندیداهای موجود و تاییدشده چنانچه کاندیدایی ویژگی‌های مدنظر ما به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب را داشت از وی حمایت می‌کنیم.

حکیمی‌پور با بیان اینکه در انتخابات شورای شهر همسو با جریان اصلاحات خواهیم بود، اظهار کرد: در این انتخابات آنجایی که امکان بستن لیست با احزاب همسوی اصلاح‌طلب باشد این کار را می‌کنیم اما در شهرهای کوچک که ممکن است این شرایط فراهم نباشد از کاندیداهایمان می‌خواهیم تا در رقابت‌ها وارد شوند و برای رای‌آوری تلاش کنند.

دبیرکل حزب اراده ملت با اشاره به نحوه حضور این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب در انتخابات شورای شهر تهران نیز گفت: در تهران هم جمعی از اعضای حزب ثبت‌نام کردند که در اینجا هم طبق برنامه و با مجموعه‌ اصلاح‌طلبان حرکت می‌کنیم و با آنها هماهنگ هستیم.

*دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی: به نامزد نیابتی معتقد نیستم

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در نشست مجازی حزب ندای ایرانیان گفت: من چندان به نامزد نیابتی معتقد نیستم و باید دید چه کسی می تواند برای شرایط کشور بهتر باشد از وی حمایت کنیم اگر از درون اصلاحات فردی بود که بهتر است اما من عیبی در استفاده از نیروهای برای اداره کشور در جهت توسعه نمی بینم اما تاکنون چنین بحثی در حزب مطرح نشده و در جبهه اصلاحات در پی نامزد واحد هستیم.

برچسب‌ها حزب کارگزاران سازندگی ایران شورای نگهبان اصولگرایان ستاد انتخابات کشور اصلاح طلبان پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حزب کارگزاران سازندگی ایران شورای نگهبان اصولگرایان حزب کارگزاران سازندگی ایران شورای نگهبان اصولگرایان ستاد انتخابات کشور اصلاح طلبان اخبار کنکور شورای ائتلاف نیروهای انقلاب انتخابات ریاست جمهوری حزب اراده ملت برگزار می شود شورای نگهبان جبهه اصلاحات سخنگوی شورای اصلاح طلبان جریان اصلاح دبیرکل حزب اصلاح طلب صلاحیت ها مجمع ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۴۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت صبح شنبه در ستاد انتخابات خراسان جنوبی اظهار کرد: در دور اول نماینده سه حوزه انتخابیه خراسان جنوبی مشخص شدند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اما در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف کار به دور دوم کشیده شد که دو هفته دیگر برگزار می‌شود.

قناعت ادامه داد: انتظار بر این است که همان حساسیت‌ها و پیگیری‌های دور اول در دور دوم نیز وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تنور انتخابات در دور دوم باید با مناظرات و برنامه‌های تبلیغاتی گرم بوده ولی از چالش‌های بیهوده پرهیز شود، گفت: همه دستگاه‌ها چون دور اول برای برگزاری یک انتخابات باشکوه پای کار باشند.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سیلاب در زیرکوه و خوسف و درمیان و برخی نقاط بیرجند داشته‌ایم که اگر به زیرساخت‌ها آسیب وارد کرده باید پای کار بهبود آن باشیم تا در روز انتخابات مشکلی به وجود نیاید.

قناعت ادامه داد: نیاز است که در روز انتخابات پیش بینی هواشناسی را نیز مد نظر داشته باشیم و با توجه به وضعیت جوی تدابیر لازم را مدنظر داشته باشیم.

وی افزود: حوزه رسانه و صدا و سیما نیز همچون گذشته انعکاس‌های خوبی در حوزه انتخابات داشته و تنور انتخابات را گرم نگه دارند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: انتظار بر این است که از همان ثانیه‌های شروع انتخابات همه دستگاه‌های مرتبط و شعب آنلاین باشند.

قناعت اظهار کرد: نباید با این استدلال که انتخابات تنها در یک حوزه انتخابیه برگزار می‌شود کار را سهل بگیریم بلکه نیاز است همه دستگاه‌ها پای کار باشند.

وی یادآور شد: در دور اول انتخابات در خراسان جنوبی مشکل امنیتی نداشتیم و انتظار است در دور دوم نیز آمادگی‌های اطلاعاتی و امنیتی لازم وجود داشته باشد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: امیدواریم و تلاش می‌کنیم انتخابات در فضایی آرام و گرم و با یک رقابت سالم و با حضور باشکوه مردم برگزار شود.

کد خبر 6089553

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ضبط مناظره‌های انتخاباتی در صدا و سیمای اصفهان
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • توصیه های انتخاباتی استاندار/تنور انتخابات را گرم نگه داریم
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!