Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@17:22:13 GMT

سرفه و تب ممکن است نشانه کرونا نباشد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۷۳۹۴

سرفه و تب ممکن است نشانه کرونا نباشد

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه انگلیسی دیلی اکسپرس در گزارشی اعلام کرد سرفه و تب ممکن است ارتباطی با کرونا نداشته باشد؛ بلکه نشانه بیماری دیگری باشد.

ویروس کرونا توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است و مردم به شکل پیش فرض، در صورت داشتن تب یا سرفه تصور می‌کنند به کرونا مبتلا شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با به اشتراک گذاشتن علائم کرونا، شماری از افرادی که از بیماری عفونی دیگری رنج می‌برند، افزایش یافته است.

دکتر «Padmasayee Papineni» مشاور بیماری‌های عفونی در بیمارستان ایلینگ (Ealing Hospital) انگلیس در این خصوص می‌گوید: زمانی که مردم در طول یک همه گیری سرفه می‌کنند، با سرویس سلامت همگانی (NHS) تماس گرفته و بجای آنکه بگویند سل دارند، می‌گویند که علائم بیماری شان مرتبط با کروناست. بیشتر موارد سل، سل ریوی است که ریه‌های فرد را تحث تأثیر قرار می‌دهد و نشانه‌ها رایج در این مورد، سرفه، تب، از دست دادن وزن و تعرق شبانه است.

این پزشک بیماری‌های عفونی همچنین می‌گوید تأخیر در مراجعه بیماران، یکی از موارد فاجعه بار است. اکنون تعداد بیشتر و بیشتری از بیماران در حال نشان دادن علائم این بیماری منتشر شده اند؛ سل بر چندین ناحیه از بدن تأثیر می‌گذارد.

او در ادامه می‌افزاید: اگر بیماری افراد به زودی تشخیص داده شود و یا اگر در مرحله‌ای که عفونت افراد نهفته است، تشخیص صورت گیرد، آن‌ها می‌توانند درمان شوند.

بر پایه این گزارش، بیمارستان ایلینگ در حال همکاری داده‌ای با مرکز سل سازمان بهداشت جهانی است. هم اکنون تحقیقاتی در حال انجام است تا مشخص شود آیا ارتباطی میان سل و کرونا در جریان است یا خیر.

این پزشک همچنین به تأثیرات بلند مدت بر عملکرد ریه افراد پس از ابتلا به کرونا مانند «سرفه‌های ممتد» و «تنگی نفس» اشاره می‌کند.

برای افرادی که به سل دچار می‌شوند، این احتمال وجود دارد که عملکرد ریه خود را از دست بدهند.

این پزشک انگلیسی گفت: ما می‌خواهیم افرادی که به سل فعال دچار می‌شوند را بتوانیم بیماری شان را تشخیص داده و آن‌ها را درمان کنیم تا بتوانند به زندگی شان ادامه دهند؛ بدون آنکه از عوارض بلند مدت بیماری رنج ببرند.

سل چیست؟

سرویس سلامت همگانی انگلیس می‌گوید سل (TB) یک عفونت باکترایی است که از طریق قطرات بسیار ریز سرفه و یا عطسه فرد مبتلا منتشر می‌شود.‌ این بیماری معمولا ریه‌ها را درگیر می‌کند اما می‌تواند شکم، غدد، استخوان‌ها و سیستم عصبی فرد را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

علائم سل عبارتند از سرفه مداومی که بیش از سه هفته به طول بینجامد و معمولا خلطی را سبب می‌شود که ممکن است خونین باشد. از دیگر نشانه‌های سل می‌توان به کاهش وزن، عرق کردن شبانه، درجه حرارت بالا، خستگی و کوفتگی، از دست دادن اشتها و وز وز در گردن اشاره کرد.

عفونت مسری این بیماری معمولا از طریق مواجهه طولانی مدت با فردی که بیمار است، حاصل می‌شود. در بسیاری از افراد سالم، سیستم ایمنی بدن باکتری‌ها را از بین می‌برد و هیچ علائمی را سبب نمی‌شود.

هر چند برای دیگر افراد سیستم ایمنی باکتری را از بین نمی‌برد اما می‌تواند مانع گسترش آن در داخل بدن افراد شود. این مورد به «سل نهفته» که هیچ علائمی ندارد و برای افراد دیگر نیز مسری نیست، شناخته می‌شود.

طبق اعلام سرویس سلامت همگانی انگلیس، سل نهفته می‌تواند در صورتی که بدن شما ضعیف شود، به مرور زمان به بیماری سل فعال بدل شود.

سل فعال می‌تواند با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک در طول شش ماه درمان شود؛ البته برخی انواع سل به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، بنابراین نیاز است تا دارو‌های متفاوتی آزمایش شوند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس ویروس کرونا دیلی اکسپرس بیماری سل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۷۳۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه بروز علایم مسمومیت با الکل‌های حاوی متانول زمانبر است، گفت: مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شاهین شادنیا، درباره افزایش موارد مسمومیت با الکل‌های سمی، اظهار کرد: اغلب موارد، مسمومیت‌هایی هستند که به بهانه تفریح، اقدام به مصرف مشروبات دست ساز و سمی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما تولید و واردات مشروبات الکلی ممنوع است، افزود: الکل‌هایی که به صورت دست‌ساز تولید و یا قاچاق وارد کشور می‌شوند زمینه‌ساز بروز مسمومیت‌های خطرناک می‌شوند.

شادنیا گفت: ماده اصلی در مشروبات الکلی «اتانول» است که در مقدار و مصرف مشخص معمولاً باعث بروز مسمومیت‌های جدی در افراد نمی‌شوند.

رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم با تاکید بر اینکه مصرف الکل اتیلیک یا اتانول در اغلب موارد سمیت جدی و خطر مرگ و میر برای افراد ندارد، اضافه کرد: صرفاً مصرف بیش از حد این مشروبات الکلی می‌تواند خطرناک باشد.

وی با بیان این موضوع که مشروبات الکلی که به صورت قاچاق وارد کشور و یا به صورت غیرمجاز تهیه می‌شوند خطرات جدی برای مصرف کننده به همراه دارند، ادامه داد: معمولاً افراد سودجو در مراحل ساخت این مواد از الکل‌های حاوی متانول و یا سایر الکل‌های سمی استفاده می‌کنند و همین موضوع زمینه‌ساز بروز مسمومیت شده است.

شادنیا با بیان اینکه به طور کلی مصرف بیشتر از حد مشروبات الکلی حاوی اتانول (الکل اتیلیک) با نشانه‌هایی همراه است، گفت: اختلال تعادل، ناهماهنگی بین فعالیت‌های عضلانی و مغزی، پرخاشگری، خواب آلودگی و یا افت قندخون از نشانه‌های مصرف این مشروبات الکلی است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال مصرف مشروبات الکلی حاوی اتانول و به محض بالا رفتن سطح آن در خون، علایم مسمومیت سریع ایجاد می‌شود، گفت: در مورد الکل‌های سمی و غیر استاندارد مشکل اینجا است که این مواد سمی در فاز اولیه بعد از مصرف نشانه یا علامت خاصی ندارند و وقتی این مواد سمی وارد بدن می‌شوند، شروع به متابولیزه شدن می‌کنند و سپس باعث بروز علایم مسمومیت می‌شوند.

شادنیا با بیان اینکه ایجاد علایم مسمومیت با متانول زمانبر است، افزود: عمده بیماران بین ۱۲ ساعت و یا حتی در مواردی تا ۷۲ ساعت بعد از مصرف این الکل‌های سمی دچار نشانه‌های مسمومیت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی سمی با درجاتی از اختلال بینایی همراه است، عنوان کرد: افراد به دنبال مصرف اینگونه از مشروبات، معمولاً بعد از چند ساعت به یکباره دچار تاری و یا سیاهی دید می‌شوند. نشانه‌هایی مثل برفکی شدن دید و یا مگس پران و متاسفانه در شرایط وخیم‌تر شدن مسمومیت، کوری مطلق از مهم‌ترین عارضه‌های مصرف مشروبات الکلی سمی و دست ساز حاوی متانول است.

شادنیا با بیان اینکه مراجعه سریع به مراکز درمانی به دنبال مسمومیت با مشروبات الکلی ضرورت دارد، تاکید کرد: بسیاری از افراد با فرض اینکه با گذشت زمان نشانه‌های مسمومیت کمتر می‌شود در همان ساعات اولیه به مراکز پزشکی مراجعه نمی‌کنند، این کار می‌تواند باخطرات جدی همراه باشد، که آسیب‌های چشمی، کوری، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ از جمله آن است.

وی در پایان با یادآوری اینکه نشانه‌های مسمومیت با الکل‌های سمی با تاخیر بروز می‌کند، افزود: نکته مهم درباره الکل‌های سمی این است که هر فردی که از این مشروبات استفاده کند، دچار مسمومیت می‌شود؛ بنابراین میزان مصرف عامل تعیین کننده در بروز نشانه‌ها و آسیب نیست، مصرف این الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است.

دیگر خبرها

  • ۵ دمنوشی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می‌کند
  • این نشانه ها می گوید فرزند شما استعدادی استثنایی دارد
  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • مصرف الکل‌های سمی در هر اندازه‌ای خطرناک است
  • نشانه‌ها و علائم بیماری کبد
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟