Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@03:38:10 GMT

بازرگانی خارجی و اصطلاحات مهم آن

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۵۴۱۱

بازرگانی خارجی و اصطلاحات مهم آن

بازرگانی سامانه ای است که تاثیر مستقیم بر کسب و کار و اقتصاد یک کشور می گذارد. این نوع تجارت، کل سامانه اقتصاد است که محیط تجارت را تشکیل می دهد.

بازرگانی سامانه ای است که تاثیر مستقیم بر کسب و کار و اقتصاد یک کشور می گذارد. این نوع تجارت، کل سامانه اقتصاد است که محیط تجارت را تشکیل می دهد. سامانه این حوزه، شامل سامانه های سیاسی، فرهنگی، قانونی، اقتصادی و فرهنگی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که این سامانه را به عنوان دومین جزو کسب و کار می شناسند، اهمیت ویژه آن در انتقال کالا و عملکردها و مؤسسات را نمی توان نادیده گرفت. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم کمی بیشتر به اصطلاحات بازرگانی بپردازیم.

 

آشنایی با بازرگانی خارجی

میل و نیاز به تبادل کالا از بدو پیدایش بشریت وجود داشته است. انسان ها نیازهای خود را با مبادله کالا به کالا رفع می کردند تا اینکه به سطحی از تمدن رسیدند که پول در خرید و فروش جایگاه خود را پیدا کرد. اگر بازرگانی را داد ستد کالا معرفی کنیم، با دو نوع داد و ستد مواجهیم:

معاملات داخلی معاملات خارجی بازرگانی داخلی

تمام داد و ستدهایی که داخل مرزهای کشوری انجام می شود را بازرگانی داخلی گویند. البته نوعی فعالیت اقتصادی نیز وجود دارد که تنها بین کشورهای منطقه صورت می گیرد.

بازرگانی خارجی

تمام داد و ستدهای خارجی مربوط به بازرگانی خارجی می شود. در این مبحث، با کلماتی مانند مذاکره، انواع صورت های پرداخت، داد و ستد، حمل و نقل، بازاریابی، اسناد داد و ستد و غیره مواجه می شوید؛ که در ادامه به بررسی چند مورد از مهمترین اصطلاحات این حوزه خواهیم پرداخت:

گواهی بیمه چیست؟

در هنگام ارسال کالا، باید بیمه نامه ای برای آن صادر شود تا اگر احیانا اتفاقی برای کالا افتاد، ارسال کننده بتواند خسارت خود را از شرکت حمل و نقل بگیرد. گواهی بیمه سندی است که نشانگر میزان ارزش کالا است. این سند توسط شرکت های بیمه که در داخل یا خارج از کشور قرار دارند صادر می شود. این برگه قابلیت انتقال ندارد.

مانیفست به چه معنی است؟

مانیفست نیز از دیگر اصطلاحات رایج بازرگانی است که گاه افراد آن را با بارنامه اشتباه می گیرند. کلیه بارهایی که توسط وسیله نقلیه حمل می شود را مانیفست گویند. این بارها معمولا متعلق به یک نفر نیست و با وسایلی مانند کامیون، قطار، هواپیما و کشتی حمل می شوند. در مانیفیست باید اطلاعاتی مانند فرستنده، گیرنده، سند حمل، ویژگی کالا و سایر اطلاعات دیگر وارد شود.

استریپ

Strip آن مرحله ای ارسال است که کالا به مقصد رسیده و حال باید توسط کامیون به انبار یا گیرنده منتقل شود. اگر منظور انتقال کالا به کانتینر باشد این استافینگ است که نیاز به حضور گیرنده ندارد اما در استریپ گیرنده باید حاضر باشد.

کارنه تیر

کارنه تیر اصطلاحی مربوط به حمل و نقل زمینی کالا از کشوری به کشور دیگر است. اگر کامیونی از آلمان به سمت ایران حرکت کند، در مسیر باید از کشورهای دیگری نیز عبور کند، با داشتن کارنه تیر، تمامی تشریفات گمرکی حذف شده و کامیون به راحتی بدون این تشریفات به ایران می رسد.

 

اینکوترمز

اینکوترمز را شاید بتوان مهمترین اصطلاح معاملات خارجی دانست. Incoterms مخفف سه کلمه International Commercial Terms بوده و مفهوم آن واژگان بین المللی بازرگانی است. حالت های مختلف رسیدن کالا به خریدار را اینکوترمز گویند. در هر یک از این حالت ها هزینه ها و مسئولیت هایی برای گیرنده و فرستنده در نظر گرفته شده است. تدوین اینکوترمز بر عهده اتاق بازرگانی بین المللی بوده و هر 10 سال یک بار ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود.

گروه های مربوط به اینکوترمز

برای اینکوترمز چهار گروه مختلف در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:

گروه E واگذاری کالا در محل تعیین شده توسط فروشنده گروه F در این گروه مبلغی برای تحویل کالا در مبدا در نظر گرفته نمی شود گروه D تحویل کالا در مقصد گروه C در این گروه، فروشنده مبلغ کرایه حمل کالا را بر عهده می گیرد چه مباحثی در مکاتبات داد و ستد خارجی مطرح می شوند؟

اگر قصد فعالیت در این زمینه را دارید، باید زیر شاخه های آن نیز بشناسید برخی از مباحث به شرح زیر اند:

اعتبارات اسنادی مدیریت توزیع در بازارهای مصرفی با تاکید بر بازار خارج مهارت های داد و ستد بین المللی فنون مذاکره تجارت بین المللی امور گمرکی و ترخیص کالا و اسناد گمرکی حق العمل کاری گمرک انتخاب بازارهای بین المللی و شیوه نفوذ در آن

جمع بندی

بازرگانی شاخه ای از علم اقتصاد است که شامل دو نوع خارجی و داخلی می شود. اگر کالایی داخل مرزهای کشوری جا به جا شود، این ارسال و دریافت، شامل واردات و صادرات داخلی می شود؛ اما اگر کالا از کشور توسط کامیون، هواپیما، کشتی یا قطار خارج شود، این نوع داد و ستد در حیطه تجارت خارجی قرار می گیرد. برای ورود به دنیای تجارت باید با اصطلاحات آن آشنا باشید، برای مثال، در تجارت خارجی اصطلاحی به نام مانیفست یا اینکوترمز وجود دارد که در متن مفصلا به شرح آن ها پرداخته ایم. دانستن این اصطلاحات، باعث می شود که شما بازرگانی موفق باشید. اگر در امر معاملات نیاز به کسب اطلاعات بیشتری دارید، پیشنهاد می کنیم سری به سایت رادکامرشیال زده و مقالات موجود در این سایت را مطالعه نمایید. همچنین شما می توانید با کمک گروه رادکامرشیال به انجام امور تجاری یا گمرکی بپردازید. چنانچه نیاز به حل مسائل گمرکی و ترخیص کالا دارید، تنها کافیست با مراجعه به سایت radcommercialgroup.com با شماره های موجود در سایت تماس گرفته و یا از طریق ایمیل مکاتبه نمایید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازرگانی خارجی بین المللی داد و ستد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۵۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری مهر آمارهای منتشرشده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست ۲۰۲۴ به یک میلیارد و ۳۶۴ میلیون دلار رسیده است.

مبادلات تجاری دو کشور در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۶ درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار کالا بین دو کشور مبادله شده بود.

افت مبادلات تجاری دو کشور در این دوره مربوط به افت واردات ترکیه از ایران بوده است. ترکیه در ماه‌های ژانویه تا مارس سال میلادی گذشته، ۹۳۴ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود؛ این رقم با افت ۴۱ درصدی در سه‌ماهه نخست امسال به ۵۴۷ میلیون دلار رسیده است.

در عین حال صادرات ترکیه به ایران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۸۱۷ میلیون دلار رسیده است. ترکیه در سه‌ماهه نخست سال قبل، ۷۰۱ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

براساس این گزارش، مبادلات تجاری ایران با این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار رسیده بود. ترکیه در این سال ۳ میلیارد و ۳۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر و ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

کد خبر 6093986 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • اصفهانِ زیبا ظرفیت بالایی برای گردشگری و تجارت دارد
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • ۲۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از فعالیت کارت‌های بازرگانی در کردستان بازگردانده شد
  • گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت است
  • ۳۵۶ مورد کارت بازرگانی جدید در کردستان صادر شده است
  • ریل ذوب آهن اصفهان پشتیبان توسعه تجارت کشور با جهان