Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@13:41:54 GMT

یک قدم جلوتر، مبدل کاتالیستی چهار منظوره خودرو

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۲۳۹۴۸

یک قدم جلوتر، مبدل کاتالیستی چهار منظوره خودرو

آلاینده های تولید شده از خودروهای سبک و سنگین، از مهمترین منابع آلودگی هوا در شهرها است. احتراق ناقص سوخت و دمای پایین اگزوز در لحظات ابتدایی شروع به کار موتور خودرو، از عوامل مهم ایجاد این آلایندگی ها می باشند. با افزایش روزافزون تعداد خودروها، حذف آلاینده های آن و درنتیجه کاهش آلودگی هوا از اهمیت به سزایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شرکت ایران دلکو، به منظور حذف آلایندگی­ ها، در صنعت خودروسازی ابتدا از مبدل­های کاتالیستی دو منظوره برای تبدیل دو آلاینده کربن مونوکسید و هیدروکربن­ های نسوخته به گاز­های بی ­ضرر، کربن دی اکسید و بخار آب استفاده می شد. در ادامه با پیشرفت تکنولوژی و طراحی و تولید مبدل­های کاتالیستی سه منظوره، امکان حذف اکسید­های نیتروژن نیز در کنار دو آلاینده قبلی فراهم گردید. بدین ترتیب، امروزه مبدل کاتالیستی به عضوی جداناپذیر در صنایع خودروسازی تبدیل شده است.

علاوه بر موارد فوق، ذرات معلق نیز یکی دیگر از موارد آلاینده خودروها می ­باشند که امروزه وجود بیش از اندازه آن در کلان ­شهرها اسباب نگرانی شده است. طبق آمار ارائه شده، تولید ذرات معلق در خودروهای سنگین بیشتر از خودروهای سبک بوده که به همین دلیل یک فیلتر در کنار کاتالیست خودروهای سنگین قرار داده می­ شود. از طرفی نباید از ذرات معلق موجود در خودروهای سبک غافل شد که به همین خاطر، در استاندارد جدید یورو ۵ و ۶ خودروهای سبک، حذف این ذرات معلق نیز مورد بررسی قرار گرفته است تا میزان آلایندگی­ ها به حداقل برسد.

با یک تیر چهار نشان

تکنولوژی­ های جدید همواره در راستای بهبود تولید و کیفیت محصولات و از طرفی رضایت مشتری بوده است. حدود چندین سال است که در خودورهای دیزلی از فیلتر­های مخصوصی برای به دام انداختن ذرات معلق استفاده می­ شود. ذرات معلق تولید شده در خودروهای سبک نسبت به خودروهای سنگین به دلیل دمای عملیاتی بالاتر موتور و نوع سوخت، کوچکتر و در مقادیر کمتر می­ باشند. به دلیل ابعاد کوچکتر خودروهای سبک و طراحی متفاوت آن از خودروهای سنگین، این فیلترها در مجاورت کاتالیست خودروهای سبک فضای بیشتری را در سیستم اگزوز می ­طلبند.

مبدل­های کاتالیستی چهار منظوره همانطور که از نامش می­ توان حدس زد، به طور همزمان چهار آلاینده را حذف می­ کنند. به همین منظور برای حذف ذرات معلق در خودروهای سبک، می­­توان از کاتالیست­های چهارمنظوره به عنوان راه حلی نوین جهت یکپارچه­سازی کاتالیست­های سه منظوره و فیلتر ذرات معلق بر روی یک سیستم استفاده کرد. یکی از فواید کاتالیست­های چهار منظوره به صورت یکپارچه، کاهش افت فشار نسبت به فیلتر مجزا است. به همین دلیل، عملکرد موتور بهبود یافته و طول عمر آن افزایش می­یابد. همچنین، این تکنولوژی سبب کاهش فضای مورد استفاده سیستم کاتالیست شده، که این مساله از اهمیت به سزایی در طراحی برخوردار است.

تکنولوژی نوین کاتالیست­­های چهار منظوره می ­تواند سبب حذف همزمان آلاینده­­ های کربن مونوکسید، هیدروکربن­­های نسوخته، اکسید­­های نیتروژن و ذرات معلق از اگزوز موتورهای سبک، به منظور رعایت محدودیت های جدید استاندارد یورو ۶ شود.

دیواره ­های معجزه آسا

مونولیت های کاتالیست خودرو به علت ساختار هندسی و ویژگی های منحصر به فرد، به عنوان پایه کاتالیست استفاده می شوند. در تکنولوژی جدید، دیوار متخلخل مونولیت به عنوان فیلتر ذرات معلق مورد استفاده قرار می گیرد. در این ساختار به دلیل طراحی منحصر به فرد مونولیت، گاز ورودی به کاتالیست به اجبار بایستی از دیواره­های اطراف کانال عبور کرده که در این حین ذرات معلق در دیواره­­ ها به دام می­افتند. در ادامه ذرات معلق که عمدتاً به صورت دوده بوده، به دلیل دمای بالای گاز ورودی با اکسیژن واکنش داده و در نهایت به صورت گاز کربن دی اکسید خارج می­شوند. حذف ذرات معلق همزمان با حذف سه آلاینده توسط سیستم قبلی، مزیت­ این روش محسوب می­ شود.

آسودگی خیال با ایران دلکو

شرکت ایران دلکو، از سال ۱۳۸۳ تا کنون به عنوان یکی از بزرگترین تولید کننده های داخلی کاتالیست سه منظوره برای جلوگیری از آلودگی­ هوا و با شعار "در اندیشه آسمانی آبی" فعالیت می­کند که با تولید کاتالیست های کوت شده برای تمامی خودروهای داخلی و عمومی (خارجی) نیاز مصرف کنندگان جهت تعویض کاتالیست های فرسوده و قبولی تست معاینه فنی را برطرف نموده است. فرمولاسیون ساخت کاتالیست­ها برای انواع خودروها دارای پیچیدگی­های بسیاری بوده که این مجموعه در دوران تحریم با ایجاد واحد تحقیق و توسعه با دستیابی به فرمولاسیون جدید، موفق به بومی­سازی کاتالیست­هایی با استاندارد یورو ۴ و ۵ شده است. البته با توجه به قوانین پیشرو برای استاندارد سطح آلایندگی یورو ۶ در آینده­ای نه چندان دور علاوه بر سه آلاینده مذکور، محدودیت­هایی برای کاهش ذرات معلق در خودورها نیز در نظر گرفته خواهد شد که استفاده از مبدل­های کاتالیستی چهار منظوره قدم مثبت و رو به جلویی برای این شرکت و کاهش آلودگی هوا است.

ایران دلکو در اندیشه آسمانی آبی...

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید با واحد فروش به شماره ۵۶۲۳۱۴۳۰-۰۲۱ تماس بگیرید.

سایت:   /http://fa.irandelco.com   اینستاگرام:   /https://www.instagram.com/irandelco

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مبدل کاتالیستی شرکت ایران دلکو مبدل های کاتالیستی خودروهای سنگین خودروهای سبک ذرات معلق چهار منظوره کاتالیست ها ایران دلکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۲۳۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش اولین خودرو‌های برقی از عصر امروز

مهدی تقدسی از آغاز اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی از عصر امروز (یکشنبه)  خبر داد و گفت: چهار خودروی وارد شده صرفاً برای متقاضیان دور اول (ثبت‌نامی‌های اسفند ماه ١۴٠١) عرضه خواهد شد.

مدیر سامانه یکپارچه خودروها اعلام کرد این مرحله از فروش خودروهای وارداتی که اولین دور از فروش خودروهای برقی است، صرفاً برای متقاضیان مرحله اول ثبت‌نام‌ خودروهای وارداتی که اسفند ماه سال ١۴٠١ با بلوکه کردن وجه ۵٠٠ میلیون تومانی در حساب وکالتی خود اقدام به ثبت‌نام کرده و نوبت‌دهی شده بودند، امکان ثبت درخواست یک خودرو از چهار خودروی عرضه شده وجود خواهد داشت.

او افزود: در این دور از فروش خودروهای وارداتی،  دو خودروی برقی شامل هیوندای برقی (وارد شده توسط معین‌خودرو) و ‌ خودروی برقی وارداتی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، یک خودروی هیبریدی (لاماری) و یک خودروی نیسان سانی (وارد شده توسط معین‌خودرو) عرضه شده است.

متقاضیان از عصر امروز (یکشنبه) تا پایان روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت ماه) فرصت دارند از بین چهار خودروی وارد شده، یک محصول را انتخاب کنند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تاثیر ذرات آلاینده بر کنترل هیجانات / تجربه بیشتر افسردگی و اضطراب در روزهای آلوده
  • اسرائیل و حماس برای آتش بس «یک گام» جلوتر بیایند
  • اولین دور فروش خودروهای برقی وارداتی آغاز شد
  • آغاز فروش اولین خودرو‌های برقی از عصر امروز
  • آغاز فروش خودروهای وارداتی از عصر امروز
  • کشف البسه قاچاق در شهرستان خوسف
  • قیمت خودرو امروز ۱۶ اردیبهشت +جدول
  • چه کسانی خودروهای وارداتی برقی را خواهند خرید؟
  • معلق ماندن مردم در تاب پارک سیرجان در پی قطع برق
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروهای وارداتی