Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بحث سند و مهارت آموزی اقدام بسیار خوبی در سال ۱۳۸۹ بوده که تا سال ۱۴۰۴ تصویب شده است.

او افزود: با مطالعه و تحلیل سند مهارت آموزی یک مقوله به آن با عنوان مقوله سوم اضافه کردم تا نشان دهیم که صرفا جهت گیری علم و فناوری جهت گیری آموزش و پژوهش نیست، بلکه جهت گیری مهارتی هم در آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی عمران تصریح کرد: تحلیل درباره نقشه جامع علمی کشور نشان می‌دهد که جهت گیری سند به سمت و سوی مهارتی یا کاربردی بودن خیلی مدنظر قرار نگرفته است، شاخص‌هایی که برای مقوله مهارت در این سند گفته شده حدود ۲۹ عدد است، اما علم آموزی حدود ۴۵ شاخص است.

او ادامه داد: کمترین توجه به سند جامع علمی کشور در مقوله توسعه کشورها، رشد اقتصادی، تولید ناخالص ملی، سودمند سازی و توسعه و جهت گیری آموزش عالی در دنیاست که سهم آن تنها حدود ۳ درصد است، این سند شامل ۵ فصل با ارزش‌های بنیادین است که هیچ اشاره‌ای به مقوله مهم هدفمندی آموزش عالی و مهارتی ندارد با اینکه مقام معظم رهبری بار‌ها به آن تاکید کرده اند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور اضافه کرد: در هیچ جای سند نقشه جامع علمی کشور آموزش عالی مهارتی وجود ندارد تا بتوانیم رشته‌های نوظهور را از این دریچه نگاه کنیم، امروزه تنها به مرجعیت علمی توجه می‌شود نه به مرجعیت مهارتی که این موضوع نکته بسیار مهمی در سند ذکر شده است.

صالحی عمران گفت: سرمایه‌های انسانی که مورد توجه سند جامع علمی کشور قرار گرفته تنها شامل نیرو‌های علمی و پژوهشی نمی‌شوند بلکه نیرو‌های مهارتی هم مهم هستند که در آن هیچ اشاره‌ای نشده است.

او افزود: نرخ ثبت نام خالص برای آموزش عالی ۱۷ تا ۲۴ سال ۶۰ درصد، برای تحصیلات تکمیلی ۳۰ درصد و دکتری ۳.۵ درصد است، اما هیچ جایی از رشته‌های آموزش عالی مهارتی در این سند دیده نمی‌شود، در حالیکه آموزش عالی مهارتی در دنیا جایگاه بسیار بالایی دارد.

صالحی عمران با اشاره به نگاه سند جامع علمی کشور به مقوله کنکور اظهار کرد: هدایت تحصیلی یا استعدادیابی در این سند ذکر شده، اما باید در آن مسیر هدایت تحصیلی در آموزش و پرورش به طرف آموزش‌های مهارتی سوق داده شود یعنی ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند.

او اضافه کرد: وقتی صحبت از اولویت‌های رشته‌ای می‌شود به این نتیجه دست می‌یابیم که سهم رشته‌های عالی مهارتی بسیار کم بوده و حدود یک درصد است، یعنی در این سند حدود ۷۵ درصد رشته‌های علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است که باید اصلاح شود.

بیشتر بخوانید

سیاست‌های راهبردی، نظارت و رصد فن بازار‌ها در دست تدوین است

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت آموزی سند جامع علمی کشور جامع علمی کشور عالی مهارتی صالحی عمران آموزش عالی جهت گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند

محمد مصباحی ، با اشاره به اقدام‌های انجام شده در موضوع آموزش‌های مهارتی، گفت: سال گذشته ۳۱ هزار و ۲۳۰ جوان در کارگاه و دوره‌های مهارتی در استان قم شرکت کردند.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی این نهاد از سنین قبل از دبستان آغاز می‌شود، گفت: در سالی که گذشت افزون بر پنج‌هزار نفر از دانش‌آموزان قم با شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های مختلف، آموزش‌های مهارتی و کمک‌های اولیه را گذراندند.

مصباحی موحد، نقش‌آفرینی در پرکردن اوقات فراغت تابستان را از طرح‌های جاری هلال‌احمر قم یاد کرد و افزود: در همین خصوص در تابستان امسال ۳۴ عنوان کلاس جهت حضور نوجوانان و جوانان قمی پیش‌بینی‌شده است.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم گفت: این کلاس‌های ۳۴ گانه در رشته‌های مختلف هنری، مهارتی، آموزش زبان، مشاوره ازدواج و پیشگیری از اعتیاد، دوره‌های علمی و هنری و کمک‌های اولیه جهت غنی‌سازی اوقات فراغت از ابتدای تابستان سالجاری برگزار خواهد شد.

 معاون امور جوانان هلال‌احمر قم با بیان اینکه جوانان قمی جهت بهره‌مندی از این دوره‌ها می‌توانند به هلال‌احمر استان مراجعه کرده و یا به‌صورت غیرحضوری ثبت‌نام خود را نهایی کنند، تصریح کرد: تمامی دوره‌های علمی، هنری و مهارتی جمعیت هلال‌احمر با کمترین هزینه ممکن برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون سمپاد مهارتی در ۱۱ استان کشور
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • سروری‌مجد: مدارس عالی مهارتی برای رفع نیاز صنایع تأسیس می‌شوند
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • اختصاص اعتبار برای ساماندهی مسیل‌های شهر ایلام
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه