Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@16:45:36 GMT

بحران کرونا و بازاندیشی علمی در ایران

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۲۱۳۴

بحران کرونا و بازاندیشی علمی در ایران

سرعت همه گیری و غافلگیری این ویـروس تا آن حد بود که نهاد‌های اجتماعی، آموزشی - پژوهشی، اقتصادی و سیاسی نتوانـتند مواجهه درستی بـا این پدیده جدید داشته باشند؛ موضوعی که سبب بلاتکلیفی عجیبی در میان آنها شده اسـت.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه کریمی اعتماد؛ ما در دوره­ ای هستیم که با پیشرفت ­های چشم­گیر علمی بشر م یتواند ویروس­ ها را بشناسد، وسایل ارتباطی و شبکه­ های اجتماعی و رسانه به سرعت جهان را آگاه می­سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهادهای ملی و بین­ المللی قدرتمند در جهان شکل گرفته ­اند و میلیون­ ها دانش ­آموخته وجود دارد. طبیعتاً در چنین جهانی نمی­توان تصور کرد که اپیدمی و پاندمی­ها همان تأثیرات را در جامعه بشری بر جای بگذارند که در طول تاریخ گذشته بر جای گذاشته ­اند. در عین حال نمی­توان پذیرفت که پاندمی کرونا با توجه به ابعاد گسترده­ی جهانی و ملی که تاکنون داشته است فاقد پیامدهای مشخص برای ملت­ ها باشد.

 

 شیوع ویروس کووید ۱۹ چالشی بی سابقه برای جهان انسانی است. فراگیری بحران کرونـا، بـه دلیـل زیرساخت های ارتباطی در دهکده جهانی، پدیده ای منحصر به فـرد در تـاریخ را شـکل داده اسـت. بحران کرونا قبل از هر چیز جریـان جـاری و روال های عـادی زنـدگی را بـه تعلیـق درآورد. روابـط و مناسبات فردی انسانها و نهادهای اجتمـاعی را متوقـف کـرد. عـدم شـناخت دقیـق ایـن ویـروس و تبعات آن در جهان انسانی، منجر به وضعیتی بغرنج و پیچیده در مواجهه بـا آن شـد و احتمـال تـداوم آن تصوری از  آیندهای مبهم را پیشروی ما نهاده است.

 

سرعت همه گیری و غافلگیری این ویـروس تا آن حد بود که نهادهای اجتماعی، آموزشی - پژوهشی(علم و فناوری)، اقتصادی و سیاسی نتوانسـتند مواجهـه درسـتی بـا ایـن پدیده جدید داشته باشند؛ موضوعی که سبب بلاتکلیفی عجیبی در میان آنهـا شـده اسـت. بـا ایـن شرایط، تعلیق جامعه در شرایط اپیدمی و به تعبیر دقیقتر پاندمی، بـه وضـعیتی منجـر شـده اسـت کـه همه ابعاد و زیرساخت های زندگی اجتمـاعی را دچار شـوکی عمیـق کـرده و بازاندیشـی جـدی در تمامی شئون مبتلابه را در دستور کار نهادها و سازمان های متعدد قرار داده است.

 

این تصور که در مواجهه با موقعیت های بحرانی تنها نگاه فنی وجود داشته باشد و توجه نشود که به همان اندازه که در چنین شرایطی به پزشک نیاز است، به اقتصاد دان، مورخ، سیاست دان و.. نیاز است، فهمی ناکامل و نادرست است. به عبارتی، در موقعیت بحران های پاندمیک همچون کرونا، لزوم توجه به یکپارچگی دانش و حضور بازیگران مختلف برای مواجهه با بحران ضروری است، ضرورتی که در جامعه ما به خصوص در حوزه علم و فناوری مغفول مانده است.

 

لذا در این موقعیت کرونایی باید به این پرسش توجه کنیم که ریشه این وضعیت در جامعه معاصر ایران کجاست؟ به واقع، در بحث علم و فناوری پرسشی که در برابر ما قرار می گیرد این است که در این موقعیت کرونایی علم و فناوری را چگونه می توانیم از منظر فرهنگی تحلیل کنیم؟ بدین منظور می بایست بررسی شود که منظور از تحلیل فرهنگی چیست؟ موقعیت کرونایی چه موقعیتی است؟ و با این چارچوب فرهنگی، چه بازاندیشی در زمینه علم و فناوری در ایران امروز معاصر در موقعیت کرونایی می توانیم داشته باشیم.

 

در حقیقت، می­توان اظهار کرد که بحران کرونا قواعد بازی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... را دگرگون کرده است. به همین دلیل، موقعیت کرونایی موقعیتی است که فراتر از امر بهداشتی، امر پزشکی و امر درمانی است. اقتصاد، سیاست، و جامعه در نتیجه وقوع این رخداد از قاعده خودش خارج شده است. در چنین شرایطی اگر بخواهیم علم و فناوری را در موقعیت کرونایی تحلیل کنیم معنای آن این است که ما برای فهم بازاندیشانه علم و فناوری در موقعیت بحرانی کرونایی باید تمام ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را در کنار هم در نظر بگیریم.

 

فاطمه کریمی اعتماد - جانشین خواهران پژوهش-فناوری بسیج دانشجویی ناحیه زنجان

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادداشت دانشجویی کرونا علم علم و فناوری موقعیت کرونایی علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح اجباری پزشکان برداشته شود

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج فاضل، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در افتتاحیه ۴۵ امین کنگره جامعه جراحان ایران، گفت: طرح اجباری پزشکان به دلیل شرایط جنگ اجرایی شد و دلیلی برای ادامه دادن آن وجود ندارد.

وی افزود: فلسفه جامعه جراحان همفکری انجمن‌های مختلف و افزایش سطح علمی جراحان کشور است.

سیاوش صحت نایب رئیس کنگره جامعه جراحان ایران، نیز گفت: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. عده‌ای در پی شکستن جایگاه رفیع جامعه پزشکی کشور هستند.

علی جعفریان دبیر علمی کنگره نیز افزود: حضور کمرنگ همکاران جوان در کنگره نسبت به دوره‌های قبل زنگ خطر هشداری برای مسئولان است.

تازه‌های جراحی در رشته‌های مختلف، جراحی عروق، پیوند اعضا، درمان‌های نوین جراحی در ایران و جهان امسال در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با چهلمین سالگرد تأسیس جامعه جراحان ایران؛ با حضور جراحان تخصص‌ها و شاخه‌های مختلف مطرح خواهد شد.

کد خبر 6097993 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • سهم ایران در اقتصاد خلاق کمتر از یک درصد!
  • چهل و پنجمین کنگره علمی جامعه جراحان ایران
  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • رویکرد منطقی، احترام به حقوق ملت‌ها در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • طرح اجباری پزشکان برداشته شود
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • حرکت جدی بنیاد ملی علم ایران به سوی تولیدات فاخر علمی است
  • بررسی ابعاد مختلف تروما در کنگره جراحان ایران