Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - نماینده ولی‌فقیه در کردستان با سعه صدر به دغدغه‌ها و درددل‌های تشکلات کارگری و کارفرمایی استان گوش داد و بر حمایت از آنان تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، جلسه هم‌اندیشی تشکلات کارگری و کارفرمایی استان امروز با نماینده ولی فقیه در کردستان برگزار شد. جلسه‌ای که با سایر جلسات متفاوت‌تر بود و نمایندگان کارگران در مدت زمان چندساعته در یک فضای صمیمی مشکلاتشان را مطرح می‌کردند و «حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی» نیز با سعه صدر به دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های آنان ‌گوش می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرداخت 78میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در کردستان 

«برهان صلواتی»؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخت و با اشاره به 221 شاخص عملکردی در بخش تعاون اظهار داشت: در سال گذشته علی‌رغم شرایط کرونایی از 221 شاخص عملکردی، 213 شاخص به صورت 100درصدی تحقق یافته و 8 شاخص نیز از صفر تا 90 درصد بوده است.

وی به ارزیابی عملکرد سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: از سال 96 تا 99 به ترتیب 94درصد، 93.23، 96.87 و 98.65 درصد از برنامه‌ها تحقق یافته که جای خوشحالی دارد، کمااینکه در برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و گفت‌وگو با رسانه‌ها اقدامات انجام شده منعکس شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان از فعالیت 11 هیئت تشخیص و 7 هیئت حل اختلاف در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال 97 شش هزار و 55 فقره پرونده دادخواست شکایت، سال 98 شش هزار و 225 فقره و سال 99 شش هزار و 752 فقره پرونده در استان داشته که از این تعداد به ترتیب سال‌ها پنج هزار و 732 رأی،  پنج هزار و 917 رأی و چهار هزار و 852 رأی صادر شده و یکهزار و 800 رأی، یکهزار و 970 و دو هزار و 167 رأی سازشی بوده است.

وی از فعالیت 148 کارگاه با اشتغال بالای 50 نفر در سطح استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 209 هزار نفر از کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی و سه هزار و 582 نفر بیمه بیکاری گرفته‌اند.

صلواتی از شناسایی 56 واحد تولیدی مشکل‌دار در سال 99 در استان خبر داد و اظهار کرد: در سال گذشته از هفت هزار و 279 کارگر واحدهای مشکل‌دار کردستان حمایت شد.

وی از پرداخت 374 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در قالب پنج هزار و 259 طرح و ایجاد اشتغال برای هشت هزار و 527 نفر در استان خبر داد و اذعان کرد: البته همه این افراد بیمه شده نیستند!

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان همچنین از پرداخت 78 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در قالب شش هزار و 898 پرونده به متقاضیان و کسب و کارهای آسیب دیده از این بیماری در استان خبر داد.

صلواتی تعداد تعاونی‌های فعال استان را یکهزار و 876 تعاونی اعلام کرد و افزود: 183 هزار نفر از مردم کردستان عضو این تعاونی‌ها بوده و 17 هزار شغل نیز در این بخش ایجاد شده است.

 کارگران کردستانی زیر خط فقرند 

«سیدشاکر ابراهیمی»، رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان نیز در این جلسه با تبریک هفته کار و کارگری به همه تلاشگرن این عرصه اظهار داشت: متأسفانه هرساله در این هفته مسائل و مشکلات زیادی مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه "وضعیت نامناسب معیشتی و عدم امنیت شغلی" آسایش و زندگی را از مردم گرفته است، گفت: متأسفانه همه کارگران زیر خط فقرند و این باعث شده که راندمان کار کارگران کاهش یابد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان با تأکید بر اینکه امیدواریم در سال‌جاری بنا به فرمایش و شعار رهبری شاهد حمایت و تحولات زیادی در حوزه تولید و کارگران باشیم، تصریح کرد: واگذاری کار به صورت حجمی در دستگاه‌های دولتی از دیگر مشکلات کارگران بوده که حق و حقوق و قانون به خوبی اجرای نمی‌شود.

وی بیان کرد: علی‌رغم اینکه عمده سهام  بانک رفاه متعلق به بیمه‌شدگان و کارگران بوده اما کمترین تسهیلات بانکی به این عزیزان پرداخت می‌شود که انتظار می‌رود تدبیری برای پرداخت وام مسکن، معیشتی و ضروری با بهره کم به فعالان و شاغلان این بخش پرداخت شود.

ابراهیمی به آمار جامعه کارگری در استان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 110 هزار نفر بیمه اجباری(11هزار نفر خانم‌ها و مابقی آقایان) و 210 هزار نفر بیمه کلی در کردستان داریم.

 دولت امنیت شغلی را از کارگران گرفته است 

«مشیرپناه»، نماینده جامعه کارگری استان کردستان نیز در این دامه حمایت به‌ناحق دولت از کارفرمایان را بزرگ‌ترین مشکل جامعه کارگری استان خواند و اظهار کرد: متأسفانه دولت چون کارفرمای بزرگ هست، قوانین را در جهتی هدایت و مصوبه کرده که به نفع خودشان باشد.

وی گفت: در دهه 60 بیش از 50درصد از قراردادها دائم و 5 درصد قراردادها موقت هستند که اکنون کاملا برعکس شده است؛ عیدی کار کارگران در بخش دولتی با پایان کار پرداخت نمی‌شود که این ظلم بزرگی در حق آنان است.

نماینده جامعه کارگری استان کردستان اذعان کرد: برخی از رانندگان که در قالب طرح‌هایی صاحب شغل شده‌اند، پیمانکار صدا و خوانده می‌شوند!

وی با یادآوری اینکه براساس قانون کار سال 69 قرار بوده که دولت شغل‌های با ماهیت دائم و غیردائم را تعریف کنند که تاکنون اجرایی نشده و کار به جایی رسیده که مدت زمان قراردادها از یک ساله به یک ماه رسیده و در صورت تداوم این رویکرد به یک هفته و یک روز خواهد رسید!                     

نماینده جامعه کارگری استان کردستان با ذکر اینکه دولت امنیت شغلی را از کارگران گرفته است، عنوان کرد: در ماده 7 قانون کار آمده که قرارداد کتبی است، ماده 36 قانون تامین اجتماعی به صراحت اعلام کرده که باید جدا از پرداخت حق و حقوق از سوی کارفرما، تمام خدمات به آنان ارائه شود که در استان کردستان اجرایی نمی‌شود و این ظلمی در حق این قشر زحمت‌کش است.

وی با تأکید بر اینکه اگر نمایندگان مجلس نیز در قبال کارگران به وظایف خود عمل می‌کردند، اکنون با مشکلات کنونی روبه‌رو نبودیم اظهار کرد: انتظار می‌رود صدا و سیما در طول هفته و ماه برنامه‌ای را به انعکاس مشکلات کارگران اختصاص دهد تا ما نیز بتوانیم مطالباتمان را بیان کنیم.

نماینده جامعه کارگری استان کردستان خطاب به مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان متذکر شد: این جلسه مربوط به هفته کار و کارگر است، هفته دولت نبود که به بیان عملکرد پرداختید، ضمن تشکر از اعلام آمارها و اقدامات انجام شده، اجازه دهید یک تذکر آئین‌نامه‌ای به شما بدهم! حداقل شما که عمل و کاری انجام نمی‌دهید، اجازه دهید ما هم مشکلاتمان را مطرح کنیم، کارگران با مشکلات عدیده روبه‌روند.

مشیرپناه یادآور شد: بسیاری از مشکلات کارگران کشوری و باید ریشه‌ای برطرف شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان: باید چند صنایع مادر در استان راه‌اندازی شود/ پیگیری مشکلات کارگران اولویت استقصه «پرغصه» کارگران فصلی استان کردستان ــ 10| اوضاع نامناسب اقتصادی کارگران سر گذر ‌‌در روزهای بیکاری/ دولت به وعده‌هایش عمل نکرد+ فیلم

آوارگی کارگران فصلی و ساختمانی در کردستان 

«صدیقی»، نماینده کانون کارگران ساختمانی کردستان  نیز در این جلسه با بیان اینکه این کانون متشکل از 9 انجمن با 47هزار عضو فعال و ثابت یکی از بزرگترین تشکلات کارگری استان است، اظهار داشت: "عدم ساماندهی کارگران ساختمانی" از مهم‌ترین مشکلات این حوزه بوده که از شش سال گذشته پیگیر این موضوع هستیم اما به جایی نرسیده است.

وی با بیان اینکه کارگران کردستانی از ساعت 7 صبح تا عصر در میادین و سر چهارراه‌ها بیکار و برای کارگری نشسته‌اند، گفت: چرا نباید جایگاه و شأن و منزلت کارگران رعایت نشود، چرا نباید سایت ساماندهی برای کارگران راه‌اندازی شود؟ شهرداری حتی چادری هم برای محل اسکان کارگران اختصاص نداده که در آنجا استراحت کنند. کم‌کاری شهرداری و اعضای شورای شهر در این بخش کاملاً ملموس و مشهود است.

نماینده کانون کارگران ساختمانی کردستان با انتقاد از عدم پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی افزود: متأسفانه در این بخش قانون اجرایی نشده  و انتظار می‌رود این مشکل در سطح کشوری و استانی پیگیری و تدبیری اندیشیده شود.

وی بیان کرد: کارگران ساختمانی به دلیل نداشتن کارفرما، دستمزدشان شامل قانون نمی‌شود و بیمه بیکاری هم به آنان تعلق نمی‌گیرد که انتظار می‌رود این مطالبه کارگران به نحوی رفع شود.

صدیقی تأکید کرد: انتظار می‌رود صدا و سیما بخشی از برنامه‌هایش را به انعکاس مشکلات کارگران کردستانی اختصاص دهد.

 نمی‌دانیم کارگریم، پیمانکاریم یا راننده کنتورخوان! 

«صلاح بخشی» به نمایندگی از 115 نفر مأمور قرائت کنتور برق دیواندره نیز در این جلسه با بیان اینکه آنقدر مشکل داریم نمی‌دانم از کجا شروع کنم اظهار داشت: بعد از سال‌های سختی زیر برف و باران، گرما و سرما نمی‌دانیم کارگریم، پیمانکار دست دوم هستیم یا راننده کنتور خوان!

وی با بیان اینکه ما نیروی پیمانکاران بخش خصوصی هستیم، گفت: پیمانکاران حداقل حقوق را به ما پرداخت می‌کنند. بعد از 15 سال سابقه با دو فرزند سه میلیون و 600 میلیون تومان حقوق و یک میلیون و 800 هزار تومان بابت اجاره ماشینم دریافت کرده که در این اوضاع اقتصادی اصلاً پاسخگو نیست.

رانندگان کردستانی از "بیمه کارفرمایی، سنوات، حق اولاد و حق مسکن" محرومند 

«جبار قوامی» رئیس انجمن صنفی رانندگان برون شهری کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه علی‌رغم سختی کار؛ "بیمه کارفرمایی، سنوات، حق اولاد و حق مسکن" نداریم اظهار کرد: حقوقمان را با زور از صاحب ماشین‌ها می‌گیریم، دخل و خرجمان با هم نمی‌خواند، دولت هم هیچ حمایتی از ما نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اصلاً هیچ پشتیبانی نداریم، گفت: با این اوضاع اقتصادی و گرانی بیمه و دستمزد پایین، اما از حمایتی برخوردار نیستیم.

قوامی در پایان سخنان خود از نماینده ولی فقیه در کردستان درخواست دریافت بسته‌های معیشتی برای رانندگان حوزه کاری خود کرد که مورد موافقت «حجت‌الاسلام و المسلمین پورذهبی» قرار گرفت.

«آرام فاتحی»، عضو هیئت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان کشور و نماینده کارفرمایان استان کردستان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی به بیان مشکلات این حوزه پرداخت.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه از چند نفر از کارگران تجلیل شد.

انتهای پیام/481/ش

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نماینده ولی فقیه در کردستان کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز نیز در این جلسه کارگران ساختمانی استان خبر مشکلات کارگران استان خبر تشکلات کارگری انتظار می رود مدیرکل تعاون سال گذشته شش هزار هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۱۹۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است

اکبر شوکت در انتقاد از واگذاریِ تعیین دستمزد کارگران به مجلس اظهار داشت: صحبت‌های مسئولانِ وزارت کار نشان می‌دهد که آن‌ها اعتقادی به سه‌جانبه‌گرایی و اصلا اعتقادی به شرکای اجتماعی ندارند. آن‌ها می‌خواهند برخلافِ روالی که در بسیاری از کشور‌ها جاری است تشکیلاتِ کارگری را کنار بزنند.

به گزارش ایلنا، از قرار معلوم تصمیم وزارت کاری‌ها برای واگذاریِ تعیین دستمزد کارگران به مجلس جدی است. این موضوع طی دو ماه اخیر بار‌ها از زبانِ وزیر کار و معاونِ روابط کارش مطرح شده است. وزیر کار می‌گوید لایحه‌ای که در این خصوص نوشته شده مراحلِ پایانی تدوینش را می‌گذراند و رعیتی فرد نیز در تازه‌ترین اظهاراتش گفته: «برخی نمایندگان در سنوات گذشته مدام ایراد می‌گرفتند که چرا این تصمیم یا آن تصمیم درباره مزد گرفته شده است که ما در پاسخ راه حل را در سپردن این تصمیم به خود نمایندگان دیدیم، زیرا آنان بهتر از ما تصمیم خواهند گرفت!»

اکبر شوکت (نماینده کارگران) در اعتراض به تلاش برای واگذاری تعیین دستمزد به مجلس گفت: صحبت‌های این مسئولان نشان می‌دهد که آن‌ها اعتقادی به سه‌جانبه‌گرایی و اصلا اعتقادی به شرکای اجتماعی ندارند. آن‌ها می‌خواهند برخلافِ روالی که در بسیاری از کشور‌ها جاری است، تشکیلاتِ کارگری را کنار بزنند.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشور‌های جهان، تشکل‌های کارگری آنقدر قدرت دارند که بتوانند مطالباتِ کارگران را مطرح و برای آن سازماندهی کنند. در اینجا می‌خواهند همان حقِ تعیینِ یک بار در سالِ دستمزد را هم از کارگران و نمایندگانِ آن‌ها بگیرند.

شوکت گفت: قانون کار برای حمایت از کارگران است تا آن‌ها بتوانند در مذاکره با کارفرمایانی که از قدرتِ بیشتری برخوردارند، حقوق خود را بگیرند. سه جانبه‌گرایی در قانون کار آمده و سازکاری برای تعیین دستمزد و تصمیم‌گیری برای سایر مسائل کارگران است. اگرچه سه جانبه گرایی آنطور که باید اجرا نمی‌شود و نظرِ نمایندگانِ کارگری از قدرتِ لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست، اما ظاهرا وزارت کار همین حد را هم تحمل نمی‌کند.

نماینده کارگران گفت: در قانون اصل مذاکره و پایه‌های مشارکت اجتماعی دیده شده است و این نشان از مترقی بودنی قانون ما دارد، حالا چرا باید این موادِ مترقی را با لوایح و دستورالعمل‌ها از بین برد؟ پس همه تصمیمات را به دولت واگذار کنید و مانند کره شمالی همه‌ی تشکل‌ها و گروه‌ها را کنار بگذارید!

شوکت بیان کرد: پیش از این هم وزارت کار برخوردِ خوبی با تشکلِ بزرگِ کارگران ساختمانی نکرد و کانون کارگران ساختمانی را به سمتِ انحلال برد، اگرچه به طور مستقیم دستور انحلال ندادند. اما ظاهرا اینطور که پیش می‌رود، به آنجا هم می‌رسیم.

وی تاکید کرد: این رفتار‌ها ضد مردمی و مغایر با دمکراسی است و با تمام اهداف انقلاب فاصله دارد. اهداف انقلاب افزایش مشارکت مردم بود. حتی این قبیل تصمیمات خلافِ نظرات مقام معظم رهبری است. ایشان می‌گویند اقتصاد را مردمی کنید و یکی از پایه‌های مردمی کردن این است که مذاکرات رشد پیدا کند و تشکل‌ها قدرت یابند. مذاکرات تشکل‌ها باید واقعی باشد، آن‌ها باید بتوانند امتیازات اقتصادی را با مذاکره از دولت‌ها بگیرند و در قالبِ تعاونی‌ها کار را به مردم واگذار کنند.

شوکت بیان کرد: یکی از ابزار مذاکره‌ی کارگران، شورایعالی کار بود و آقای وزیر همین را هم می‌خواهد از آن‌ها بگیرد. از آقای وزیر می‌خواهیم صحبت‌های رهبری را فراموش نکند. این اقدامات، ضد دمکراسی، ضد کار تشکیلاتی و ضد کارگری است و مغایر با قانون و سخنان رهبری است. مسیرِ و عملکردِ وزیر کار نتیجه‌ای جز نابودی تشکل‌ها ندارد.

دیگر خبرها

  • نماینده کارگران: وزیر کار به دنبال کنار گذاشتن تشکل‌های کارگری است
  • عضویت ۹۶ هزار نفر در جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی
  • نشست هم اندیشی سازمان‌های کارگری و کارفرمایی کهگیلویه و بویراحمد
  • نشست هم اندیشی سازمان‌های کارگری و کارفرمایی استان
  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • شاه کلید تولید و اقتصاد جامعه، کارگران هستند
  • کارگران سربازان بی‌ادعای جبهه اقتصادی‌اند
  • ‌معلم چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ + فیلم
  • نماینده ولی فقیه و استاندار سیستان و بلوچستان روز کار و کارگر را تبریک گفتند
  • پیام نماینده ولی فقیه در لرستان به مناسبت روز معلم و کارگر