Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، صباغ اظهار داشت: برای ایمیدرو نه تنها کلیه فرآیندها در زنجیره فولاد از اکتشاف گرفته تا تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و فولاد از اهمیت برخوردار است، بلکه تولید پایین دست و حتی تامین نیاز ایران خودرو هم مهم است.

وی افزود: ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای، کل زنجیره را می‌بیند و می‌داند زمانی که فولاد در انتهای زنجیره به صورت شفاف در بورس کالا تعیین قیمت می‌شود، باید بتواند منافع و شفافیت را به سایر بخش‌ها هم منتقل کند؛ این موضوع سبب خواهد شد ایران در حد کلاس دهمین فولادساز دنیا بالا بیاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت‌گذاری دستوری و عدم شفافیت در سایر بخش‌های زنجیره به معنای کاهش کلاس کاری ایران به عنوان دهمین فولادساز برتر دنیاست؛ از این رو ایمیدرو به عنوان یک سازمان دولتی که تمام منابع مالی فروش آن به خزانه وارد می‌شود، نمی‌تواند منافع مردم را نادیده بگیرد.

صباغ اظهار داشت: ساختار باید به گونه‌ای طراحی شود که امکان رقابت در همه بخش‌ها وجود داشته باشد و در فضای شفافی قیمت‌ها کشف شود. از سوی دیگر متقاضیان خرید و همینطور فروشندگان فرصت برابر برای شرکت در مزایده‌ها را داشته باشند. 

ساختار رقابتی در راه بازار کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی 

وی با تاکید بر این نکته که ایمیدرو به دنبال ایجاد و تقویت یک ساختار رقابتی است، گفت: حتما در بازه‌های بعدی وارد بحث کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نیز خواهیم شد تا نهایتا کلیه زنجیره فولاد ایران به سمت شفافیت از طریق مکانیسم بورس کالا و خروج دولت از فرآیند قیمت‌گذاری حرکت نماید.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو ادامه داد: اکنون که تاحدودی فضای فولاد باز شده و دستورالعمل‌ها کمتر شده است، باید تلاش کرد ساختار فولاد به کمک رسانه‌ها اصلاح شود و فواید آن قطعا هم نصیب فولادسازان خواهد شد و هم سنگ آهنی‌ها و کل زنجیره از آن منتفع می‌شوند.

سیاست‌گذاری واحد در کل زنجیره فولاد

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فولاد بهتر است به صورت کارشناسی مسائل مطرح شود و در این راستا اگر فولاد که در انتهای زنجیره قرار دارد براساس رقابت کشف قیمت می‌شود و قیمت آن ضریبی از نرخ‌های جهانی است باید اجازه داد فرآلیاژی ها، تامین‌کنندگان انرژی و مواد اولیه هم طبق استانداردی بالا بیایند. باید اجازه داد کل زنجیره با یک سیاست‌گذاری واحد و آن هم سیاست رقابت مدیریت شود.

صباغ تاکید می‌کند که یا باید رقابت را پذیرفت یا بر قیمت‌گذاری تاکید کرد و اگر سیاست قیمت‌گذاری مطرح است در این صورت مفهوم کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا زیر سوال می‌رود که این رویکرد مورد تایید فعالان زنجیره نیست و ساختار رقابت که به توسعه کل زنجیره کمک می‌کند باید در اولویت قرار گیرد. 

مبنای قیمت سنگ آهن در بورس کالا

وی درباره مبنای قیمت سنگ آهن عرضه‌شده در بورس کالا نیز گفت: قیمت سنگ آهن بر مبنای نرخ‌های هفته قبل ضربدر نوسانات قیمت فولاد طی هفته تعیین می‌شود. هفته قبل بهای فولاد در بورس کالا افزایشی بود و در نتیجه نرخ سنگ آهن هم بر همان مبنا صعودی بود. اگر در معاملات هر هفته، سنگ آهن عرضه شده خریداری نداشته باشد، در این صورت برای عرضه‌های آتی در هفته‌های بعد ۵ درصد تعدیل خواهد شد تا زمانی که معامله آن انجام شود و بنابراین گاهی اوقات برای اصلاح نرخ‌ها نیاز است که خریداران از طریق ثبت نکردن تقاضا و نخریدن، اصلاح قیمت دهند.

صباغ به این موضوع نیز تاکید کرد که در معاملات سنگ آهن دلالان حذف شده‌اند و تنها خریداران واقعی امکان خرید دارند و ایمیدرو حواسش به تولید واحدها بوده و این موضوع را مدیریت می‌کند.

پربیننده ترین سود سهام عدالت به‌زودی واریز می‌شود احتمال به تعویق افتادن جلسه سران قوا درباره بورس / بانک مرکزی نظارت بیشتری بر نرخ‌های سود بین بانکی داشته باشد سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش (۵اردیبهشت ۱۴۰۰) / کابوسی که تمامی ندارد! گزارش بورس چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ حمایت از بورس سیاست همیشگی دولت است / ضرورت تلاش مداوم برای ممانعت از رکود بازار سرمایه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا بورس کالا قیمت گذاری کل زنجیره سنگ آهن بخش ها نرخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه را تعیین کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز_ یکشنبه ۹ اردیبهشت _صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (ایرادات شورای نگهبان) با اصلاح مواد ۱۶ الی ۱۸ این طرح به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده ۱۶- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۰) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به‌شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۰- موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مطابق موعد ذکر شده در تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان است.

تبصره ۱- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان موظف است امکان استعلام برخط میزان مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع بندهای (۱) و (۲) ماده (۴۶) این قانون را با لحاظ معافیت‌های موضوع ماده (۴۷) این قانون، حسب مورد برای دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.

پس از موعد فوق، کلیه اشخاص غیرتجاری مکلفند در صورتی که عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌های موضوع این تبصره، مشمول مالیات باشد، مالیات مذکور را همزمان با انتقال، حسب مورد از طریق دفاتر اسناد رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با رعایت مفاد تبصره (۴) ماده (۴۹) این قانون به‌صورت علیالحساب پرداخت نمایند. در محاسبه مالیات علی الحساب، عایدی حاصل از انتقال هر دارایی به صورت مجزا لحاظ می‌شود. در صورت عدم پرداخت مالیات موضوع این تبصره، اشخاص فوق مجاز به انتقال دارایی‌های مذکور نیستند.

تبصره ۲- سه سال پس از استقرار بستر اجرایی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظفند با همکاری سازمان، حساب یا حساب‌های امانی را به‌منظور فراهم کردن امکان پرداخت ثمن معامله و نیز وصول وجوه مرتبط با معامله از قبیل عوارض و مالیات متعلق از مبلغ واریزی به حساب مذکور به‌صورت سامانه‌ای و حسب مورد همزمان با ثبت سند یا تعویض شماره انتظامی (پلاک) ایجاد نمایند. استفاده از این حساب‌ها به‌منظور انجام معامله برای متعاملین الزامی نیست و منوط به درخواست متعاملین است.

تبصره ۳- آیین‏‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف یک سال پس از استقرار بستر اجرایی، توسط سازمان با همکاری فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه می‏‌شود و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۱۷- یک ماده به‌عنوان ماده (۵۱) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق می‌شود:

«ماده ۵۱- «اقاله یا فسخ معاملات قطعی» دارایی‌های موضوع ماده (۴۶) این قانون، تا پایان اسفند سال بعد از انجام معامله و به طور کلی «ابطال معامله بر اساس آرای قطعی مراجع قضائی» به عنوان معامله جدید تلقی نخواهد شد و صورتحساب‌های الکترونیکی معامله مذکور باطل می‏‌شود. در موارد فوق سازمان موظف است پس از بررسی مجدد شرایط اعطای معافیت موضوع ماده (۴۷) این قانون، نسبت به محاسبه مجدد مالیات موضوع تبصره (۱) ماده (۱۶ مکرر) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اقدام نماید.

ماده ۱۸- حذف شد.»

کد خبر 748642

دیگر خبرها

  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید