Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:56:56 GMT

۱۸۴ آبشخور فلزی در مراتع کردستان نصب شد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۱۷۷۴۲

۱۸۴ آبشخور فلزی در مراتع کردستان نصب شد

طاهر کرمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  برای ساخت این آبشخورها در روستاهای دارای طرح مرتعداری در مجموع یک میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه کردستان در سال‌های اخیر با مشکل خشکسالی نسبی و کم آبی مواجه بود، یادآور شد: با توجه به اهمیت اقتصادی مراتع و نقش اساسی در معیشت مردم، رونق تولید و تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی میزان تولید آنها و در نتیجه تولید دام، نصب آبشخورهای فلزی از راهکارهای کاهش اثرات عوامل تخریب مراتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و  آبخیزداری کردستان اضافه کرد: ساخت آبشخورهای دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیک چشمه های دائمی در روستاهای مرتعی و واجد طرح مرتعداری ییلاقی بوده است.

طاهری با بیان اینکه تامین نشدن آب کافی، ناپایداری صنعت دامداری وابسته به مراتع و افزایش شدید تلفات دامی را موجب می‌شود، گفت: این مساله همچنین چرای سنگین و مخرب در اطراف منابع آب موجود در مراتع را تحمیل می‌کند.

وی تاکید کرد: این آبشخورها از ورق گالوانیزه ساخته شده و آب داخل آن برای استفاده دام از شرایط خوب سلامت برخوردار است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و  آبخیزداری کردستان  افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه حریق، تخلف و تخریب مراتع، قطع درختان چرای دام غیر مجاز  می توانند با شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت  منابع طبیعی و آبخیزداری  به صورت شبانه روزی تماس گرفته و موارد را به ماموران این اداره کل اطلاع دهند.

وی با بیان اینکه کُردستان، استانی عشایر پذیر نیست و ظرفیت مراتع استان هم محدود است، گفت: فقط دامدارانی که دارای پروانه مرتع داری هستند در صورت دریافت گواهی دامپزشکی از استان‌های مبدا و نیز ارائه صورت وضعیت باربری از اداره حمل و نقل جاده‌ای می‌توانند دام را وارد مراتع کُردستان کنند.

کردستان دارای یک میلیون و ۴۰۰ میلیون هکتار مراتع است و ۶۷ هزار بهره بردار از مراتع استان استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری دام و طيور زاگرس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری دام و طيور کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری دام و طيور زاگرس اخبار کنکور منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی

انشاالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در استانداری برگزار شد شد: این اداره کل براساس وظایفی که دارد اقدام به کنترل سیل در سطح ۱۴ شهرستان استان کرده که مؤثرترین آن مهار سیلاب در ضلع شمالی شهر کرمانشاه بود.

وی با اشاره به ضرورت رفع نیاز‌ها و امکانات حریق عنوان کرد: با توجه به صعب‌العبور بودن و فرسوده بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق درخواست به روزرسانی تجهیزات را داریم.

کولانی با تأکید بر مردمی‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌ها در اطفای حریق گفت: در بخش‌هایی از شهرستان دالاهو طی یک ساعت ۷۴۰ نفر از مردم به صورت خودجوش برای اطفای حریق به کمک آمدند و حریقی که ۷۲ ساعت طول می‌کشید با همراهی مردم به حداقل رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه بیماری لورانتوس گریبانگیر جنگل‌های سراسر کشور به ویژه جنگل‌های زاگرس است افزود: این آفت بیشتر در فصل خشکسالی درختان را مبتلا می‌کند و درخواست داریم مبارزه با این آفت به صورت ملی دیده شود در غیر این صورت در سال‌های آینده این جنگل‌ها را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حدود ۶۲۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است عنوان کرد: سهمیه و تعهد استان در زمینه کشت یک میلیارد نهال طی چهار سال حدود سه میلیون اصله نهال بوده که انجام شده، اما تعهد ملی ۳۶ میلیون نهال بوده که در صورت تأمین اعتبار ملی انجام می‌شود.

کولانی با اشاره به اینکه ظرفیت نهالستان‌های استان دو میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال است، اما سه میلیون اصله نهال تولید و کشت شده است گفت: ۶۰۰ هکتار از نهال‌های کشت شده مثمر و مابقی کشت اقتصادی است که برای تولید چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ضرورت بروزرسانی تجهیزات منابع طبیعی
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند