Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-یکی از آسیب‌های جدی محصولات کشاورزی که کشاورزان را بسیار متضرر کرده، سوداگری دلالان است که باید تدابیری برای آن اندیشیده شود . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس؛ سالیان زیادی است که سیاستگذاران کلان کشور به دنبال احیای اقتصاد روستا هستند تا از این راه بتوانند از تراکم جمعیت بالای شهرها و کلانشهرها جلوگیری و مهاجرت را معکوس سازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ایجاد شرایط مناسب در روستاها موجب می‌شود که مردمی که در پی کار و نان روستاهای خود را رها کرده و به شهرها مهاجرت کرده‌اند به روستاهایشان بازگردند؛ رونق روستانشینی هر چه هم که نداشته باشد می‌تواند مردم را از مصرف کننده صرف بودن به تولید کننده تبدیل و رونق در حد اعلای آن می‌تواند حتی کشور را از بسیاری از واردات بی رویه بی نیاز کند. 

این مهم تا زمانی که وضعیت کشاورزی به این شکل است و کشاورز با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کند اتفاق نمی‌افتد به جز این مسائل حمایت از اقتصاد روستایی و رونق کشاورزی در کنار اینکه می‌تواند کشور را از بسیاری از محصولات بی نیاز کند و جلوی از بین رفتن ارز را بگیرد می‌تواند راه بسیار خوبی برای ورود به بازار کشورهای خارجی و ارزآوری برای کشور و سود آوری برای کشاورزان نیز باشد. 

متاسفانه با وجود ظرفیت‌های بی نظیر در این حوزه هم ناکام مانده‌ایم؛ از طرفی 4 فصل بودن کشور فرصت کشاورزی در تمام فصول را برای ما ایجاد کرده است و از طرف دیگر همسایگی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که کمترین بهره را از کشاورزی برده‌اند شانس ورود به یک بازار بزرگ و پر سود را برایمان در آب نمک خوابانده است که متاسفانه از آنها استفاده نمی‌کنیم.

به‌عنوان مثال در همین بحث پیاز که این روزها روی دست کشاورزان مانده است کشور همسایه امارات متحده عربی یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده آن است و قطعا برایش صرفه اقتصادی بیشتری دارد تا به جای وارد کردن پیاز از آمریکا، چین، ترکیه و یا کشورهای دیگر تولید کننده این محصول از نزدیک‌ترین جای نیاز خود را تامین کند اما ضعف دیپلماسی اقتصادی ما این مجال را از کشاورزان ایرانی گرفته است و تمام سود کشاورزان را عاید دلالان می‌کند. 

البته دولت هم گاهی اوقات در عمل دست کمی از دلال‌ها ندارد و این موضوع را در مسئله واردات گندم و خرید تضمینی گندم از کشاورزان به وضوح به نمایش گذاشته است چرا که حاضر است با هزینه بالاتر گندم بی کیفیت خارجی بخرد اما حتی با همان قیمت از کشاورزان داخلی گندم تولید داخل نخرد.

قطعا در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامگذاری کرده جهت حمایت از تولیدکنندگان علی الخصوص در بخش کشاورزی باید عزم را جزم کرد و مانع حیات این فرآیند حیاتی را که دلال‌ها هستند را از بازار محصولات کشاورزی حذف کرد تا هم مردم عادی محصولات موردنیازشان را با قیمت منصفانه تری تامین کنند و هم کشاورزان بتوانند نفسی راحت بعد از سال‌ها بکشند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که تاکنون از هیچ کمکی چه در عرصه دفاعی، چه فرهنگی و اقتصادی برای رونق در کشور مضایقه نکرده است این بار هم برای تحقق شعار سال و کم کردن فشار اقتصادی و معیشتی بر روی مردم وارد میدان شده است و این کار را با محوریت بسیج سازندگی دنبال می‌کند.

سرهنگ پاسدار یاسین باوقار فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام سجاد علیه السلام استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهارداشت: کشاورزی یکی از مسائلی است که باید از آن برای تامین نیازهای کشور استفاده کرد و استان هرمزگان با دارا بودن دوره کشت خارج فصل فرصت بسیار خوبی برای نقش آفرینی در این حوزه دارد.

وی افزود: فصل کشت در استان هرمزگان زمانی است نیمه دیگر کشور و اکثر استان‌ها در آن کشاورزی و محصولی برای عرضه ندارند و محصولات کشاورزی استان هرمزگان می‌تواند بازار داخلی را در دست بگیرد.

فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام سجاد علیه السلام استان هرمزگان تاکید کرد: فعالیت دلالان و مافیای محصولات کشاورزی اجازه برخورداری و متنعم شدن کشاورزان از دسترنج خود را نمی‌دهد.

بسیج سازندگی سپاه امام سجاد برای حل مشکلات پیازکاران هرمزگانی دست به کار ‌شدتقدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان از سپاه انصارالمهدی(عج) بابت اجرای طرح شهید سلیمانیبیماران استان‌های جنوب شرق کشور در بیمارستان حضرت فاطمه(س) سپاه درمان می‌شوند وی عنوان کرد: نخستین قدم برای رونق کشاورزی و حل مشکلات کشاورزان کنار زدن مافیا از سمت و سوی محصولات کشاورزی و رساندن بی واسطه این واسطه از کشاورزان به دست مصرف کنندگان و مردم است.

باوقار تصریح کرد: برای رسیدن به این مهم بنا داریم 600 فروشگاه تحت عنوان فروشگاه‌های منصف در تمام نقاط استان برپا کنیم و به صورت کانکس در سطح معابر قرار دهیم تا بتوانیم در آنها محصولات کشاورزی را بدون واسطه و با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری و به دست مردم برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دیگری که در این راستا داریم متقاعد کردن مسئولان و سرمایه گذاران برای حمایت و راه اندازی صنایع تبدیلی در استان است چرا که تقریبا تمام محصولات کشاورزی استان در بحث فروش با مشکل روبرو هستند و چنانچه صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود می‌تواند به رونق بیش از پیش کشاورزی و اشتغال منجر شود.

فرمانده بسیج سازندگی هرمزگان یادآور شد: راه اندازی و تعیین محل‌هایی مانند سردخانه‌های بزرگ برای دپو و ذخیره محصولات کشاورزی برای فروش در ماه‌های بعد از برداشت محصول نیز از دیگر راه‌های حل مشکلات کشاورزان است.

انتهای پیام/865/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محصولات کشاورزی استان هرمزگان بسیج سازندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند

محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

به گزارش ایلنا، وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کار‌های بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالا‌های اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالا‌های اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالا‌ها تامین شده و گرانی برخی کالا‌ها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

دیگر خبرها

  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرایم و برخورد قاطع با سرقت
  • کاهش سرقت در کشور/ تاکید بر ارتقاء قدرت کشف جرائم و برخورد قاطع با سرقت
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی